Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket av ohyvlat virke.  (läst 21185 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Staket av ohyvlat virke.
« Svar #20 skrivet: 18 jul-11 kl 15:37 »
Varför gjuter du inte plintar? Så har vi på vårt snöstaket
Då har du löst problemet och slipper ha trä under marken.

melongurka

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 18 jul-11 kl 16:21 »
Tillbaka till 45x45. Om jag nu tar dessa stolpar och en brädlängd på två meter. Då kommer alltså allt gå åt helvete , staketet rasar eller stolparna ruttnar inom två år ? Är detta fallet är det kört, då det är de stolpar jag kan få tag i. Ge mig ett svar på detta för jag vill inte ha ett dansande staket ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 jul-11 kl 16:37 »
Staketet kommer att hålla mer än två år. Stabiliteten beror på hur högt staketet görs.

Skogsola

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jul-11 kl 16:40 »
 Har stängslat med två tum två doppat i spillolja. Det gick i uppåt fem år med sen blev till och med eltråden för tung.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #24 skrivet: 18 jul-11 kl 16:43 »
grundregel vid staket bygge... 1/3 av stolpen i marken...   
30 cm i mark -60 ovanmark...

gräv ner plintar , lätt att byta stoplar sen och dom håller längre
45x45 är väldigt klent.. gå upp till 70x70 (minst)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 18 jul-11 kl 17:07 »
Min erfarenhet e som Skogs-olas, men mina pinnar var grövre än 45x45..... ungefär 5 år..... och det spelade ingen större roll om de var doppade i guck, eller inte.

Om ditt staket kommer dansa eller inte beror ju lite på långa raksträckor du kommer göra, innan det blir ett hörn. Kanske kan du staga upp med snedsträvor för att få stabilitet. I mitt tycke kommer det inte bli något vidare staket, men om 45x45 e det enda du har tillgång till är det väl bättre än inget staket alls..... beroende på vad du ska ha det till :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

melongurka

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 18 jul-11 kl 19:42 »
Efter en dags diskussion är det nu bestämt att jag kommer att ge mig in i den tryckimpregnerade världen :P Stolparna kommer att bli 95x95 och bräderna tre meter. I och med att expertisen säger att stolpen ska ner en tredjedel i jord så blir väl de 30 cm jag tänkt mig bra då stolpen är en meter ovan mark. Att jag ändrat mig är att färg , tjära mm skulle bli en kostsam och tidskrävande uppgift då staketets längd är 110 m. Sen vill jag ha något som håller, att renovera eller byta ut för tidigt lockar inte. Tack ni alla för era tips och ideer, ni satte verkligen igång tankeverkstaden :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 18 jul-11 kl 20:09 »
Citera
grundregel vid staket bygge... 1/3 av stolpen i marken...   
30 cm i mark -60 ovanmark...

Låter i mina öron som en skrivbordsprodukt. Efter att ha slagit ner en del i backen, dock ej yrkesmässigt, är min erfarenhet att markförhållandena avgör hur mycket stolpen ska ner. Behöver till rätt bra mark om 30 cm skulle vara "för mycket" En grov stolpe behöver ner mer än en klen, är den sen spetsad också så behövs en bit till. Tjäle kan göra att den kryper uppåt. En spetsad fyr-fyra vill jag ha ner minst en halvmeter i de flesta marker.

Så kan det ju finnas sten som stagar bra också, iaf i Småland ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

• -
« Svar #28 skrivet: 18 jul-11 kl 20:23 »
Tycker 30cm låter för dåligt, ner med dom åtminstone 60cm. Finns också typ galvade jordspjut att köpa. Bra att du väljer tryckt virke,så det håller.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 18 jul-11 kl 22:29 »
Vårat staket med en plåtlist upptill har stått i mer än 20 år.
I år så målade vi det med olja för första gången.
Vi har inget virke som nuddar marken utan använder betongplintar.

Skogsola

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 jul-11 kl 22:39 »
 I torr sandjord är 30 cm på gränsen. Är det blöt lera så kommer staketet att hoppa upp ur marken och lägga sig platt vid första tjällossningen. ;)

melongurka

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 18 jul-11 kl 22:51 »
50 till 60 ner imark får det bli. :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #32 skrivet: 18 jul-11 kl 23:18 »
50 till 60 ner imark får det bli. :)
då blir det som jag menade....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

melongurka

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 06 aug-11 kl 23:05 »
Tack för alla svar och ideer. Med er hjälp blir allt lite enklare. Nu är jag i full gång. :)

MorAnna

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 06 aug-11 kl 23:25 »
Vet inte om det är bättre än tjära men ett gammalt knep är att "sve å"(dialektalt uttryck) stolparna, dvs. bränna ändarna på stolpen som är nere i backen så att det blir ett lager kol.

Du menar som vissa gör med stolparna till gärdsgårdar? Min morfar sa att man absolut inte fick bränna, utan bara "basa" - dvs bara värma stolpänden så att den börjar svettas kåda (måste alltså vara gran/furu - helst gran tror jag...?). Det blir en naturlig impregnering. Dvs istället för att ha på något utifrån använder man det som redan finns inuti, fast flyttar det till ytan genom uppvärmningen.

Men jag har sett på andra håll (t.ex. gärdsgårdskurser) att de bränner stolpändar... Fast jag är skeptisk, tror mer på att "basa".

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 07 aug-11 kl 09:31 »
Innan man började tryckimpregnera stolpar för el- och teleledningar så brände man dem, inte i änden utan på några dm längd i höjd med markytan, för att förhoppningsvis öka livslängden litegrann.

melongurka

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 11 sep-11 kl 21:56 »
Nu har staketprojektet kommit en bra bit på väg. Har gjort 70-80 meter av cirka 120. Det tryckade blir riktigt snyggt med sina stolphattar.

arX

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 03 nov-11 kl 19:38 »
Om du inte ær så laglydig kan du ju doppa stolparna i kreosot ;) annars så hade jag rekommenderat tryckt virke till stolparna.

Neiklot

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 dec-11 kl 20:54 »
2" 2 ruttnar på nolltid. Tar du grövre stolpar så finns det ju lite att ta av. Men 95X 95 är väl att ta i. Skulle du känna dig väldigt o-alternativ om du köpte tryckimpregnerat till det som ska vara under jord?

Äsch, tuta inte i honom en massa idéer om tryckt virke!
Det är ju dessutom fult som stryk!!

Nu har ju melongurkan redan börjat med sitt staket.
Men jag hade, och brukar, skruva fast stolparna med järn som i sin tur är fastgjutna.

melongurka

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 15 dec-11 kl 21:33 »
Nu har jag satt färdigt staketet för i år. Jag hann mina 120 meter plus lite till. Nästa år blir det en liten fortsättning samt tillverkning av två större grindar. Under mitt staketprojekt har jag köpt till mer mark av kommunen så nu kan det bli cirka 80 meter till. Ja jag vet, jag har en jäkligt lång tomt. Tack alla ni som hjälpt till. Jag satte ju stolparna 50 cm ner i mark och det blev väldigt stabilt och bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
eriksjos, Runar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser