Jag sköljer bara med vatten, men att tillsätta lite ättika i sista sköljvattnet är en husmodersklassiker. Minns inte nu varför man skulle göra det, kanske är det viktigare om man har hårt (kalkigt) vatten?? Här har vi lågt pH i vattnet.
När det gäller proteinfibrer som tex människohår och får-hår (lät dumt jag vet

så är effekten den att det fäller ned utspretade skador på ytterdelen av hårstrået. Alltså cuticulan/ytterskiktet som omger kortex/kärnan blir jämnare till ytan. Det som gör detta är att äppelcidervinägern eller ättikan är litet sur. Samma händer när man har det i håret som sista skölj eller då man bara sköljer i KALLT vatten. När detta skikt är slätt och ligger an mot håret så ser det optiskt glansigt ut samtidigt som "kardborr"-effekten minskar och det blir mindre trassligt. Det här är helt säkert viktigare då vattnet är hårt.
Vill man ha vattentät effekt på garnet bör man alltså göra en sur sköljning eller låta fettet vara i garnet. När cuticulan ligger tätt an mot håret tränger nämligen inte heller vatten in i garnet. Effekten av inträngande vatten känns lätt igen på skadat (huvud-)hår i fuktig väderlek; krullfrissa

Fett utanpå kan skydda ännu mer, men det naturliga är faktiskt bäst.
Säkert blir även ullgarn litet glansigare och mera lättstickat av att man avslutar en avfettning med ÄCV eller ättika. Om jag jämför med mitt eget hår före och efter så önskar jag ingen att försöka sticka med mitt hår utan sköljning

Nackdelen är att då behöver garnet betas mera inför färgning. Betningen är nämligen precis det motsatta: det reser upp "fjällkanter" på håret som då öppnas upp och kan ta emot färgpartiklar inne i kortex. Detta gör man med basiska grejor eller med tanniner som finns i tex te eller en del eteriska oljor eller med annat som vi garnfärgare har för tillfället. Man kan göra detta samtidigt med färgningen eller i två separata processer.
Och sen när färgningen är klar måste man sänka ned "fjällkanterna" igen så att håret inte förstörs strukturellt av slitning eller att oönskade saker kan tränga in i håret och förstöra det och för att färgen inte skall sköljas ur lätt igen. Fast det här kan ni säkert redan. Jag bara babblar på litet.
Tillägg:
När man hennafärgar hår eller ull går det inte riktigt in i kortex enligt vad som beskrivs ovan, utan det stannar mera utanpå på cuticulan. Litet mera transparent effekt, så att säga.