Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrattduvor: Era planerade parningar  (läst 4366 gånger)

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
Skrattduvor: Era planerade parningar
« skrivet: 21 jul-11 kl 01:53 »
Jag har 2 par men tyvärr har ena hona slutat lägga ägg. Bibbi är lite över 12 år så inget konstigt i det egentligen.
Jag planerar utöka min lilla grupp med två till par och är alltså nyfiken på vad andra har planerat när det gäller parningar och om ni ska ha ungar till salu eller behålla alla  :)
Just nu har vi en liten vit hona på lite mer än en månad på uppväxt (dotter till vårt fawn par) och vi letar nu efter en hane till henne.
Vårt par förbereder sig nu för två nya ungar och det kommer att bli de sista för deras del denna sommar. Dessa ungar kommer att vara till salu.

Hoppas att andra skriver sina planer här  :)

Skylla

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #1 skrivet: 21 jul-11 kl 01:59 »
Lantis har två vita till salu :)

Skylla

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 02:02 »
Vet en hane som är till salu även den i v-ås,färg vet jag inte!
Ska upp dit om 1½ vecka stannar ca en vecka innan jag åker hemåt igen.
om du är intresserad av någon av dem så kan de få lifta med mig ner :)

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 02:35 »
Lantis har två vita till salu :)

Ska kolla på Lantis duvor, men jag letar efter en hane som inte är vit, inte wild och inte Blond/fawn  :P

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #4 skrivet: 21 jul-11 kl 02:38 »
Vet en hane som är till salu även den i v-ås,färg vet jag inte!
Ska upp dit om 1½ vecka stannar ca en vecka innan jag åker hemåt igen.
om du är intresserad av någon av dem så kan de få lifta med mig ner :)
Vad snällt! var finns info om dessa V-ås skrattduvor till salu?

Skylla

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #5 skrivet: 21 jul-11 kl 04:04 »
lantis vet mer om den andra hanen ;)

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #6 skrivet: 21 jul-11 kl 11:52 »
Den hane som finns till salu i Västerås, är som vi säger natur, den vanligaste färgen.
Jag har även snart en till unge till salu,(förutom de 2 vita jag har här inne till salu) den som är tillsammans med sina föräldrar på bilden där jag frågar om färger. Den är efter en brokig hane. Det paret ligger på ägg igen, de fick ta en kull till eftersom de bara hade en unge i första kullen. De ska kläckas nu till helgen. Jag hoppas det kan bli någon brokig denna gång.
Amazing Natur du skrev att du hade en hona på drygt en månad, har du testat den om kön, eller kan du skilja på hane och hona?

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #7 skrivet: 21 jul-11 kl 12:02 »
Den hane som finns till salu i Västerås, är som vi säger natur, den vanligaste färgen.
Jag har även snart en till unge till salu,(förutom de 2 vita jag har här inne till salu) den som är tillsammans med sina föräldrar på bilden där jag frågar om färger. Den är efter en brokig hane. Det paret ligger på ägg igen, de fick ta en kull till eftersom de bara hade en unge i första kullen. De ska kläckas nu till helgen. Jag hoppas det kan bli någon brokig denna gång.
Amazing Natur du skrev att du hade en hona på drygt en månad, har du testat den om kön, eller kan du skilja på hane och hona?

Tack så mycket Lantis för ditt svar  :)

Angående min lilla vita, jag baserar mig på genetiken egentligen. Att två Fawn/Blond föräldrar kan endast få vita honor... men jag är kanske helt ute och cyklar  :-[ och kommer snart att skämmas ihjäl mig  helt och hållet  :P
När det gäller dina ungar, är jag väldigt intresserad, först och främst av en Pied (oavsett färg) men egentligen även av en "Pied bärare" i brist av Pied :)

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #8 skrivet: 21 jul-11 kl 12:37 »
Här är 2 bilder på min duvunge som är efter en av de brokiga hanarna, vet inte färgen där heller. den är född den 21 juni, så den är ju färdig att flytta, jag är lite larvig vill ha de kvar ett tag så man ser att de äter och klarar sig riktigt själva innan jag säljer dem.

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #9 skrivet: 21 jul-11 kl 13:06 »
Lille Ludde  :-* ser ut att vara Wild färgad. Det är Bert som är pappan, eller hur?


Edit: och jag tycker inte alls att det är larvigt att behålla de längre tid. Mina flyttar inte förrän de är minst 6 veckor.
« Senast ändrad: 21 jul-11 kl 13:20 av AmazingNature »

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #10 skrivet: 21 jul-11 kl 14:28 »
Ja, det är Bert som är pappan

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #11 skrivet: 21 jul-11 kl 14:44 »
Det här är den färg som jag kallar natur, den är vanligast här. Vad kallar du den?

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Skrattduvor: Era planerade parningar
« Svar #12 skrivet: 21 jul-11 kl 15:00 »
Blond (eller Fawn) medan Vilt kallar jag Dark eller Wild.
Jag änvänder de engelska termerna för de är tydligare för mig. I Frankrike finns det olika organisationer som verkar bråka lite med varandra när det gäller de officiella termerna så ibland hittar man olika namn för en färg/mönster beroende på vilken organisation man har bestämt sig att följa. Så jag har koll på de franska termer men använder inte dem.


Det skulle vara intressant att göra ett litet engelska-svenska färglexikon  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser