Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Skånsk Blommehöna  (läst 54395 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #80 skrivet: 09 aug-10 kl 10:43 »
Det fanns inga generella storleksskillnader mellan de tre ursprungsflockarna. Den enda större skillnaden var att det förekom tofsanlag i den ena flocken. Du kan prata med genbanksansvarig, men jag tror att du får ungefär samma svar av honom.

Om du jämför med de stora raser som du redan har; brahma, cochin, faverolle, orpington och wyandotte så är ju blommehönan inte en lika stor ras. De blommekycklingar som du fotograferat på din hemsida ser helt normala ut vad jag kan se. Tror du inte dom blir stora nog?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #81 skrivet: 09 aug-10 kl 18:43 »
de är smäckrare och mindre än de jag köpte ifrån Skåne för ca 15 år sedan (har varit utan höns i 7-8 år.) Men de kanske utvecklas mer nu under sin sista tid inan de börjar värpa. Men jag köpte från en genbank då och de var mycket rejälare- men som sagt- mina är ju itne så gamla än så jag får nog ha tålamod :-)
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

blomsterhöna

• -
« Svar #82 skrivet: 05 okt-11 kl 15:54 »
Hej!

Visst finns det fler här på alternativ som har dessa vackra fåglar??
Jag hittar dock sparsamt med information och frågor om dem, så skulle tycka att det var roligt med en tråd om just denna ras!

Hoppas att här är fler som vill dela med sig av bilder och fakta, frågor och svar :)

rosita51

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 05 okt-11 kl 22:12 »
Jag har en Skånsk blommehöna, en blommehöna som korsats med maran och en tupp av samma korsning. Tre veckor har jag haft dem och det är mina allra första höns någonsin, så jag har inte särskilt mycket fakta och kan inte berätta så mycket. Min renrasiga höna har genbanksintyg, hon är ca 1 år och lägger 3-4 beige ägg i veckan och de väger ca 55 g. Blandrashönan kläcktes i maj i år och har i dagarna börjat värpa, hittills 2 bruna ägg som väger ca 45 g.

MVH Rosita zon 1

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #84 skrivet: 06 okt-11 kl 11:36 »
@Ronny
Här i tråden skrivs om Blommetupp med dubbel /trippel sporrar, jag trodde inte det förekom på ren Blomme ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #85 skrivet: 06 okt-11 kl 14:50 »
@Ronny Här i tråden skrivs om Blommetupp med dubbel /trippel sporrar, jag trodde inte det förekom på ren Blomme ???

Inget jag stött på i alla fall.
« Senast ändrad: 03 jan-13 kl 11:35 av Sirpa »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

MrsB

• Småland
« Svar #86 skrivet: 06 okt-11 kl 17:38 »
Jag har blommehöns. Tycker att de är underbara djur. Väldigt härdiga. Är ute i alla väder. Idag har vi haft spöregn här i Småland men alla blommehönsen är ute. Är väldigt bra mammor. Tycker tyvärr att den stammen jag har är lite envisa med sitt ruvande. Trodde när jag skaffade blommorna att de inte var speciellt ruvlystna men ack vad jag bedrog mig. Tupparna är väldigt måna om både sina höns och kycklingar. Lugna, trygga höns. Har aldrig haft en tendens till bråk i flocken. Nu på höstkanten är det ju några överflödiga tuppar (skall slaktas) men absolut inget bråk dessa sinsemellan eller med gammeltupparna. Tycker annars att det lätt blir bråk med alla dessa ungtuppar inom andra raser men inte inom blommegruppen. Värper bra. Tycker att det blir en bra slaktkropp på tupparna. Min man tycker att de har för mycket dun och fjäder när han plockar, än t ex Sussex  ;D  Aldrig någon förkylning på dessa höns nu på höstkanten något jag tycker är vanligt på mina Tyska dvärgar. Äter allt man serverar men också väldigt duktiga på att själva hitta mat. Den enda nackdelen är väl att de inte gillar att vara instängda i hönshuset. Blev lite i vintras när jag inte kunde öppna luckan på grund av all snö. Såg hur de njöt när de kunde komma ut igen. Kyla bekommer dem inte alls. De sitter absolut inte under värmelampan på vintern utan sitter då alltid på andra sidan där jag inte har värmelampa :). Ja, det var lite om mina blommehöns som jag aldrig skulle vilja vara utan :-*.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 06 okt-11 kl 17:45 »
Stämmer in i "de är fantastiska"-kören. Även om min grupp är annorlunda mot tidigare talares. Mina ruvar inte alls >:(

Information kan du hitta på www.kackel.se Ett par bilder på mina hittar du på min hemsida. www.jennysgröna.se

Malmolund här på forumet har haft många fina bilder på sin hemsida oxå..... kommer inte ihåg adressen :-\

kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #88 skrivet: 06 okt-11 kl 20:36 »
jag har några blomme med ruvgener ;)
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 06 okt-11 kl 21:09 »
Hehehe..... jag förstår ;D

Förra säsongen tog jag in en tupp från genbank med ruvgener, men jag sparade ingen unghöna efter honom förra säsongen. Jag vet dock att någon av hans döttrar ruvat nu i sommar :D Jag har en omgång tre-veckors kycklingar efter honom som ska få stanna ( om det inte blir höns alltihop).... så håller vi tummarna för lite lagom ligglust till nästa år;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Ek

• Västergötland
« Svar #90 skrivet: 10 nov-11 kl 20:24 »
Har ochså blommehöns i genbank. Skaffa dom förra året . Majoriteten är gråvita men har gråvit tupp ochså. Men i början på 90talet hadde jag ochså blommehöns ej genbank. Dom kom med tåget från något kläckeri i skåne . Så jag vet inte om dom var blandade. Men jag hadde en höna som var svart med bruna fjädertoppar.. har aldrig sett någon sådan sen . Är det någon här kanske som sett eller har dylika Ronny kanske vet besked..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 11 nov-11 kl 10:06 »
Den tuppen jag har nu ger en hel del mörka kycklingar efter sig, men det är sällan det inte är något vitt alls i dem. Han kommer från en genbank i Tranemo-trakten. Jag har tyvärr inte kontakten kvar, då tuppen kom hit med en massa mellanhänder. Tänkte att du kunde åkt på studiebesök till henne om du velat se mörka hönor ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #92 skrivet: 11 nov-11 kl 10:13 »
Så jag vet inte om dom var blandade. Men jag hadde en höna som var svart med bruna fjädertoppar.. har aldrig sett någon sådan sen . Är det någon här kanske som sett eller har dylika Ronny kanske vet besked..

Jag har sett Blomme som är "bruna med svarta fjädertoppar" (har såna själv, en sv/vit topp) men har aldrig sett någon "svart med bara bruna fjädertoppar" ?
« Senast ändrad: 11 nov-11 kl 10:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #93 skrivet: 18 jun-12 kl 14:23 »
Blommehöns kan ha alla möjliga färger.
Min kompis har en gul colombia blomme höna.

Fast menar en sån här Blommehöna?
Så heter färgen ljusgul  ;) Jag har en sån höna och har inte fått en enda kyckling av den färgen sen.

bilden från s.l.k sida

« Senast ändrad: 18 jun-12 kl 14:45 av Grimla »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 18 jun-12 kl 14:32 »
Väldigt vacker färg :). Sån skulle jag vilja ha :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #95 skrivet: 19 jun-12 kl 08:34 »
Den färgen är förmodligen ljus pga creamblekning som är recessiv. Om du låter henne få kycklingar med en av sin söner så bör du få ca 50% med de bruna blekt till cream.

Cream bleker rött/brunt men inte svart.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #96 skrivet: 20 jun-12 kl 11:44 »
Det finns visst många sorters "blomme"  :o ::) >:(
http://www.blocket.se/lund/Blommetupp_41115601.htm?ca=21&w=2

Hoppas ingen köper den i tron det är en blommetupp...  :-X

Ek

• Västergötland
« Svar #97 skrivet: 20 jun-12 kl 21:19 »
Vi har blommehöns med fjädrar på benen.
Då har du nog inga renrasiga blommehöns.

Trandans

• Skåne
« Svar #98 skrivet: 21 jun-12 kl 13:59 »
Får de ha tofs på huvudet?  ???

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #99 skrivet: 21 jun-12 kl 14:04 »
Ja, tofs/hätta kan de ha, men inte benbefjädring.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser