Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket av ohyvlat virke.  (läst 21186 gånger)

melongurka

• Västergötland
Staket av ohyvlat virke.
« skrivet: 17 jul-11 kl 14:22 »
Hej. Jag har tänkt att bygga ett staket med 45X45 mm  stolpar och med cirka 10 cm brädor. Har tänkt att doppa stolpändarna i tjära för att skydda dem. Tänkte måla med rödfärg eller kan man ha staketet trärent ?. Har ni andra bra ideer. Detta är mitt första staket och jag mottager tacksamt alla råd och tips och säg gärna vad som inte fungerar. Tack på förhand.

Naturliv

• Södermanland
SV: Staket av ohyvlat virke.
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 16:09 »
Jag har inte själv byggt staket, men jag har sett att de också brukar skydda ovansidan av stolparna. Med trä eller plåt.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=877&contextPage=864
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 16:17 »
Blanda hälften linolja i tjäran och ställ stolparna i blandningen något dygn ,Blir kanon bra ;D

melongurka

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 16:34 »
Tack! Alternativare är fantastiska, ge mig mer förslag och ideer :)

Arne P

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 17:52 »
Vet inte om det är bättre än tjära men ett gammalt knep är att "sve å"(dialektalt uttryck) stolparna, dvs. bränna ändarna på stolpen som är nere i backen så att det blir ett lager kol.

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 18:22 »
går alldeles utmärkt att använda äkta falu rödfärg till staket.stolparna kan du ställa i en blandning tjära/rå linolja som tidigare tips.har du tänkt rödfärga även stolparna tänk på att rödfärg kräver en rufflig yta för att fästa,likaså att det inte finns t.ex tjära där rödfärgen skall vara. ulf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 18:42 »
Hej. Jag har tänkt att bygga ett staket med 45X45 mm  stolpar och med cirka 10 cm brädor. Har tänkt att doppa stolpändarna i tjära för att skydda dem. Tänkte måla med rödfärg eller kan man ha staketet trärent ?. Har ni andra bra ideer. Detta är mitt första staket och jag mottager tacksamt alla råd och tips och säg gärna vad som inte fungerar. Tack på förhand.

Blir inte mycket till stolpar. De borde vara 90x90. De håller längre och staketet riskerar inte att blåsa omkull. För visst ska det va högre än 35 cm? ;)

Ta till ordentlig dimension på virket som ska vågrätt mellan stolparna, hur grovt beror på stolp-avståndet.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

melongurka

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 20:24 »
Tänkte mig staketet en meter högt och 30 cm ner i mark. Trodde nog att 45x45 skulle räcka till stolpe, men om man har 90x90 vilket är då bästa sätt att få ner dem i marken ?.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 17 jul-11 kl 20:46 »
Vad som helst utom at gjuta i betong. F.ö. beror det på hur marken är. Ofta kan man spetta och dunka ner med slägga men ta till extra i längd så det blir lite över att kapa bort.

Så får jag väl rätta mig själv lite, 95x95 borde jag skrivit. Det är det samma som fyr-fyra fast hyvlad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 17 jul-11 kl 22:53 »
Att dränka in trävirket med en blandning av linolja och tjära är säkert utmärkt, men se till att virket är absolut torrt innan. Om det är fuktigt så drar det inte åt sig oljan.

Låt det gärna vara bara träoljat/tjärat från början, och måla med rödfärg efter några år när det börjar bli grått och fult.

Vad du än gör, så måla inte med någon "tät", täckande färg (alkyd, akryl, oljefärg, latex etc) runt om trävirke utomhus, då ruttnar det bort mycket fort eftersom vatten som träet ändå suger upp, inte kan avdunsta. Ska man måla med täta färger ska man lämna baksidan av brädorna omålad.

Ett alternativ (sämre men arbetsbesparande) till att skydda ändträet upptill med plåt eller små brädlappar, är att snedkapa överkanterna så att vatten inte kan bli stående där.

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jul-11 kl 23:03 »
Jag kör med original spillolja utspädd med lite diesel,billigt och bra  8) .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 17 jul-11 kl 23:15 »
Men inte vidare träskyddande på lång sikt, spilloljan tål inte väder och vind särskilt länge. Då är det bättre med linolja eller någon annan vegetabilisk olja som oxiderar (härdar alternativt härsknar) i luft.

melongurka

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 jul-11 kl 23:54 »
Hej igen :D Om jag tog 45x45 stolpar hade jag tänkt brädlängd på två meter men om jag istället tar 95x95 stolpar borde väl tre eller fyra meters längd fungera? Och blir verkligen 45 stolpar vingliga om de sitter 30 cm ner i mark ???

Skogsola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jul-11 kl 00:02 »
2" 2 ruttnar på nolltid. Tar du grövre stolpar så finns det ju lite att ta av. Men 95X 95 är väl att ta i. Skulle du känna dig väldigt o-alternativ om du köpte tryckimpregnerat till det som ska vara under jord?

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 18 jul-11 kl 00:11 »
Men inte vidare träskyddande på lång sikt, spilloljan tål inte väder och vind särskilt länge. Då är det bättre med linolja eller någon annan vegetabilisk olja som oxiderar (härdar alternativt härsknar) i luft.
Jag har goda erfarenheter av spillolja utblandad med diesel som då gör att oljan dras in i träet,sedan på det då och då speciellt när spilloljelagret börjar bli överfullt  ;D .

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 18 jul-11 kl 00:13 »
Har du för långt mellan stolparna kanske bräderna mellan börjar bågna utåt eller innåt  8). 45 gånger 45 är klena stolpar.

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 18 jul-11 kl 02:06 »
Med vanlig stakethöjd kring en meter borde 2x4 fungera som stolpar. Helst impregnerade eller i nödfall svedda enligt Arnes recept.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

melongurka

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 jul-11 kl 10:37 »
Helst inte tryckat virke, utan det får bli stolpar troligtvis grövre än 45x45 och linolje/ tjärbehandlade i jord
« Senast ändrad: 18 jul-11 kl 10:54 av melongurka »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 18 jul-11 kl 13:25 »
Hej igen :D Om jag tog 45x45 stolpar hade jag tänkt brädlängd på två meter men om jag istället tar 95x95 stolpar borde väl tre eller fyra meters längd fungera? Och blir verkligen 45 stolpar vingliga om de sitter 30 cm ner i mark ???

Grovleken på stolparna är en sak, det hjälper inte om du så dunkar ner 45x45 en hel meter i backen. Bara höjden över marken har samband med dimensionen och vingligheten.

Samma sak med de horisontala slanorna. Det är avståndet mellan stolparna som bestämmer deras dimension. Och så förståss, om de ska bära spolar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 jul-11 kl 14:43 »
Tänk på att stolpen ruttnar precis där stolpen går ner i marken, inte under jord.

Min erfarenhet av linolje/tjärade/spilloljade stolp e dålig. Nuförtiden e jag oalterntiv (använder tryckt) om jag lägger tid och energi på ett staket som jag vill ha länge. E det bara ett vanligt staket med tråd och isolatorer, då tar jag pinnarna från skogen. Då e det enkelt att byta stolp efterhand.

Får man lov att fråga vad du ska ha innanför ditt staket :-[?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Galaxie, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser