Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man enklast bort det feta från det handspunna garnet?  (läst 5544 gånger)

Plingsan

• Skåne
Jag slänger ut en tråd här och hoppas på att någon kan hjälpa mig.. :)

Jag har nu spunnit lite ullgarn och nu är det dags att tvätta det så att det feta försvinner.
Ullen är sköljd sen innan i ljummet vatten för att få bort smutsen men fettet är kvar.
Hur gör jag nu bäst för att få bort det feta i ullen?
Har läst om att man ska använda allt ifrån schampo och diskmedel till ättika i vattnet. Vilket är bäst?

Tacksam för svar!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Jag brukar tvätta med lite tvättvål (köpt från http://www.minimundus.se/). Eller så struntar jag i att tvätta och låter ullfettet vara, om jag inte ska färga ullen förstås.

Ett par droppar diskmedel kan också funka, eller ett milt schampoo utan en massa tillsatser för/mot ditten och datten. Jag sköljer bara med vatten, men att tillsätta lite ättika i sista sköljvattnet är en husmodersklassiker. Minns inte nu varför man skulle göra det, kanske är det viktigare om man har hårt (kalkigt) vatten?? Här har vi lågt pH i vattnet.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Jag tvättade ullgarn på jobbet idag och använde då tvålflingor. Lade garnet i 40-gradigt vatten och i med tvålflingor, 6 gram tvålflingor per 100 gram garn. Låt verka i ca en kvart (tvätta försiktigt med händerna). Skölj i ljummet vatten två eller tre gånger, krama ur vattnet (vrid inte) och låt dropptorka.

Man kan ha i ammoniak också, men det hade inte jag och nu minns jag inte heller hur mycket det skulle vara...  :-[  Jag hoppas att garnet blev tillräckligt rent. Ska alunbeta det i morgon och sen färga det framöver.
« Senast ändrad: 19 jul-11 kl 21:48 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
Jag tvättar all ull och färdigt garn i neutralt diskmedel. Fungerar utmärkt.

Plingsan

• Skåne
Tack för tipsen!  :)

Nu har jag lite olika sätt att prova och se vad som funkar bäst för mig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Jag sköljer bara med vatten, men att tillsätta lite ättika i sista sköljvattnet är en husmodersklassiker. Minns inte nu varför man skulle göra det, kanske är det viktigare om man har hårt (kalkigt) vatten?? Här har vi lågt pH i vattnet.
När det gäller proteinfibrer som tex människohår och får-hår (lät dumt jag vet  ;D så är effekten den att det fäller ned utspretade skador på ytterdelen av hårstrået. Alltså cuticulan/ytterskiktet som omger kortex/kärnan blir jämnare till ytan. Det som gör detta är att äppelcidervinägern eller ättikan är litet sur. Samma händer när man har det i håret som sista skölj eller då man bara sköljer i KALLT vatten. När detta skikt är slätt och ligger an mot håret så ser det optiskt glansigt ut samtidigt som "kardborr"-effekten minskar och det blir mindre trassligt. Det här är helt säkert viktigare då vattnet är hårt.

Vill man ha vattentät effekt på garnet bör man alltså göra en sur sköljning eller låta fettet vara i garnet. När cuticulan ligger tätt an mot håret tränger nämligen inte heller vatten in i garnet. Effekten av inträngande vatten känns lätt igen på skadat (huvud-)hår i fuktig väderlek; krullfrissa  >:(  Fett utanpå kan skydda ännu mer, men det naturliga är faktiskt bäst.

Säkert blir även ullgarn litet glansigare och mera lättstickat av att man avslutar en avfettning med ÄCV eller ättika. Om jag jämför med mitt eget hår före och efter så önskar jag ingen att försöka sticka med mitt hår utan sköljning ;D >:D

Nackdelen är att då behöver garnet betas mera inför färgning. Betningen är nämligen precis det motsatta: det reser upp "fjällkanter" på håret som då öppnas upp och kan ta emot färgpartiklar inne i kortex. Detta gör man med basiska grejor eller med tanniner som finns i tex te eller en del eteriska oljor eller med annat som vi garnfärgare har för tillfället. Man kan göra detta samtidigt med färgningen eller i två separata processer.

Och sen när färgningen är klar måste man sänka ned "fjällkanterna" igen så att håret inte förstörs strukturellt av slitning eller att oönskade saker kan tränga in i håret och förstöra det och för att färgen inte skall sköljas ur lätt igen. Fast det här kan ni säkert redan. Jag bara babblar på litet.

Tillägg:
När man hennafärgar hår eller ull går det inte riktigt in i kortex enligt vad som beskrivs ovan, utan det stannar mera utanpå på cuticulan. Litet mera transparent effekt, så att säga.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

mojje

• Gäst
hej! det allra bästa tvättmedlet för ull är diadavin, ett specialtvättmedel framtaget av färgkraft. det är otroligt skonsamt mot garnet:)

http://butik.fargkraft.com/tvattmedel/ylle-och-sidentvatt.html

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Otroligt skonsamt mot garnet kanske. Men inte mot barnet! Man skall hålla undan barnen, står det. Se förstorat foto från produktbilden. Det angivna ämnet är klassat som hälsovådligt. Ingår bl.a. i bekämpningsmedlet Event Super (R) och i Bosch insektsborttagningsmedel. Finns även i en massa frisörprodukter, cremer och i tvätt- och skurmedel. Tex här:
http://www.mico.se/pdf/produktdatablad/specialrengoring_1_l.pdf
och här:
http://www.bosch-pt.com/safetydatasheet-ocs/sv/insect_cleaner.pdf

Det står också att produkten är griftfri! Hur kan man hävda detta, när (minst) en ingrediens är klassad som hälsovådlig?

(synonymer: fettalkoholetoxidat, fettalkoholpolyglykoleter, etoxilerade fettalkoholer)
En tensid (emulgeringsmedel).
LD50 2,14 mg per kilo

Ville bara påpeka detta, är trots allt litet kemi i det här. Tror inte den fettlösande verkan är lika stor som i vanlig Yes-diskmedel förresten. Går utmärkt att tvätta med detta också.
« Senast ändrad: 23 jul-11 kl 04:14 av christinag »

Melica

Hmm...hur får de ihop det här??? Citat från deras förstasida: "Samtliga färger fungerar till färgning, tryck, och målning. Vi håller även hjälpkemikalier tillhanda och ett tvättmedel speciellt lämpat till ull och silke.
Alla produkterna är miljövänliga och biologiskt nedbrytbara och miljögodkända enligt oekotex. "
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Nausikaa

• Småland
Mitt tips är som redan sagt diskmedel men det jag vill poängtera är att det ska tvättas försiktigt och att allt fett inte bör avlägsnas. Lanolinet (ullfettet) har flera välgörande effekter, när jag har hanterat mycket ull så är mina händer lenare än någonsin. Behåller man en del av lanolinet så behåller man även flera av ullens egenskaper och det slutgiltiga resultatet blir angenämare. Tvätta försiktigt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur får man enklast bort det feta från det handspunna garnet?
« Svar #10 skrivet: 27 jul-11 kl 23:59 »
Jo lanolinet har mjukgörande verkan, inte tu tal om detta. Fanns i rätt många hårbalsam som jag kollade på idag förresten. I garn till lovikkavantar brukar man väl också lämna rätt mycket fett kvar, eller?

Nausikaa

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 aug-11 kl 22:38 »
Jag upplever att det kunde varit mer lanolin kvar i lovikkagarn än vad det är. Fettet gör ju det mer vattenavstötande vilket kan vara trevligt. Men maskinspunna garner brukar vara rätt torra då tillverkarna är noga med att få bort all spinnolja, annars luktar garnet riktigt illa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 16:16 »
Ljummet vatten. Lanolinet innehåller egna saponider och jag sköljer mycket försiktigt för att inte ta bort det. Men förr eller senare så måste man ju tvätta plaggen. Då använder jag ulltvättmedel som innehåller lanolin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser