Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NYPON?????  (läst 11270 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
NYPON?????
« skrivet: 30 aug-06 kl 11:42 »
Kan ni hjälpa mig
På Tasteline kan man nu läsa smarriga recept med nypon
Har aldrig plockat dem
Kan man plocka vilka som helst???
Där jag bor vimlar det av dem varenda kåk har nån nyponbuske
Tacksam för svar ???
Älska din nästa så som dig själv

martinki

• ljuspunkt
Re:NYPON?????
« Svar #1 skrivet: 30 aug-06 kl 18:53 »
Förr trodde jag att nypon bara var de avlånga, mera mörkröda fukterna. I veckan har jag lärt mig att alla liknande frukter heter nypon, det borde vara oproblematiskt att ta vilken sort som. Om de skiljer sig i smaken vet jag inte.

Jag har gjort bra erarenehter med som sagt avlånga, mörkröda nypon.

Martin

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-06 kl 19:56 »
Jag har haft samma fråga, men nu kommit fram till att man kan använda alla sorter, oavsett färg och form. Det börjar väl bli dags att plocka nu?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gryning

• Mirandas have
« Svar #3 skrivet: 18 sep-06 kl 09:56 »
Jag tror nog att allla rosors nypon "går" att använda men min fråga gäller om någon ros är bättre ur nyponsynpunkt än andra? smakar man skillnad på nyponen mellan olika rosor? ???

Totto

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 sep-06 kl 09:20 »
Vi plockar mest av de vilda nyponbuskarna här på ön, vet inte vad det är för sorter men de är goda. Vresrosor, som ofta planteras som t.ex. häck i trädgårdar, lär också ge goda nypon som dessutom är stora.

Nyponsoppa på nypon istället för pulver, det är grejer det.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 11 okt-06 kl 07:52 »
plockade nypon igår, men sen då?? Vad gör man med en kasse nypon som ligger i kylen? Hur tar man tillvara dem??

biodlarn

• Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-06 kl 10:57 »
Dela på mitten. Ta ur fröna. Torka skalet/fruktköttet och du har nypon hela vintern. Till te och nyponsoppa.
Det är möjligt att göra vin på nypon. Har dock ingen egen erfarenhet av hur det smakar. Marmelad på nypon är mycket gott.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #7 skrivet: 11 okt-06 kl 13:54 »
tackar!! :D

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 24 okt-06 kl 15:18 »
en sak till, hur 17 gör man nyponsoppa från torkade nyponskal? Jag har bara gjort med nyponmjöl innan...

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #9 skrivet: 04 nov-06 kl 16:30 »
Lite sent att svara nu kanske. Men jag plockar alltid runda nypon som växer precis utanför husknuten.
Jag kokar saft på dom, blir ungefär som nyponsoppa fast tunnare. Sen brukar jag koka nyponmos. Jag använder hushållskvarnen på samma sätt som när jag kokar äppelmos. Då slipper jag plocka ut fröna. Nyponmoset äter vi till gröt/flingor eller som det är tillsammans med mjölk som ett mellanmål.  :P
Något år har jag torkat nyponen och druckit som te. Smakar oxå väldigt gott.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Wynja

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-07 kl 10:50 »
Jag svarar nu mitt i vintern men kanske någon kan ha nytta av mina råd till nästa höst.

Vildnypon smakar i regel bäst. De är de små och lita avlånga nyponen. Här i gästrikland växer det inte så mycket av dem så jag plockar de stora runda nyponen från de planterade rosbuskarna.

Här följer lite olika sätt att ta tillvara på dem.

Man kan göra nyponmos som man häller på glasburkar och fryser in eller konserverar via inkokning. Av nyponmoset kan man sedan göra nyponsoppa.
Mos gör man genom att koka nyponen med lite vatten. Kör runt i kastrullen med en stavmixer eller bara med en gaffel.
Har man haft hela nypon så vill man passera moset genom en sil så att fröna separeras. Det vill kanske göra även om man tagit bort fröna innan så man får bort hårda skalbitar.

Jag har aldrig socker i mitt mos/ min soppa. Heller använder jag inget majsmjöl, potatismjöl eller liknande men det är väl en smaksak gissar jag. Så när jag gör soppan så tar jag lite mos och spär på med vatten helt enkelt. Ibland smaksätter jag med lite honung eller lönnsirap.  Jag använder så mycket mos jag behöver för att det ska bli en bra konsistens men jag gissar att man kan reda med nåt mjöl också som man gör när man kokar kräm exempelvis.

Om man vill torka nypon så kan man dela dem och peta ut kärnorna innan. Drick som té eller gör nyponsoppa på dem efter torkning.
När man gör nyponsoppa av torkade nypon så lägger man dem i blöt tills de blivigt mosiga. Man kan tex ta en kastrull med lite vatten och nyponen och ställa på svag värme.
När nyponen sedan är mjuka så gör man på samma sätt som med färska nypon.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 29 jan-07 kl 19:47 »
Det är alltså O.K. att använda hela nypon.? Behöver man verkligen inte kärna ur dem?
Låter helt fantastiskt.
Har själv aldrig vågat prova, vet ju hur infernaliskt nyponfrön kliar, tänk att få det i halsen, har jag tänkt och av lathet låtit nyponen sitta kvar på buskarna istället för att kärna ur.

Är det nån särskild tid nyponen behöver koka, eller är det som med nässlor att värmen inaktiverar "kliet"?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Attis

• -
« Svar #12 skrivet: 29 jan-07 kl 20:26 »
Är det någon som kört hela nypon i en Assistent?
Fungerar ju utmärkt när man gör äppelmos, men nypondelarna är kanske för små?

Ska i alla fall göra mos till hösten som kommer (lång väntan  :-\)
/Attis

majamaja

• KÄRLEK
« Svar #13 skrivet: 23 mar-07 kl 21:52 »

Vilka roliga tips och idéer!
Man kan också ta nyponmjöl (alltså torkade o söndersmulade nypon) på filen eller gröten. Lite söt-syrligt som tillsammans med kanel och diverse frön blir jättegott!

Sommartorparn

« Svar #14 skrivet: 24 mar-07 kl 16:45 »
Det är alltså O.K. att använda hela nypon.? Behöver man verkligen inte kärna ur dem?
Låter helt fantastiskt.
Har själv aldrig vågat prova, vet ju hur infernaliskt nyponfrön kliar, tänk att få det i halsen, har jag tänkt och av lathet låtit nyponen sitta kvar på buskarna istället för att kärna ur.

Är det nån särskild tid nyponen behöver koka, eller är det som med nässlor att värmen inaktiverar "kliet"?

"putt"
Finns det ingen som kan svara på det här? Susannep?

hemmamamman

• Närke
« Svar #15 skrivet: 24 mar-07 kl 18:03 »
Låter helt fantastiskt.

Jag använder köttkvarnen när jag gör nyponmos, samma som man använder när man gör äppelmos. Då delar kvaren på kärnorna och nyponmoset. Kärnorna kommer ut åt ena hållet och moset åt andra. Kärnorna försvinner alltså fast det inte är jag som gör det.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

signe

« Svar #16 skrivet: 24 mar-07 kl 18:58 »
Du menar väl att du använder passer-tillsatsen som man sätter framför kvarnen. Den har mindre hål och kärnorna skiljs därför bort (precis som äppelkärnor när man gör äppelmos).

hemmamamman

• Närke
« Svar #17 skrivet: 24 mar-07 kl 22:51 »
Du menar väl att du använder passer-tillsatsen som man sätter framför kvarnen. Den har mindre hål och kärnorna skiljs därför bort (precis som äppelkärnor när man gör äppelmos).
Just precis, det är så den heter, minnet är bra men kort!

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 25 mar-07 kl 12:16 »
Så då skulle jag kunna hacka sönder nypon i matberedare och sen passera moset i min lilla handpasserare, eftersom jag inte har någon sådan köttkvarn?

hemmamamman

• Närke
« Svar #19 skrivet: 26 mar-07 kl 10:48 »
Så då skulle jag kunna hacka sönder nypon i matberedare och sen passera moset i min lilla handpasserare, eftersom jag inte har någon sådan köttkvarn?
Ingen aning. Men det borde gå, enda skillnaden är ju att min passerare är elektrisk och din är hand-driven.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser