Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Skånsk Blommehöna  (läst 54648 gånger)

louise

• Gäst
SV: Hur mkt ägg per blommehöna?
« Svar #60 skrivet: 18 apr-10 kl 21:14 »
Är det bara dina unghöns som lägger så tidigt alltså? Varför gör inte de gamla hönsen det?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 18 apr-10 kl 22:41 »
Unghönan börjar värpa vid en specifik ålder.... gammelhönsen styrs av årstidscykeln.......
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

louise

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 18 apr-10 kl 23:41 »
Coolt!

Kista

• Gäst
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #63 skrivet: 24 jul-10 kl 16:42 »
Är dethär blommehöns? kan tuppen se ut så?

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #64 skrivet: 24 jul-10 kl 17:17 »
Hej

I så fall mycket dåliga blomme, de ska ha riktiga blomme på
kroppen och helst ska de va trefärgade.

M vh Nettan

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #65 skrivet: 24 jul-10 kl 22:40 »
I så fall mycket dåliga blomme, de ska ha riktiga blomme på
kroppen och helst ska de va trefärgade.

Bestämmer vem?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #66 skrivet: 24 jul-10 kl 22:45 »
Ser ut som korsningar tycker jag .
Jag har en blomme höna här som jag vill byta bort om nån är intresserad.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #67 skrivet: 24 jul-10 kl 22:49 »
Rasstandarden?
Finns ingen. Blommehöns är en lantras och har därför en rasram, där man tillåter betydligt mer variation än i en standard.

Att påstå att en blommehöna "helst ska vara trefärgad" och tvunget "ha riktiga blommor" för att vara en blommehöna är Centers egna påhitt. Men visst, det är fritt för var och en att hitta på sina kriterier för rasrenhet på djur utanför genbanken. Det spelar liksom ingen roll där... ;)

Kista

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 24 jul-10 kl 23:02 »
Finns ingen. Blommehöns är en lantras och har därför en rasram, där man tillåter betydligt mer variation än i en standard.

Att påstå att en blommehöna "helst ska vara trefärgad" och tvunget "ha riktiga blommor" för att vara en blommehöna är Centers egna påhitt. Men visst, det är fritt för var och en att hitta på sina kriterier för rasrenhet på djur utanför genbanken. Det spelar liksom ingen roll där... ;)
Jaha, men varför heter dem då "BLOMMEHÖNS" om det inte spelar någon roll att dem ska ha blommor eller ej? "di gamle blommede" var vad dem kallades för att dem var blommiga, då ska det ju fortsätta med att vara blommigt? eller har jag fel? får jag fram en vitsvart höna i blomme så är den ju olämplig att avla vidare på enligt Svenska lanthönsklubben m.m just för att rasen ska vara blommig.

Edit: om vi tar tex svarthöns som ska vara så svarta som möjligt, det kan uppstå vita djur hos svarthönsen och att avla vidare på den vita individen är också olämpligt?
« Senast ändrad: 24 jul-10 kl 23:04 av Kista »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 24 jul-10 kl 23:25 »
Istället för att hacka på varandra som andra hönor kanske vi skulle ta och beskriva för TS hur en Blommehöna ur genbank vanligtvis ser ut istället..... själv har jag höns utanför genbanken, men har just tagit in en genbankstupp i min besättning... och jag har egentligen ingen aaaaaaning om hur blommehöns  i genbankana ser ut ;)

...... vad jag däremot vet är att man förespråkar variation i färgställningar inom rasen....

..... sedan är väl min personliga åsikt att hönan på bilden ser aningen "slimmad" ut om jag jämför med mina..... men det kanske är en unghöna, vad vet jag ;) ..... tuppen har en rätt dålig kam ( den bör ha 5 snygga toppar) ..... men de har båda gula fina ben :D

..... nuså..... fram med bild på några snygga genbanksdjur som vi kan jämföra med :D

Krama varandra i trafiken :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

turlar

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 24 jul-10 kl 23:43 »
Kan mycket väl va Blomme
Tuppen har alltid vita inslag i skärtfjädrarna
Hönan på bilden är trefärgad va ja kann se.
Det är dock inte vanligt, men snyggt.
Alla Blomme skall dock följas av Genbanksintyg
Det går inte att se om de e korsning eller ej.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Ronny

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 25 jul-10 kl 01:48 »
Jag måste bara säga att tuppens kam är frusen och läkt så det är inte mycket till kamtaggar kvar där. Men varför skulle en blommetupp ha just fem taggar?

Om man bara ska gå efter utseende så ser det ut som om något annat är inblandat eftersom kroppsformen är för "tunn" om man säger så. Däremot kan de ha mer eller mindre jämna "blommor" d.v.s vita fjädertoppar. Att blommehöns "helst ska vara trefärgade" måste vara ett eget omdöme, för det har jag aldrig hört eller läst förut.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 26 jul-10 kl 04:56 »
Kan inget om blommehönsen men undrar bara om det är så med dem att de "blommar ut" i fjäderdräkten ju äldre den blir el. så?

Jo, det blir nog så. Jag vet inte om det blir så på alla, men jag har observerat fenomenet.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 26 jul-10 kl 07:36 »
min Blommetupp

Jennyt

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 26 jul-10 kl 09:19 »
Min genbankstupp är väldigt lik Anne-lie50´s tupp i typen..... vad gället fjäderdräkt så är det precis så att de ändrar sig väldigt från kycklingar till vuxendräkten vid ett år......framförallt ändrar sig mängden vitt i fjäderdräkten....... grundfärgerna består ;)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #75 skrivet: 07 aug-10 kl 17:35 »
Vill höra om det är fler än jag som tycker att det finns olika sorters blommehöns? Jag hade förr en flock nerifrån skåne där hönsen var stora och kraftiga - men har på sista tiden sett ädlare och tunnare blommehöns- även färgerna verkar vara väldigt olika...skulle vilja få fatt på kraftiga blommehöns igen i roliga färger- men vill höra om det är fler än jag som upplever samma sak?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 08 aug-10 kl 00:25 »
Jo, då är det ju tur att det finns blommehöns kvar med samma ursprung/härstamning som de först tillvaratagna!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #77 skrivet: 08 aug-10 kl 07:21 »
Ronny kanske menar att blommehönsen förr ofta var lite maffigare i kroppstypen, när de hittade rasen?  ??? Och att det är väll kul att dessa "äldre" maffigare blommor lever kvar ännu. Själv så har jag också upplevt skillnad i kroppen på blommehöns. En klasskompis till mig när jag var liten hade blommehöns, de flesta var svart/vit blommiga kan jag minnas, sedan någon med brun/rödaktig grundfärg. Dessa hönor var väldigt kraftiga. Har sedan sett andra blommehönor som inte alls har samma kraftiga kropp utan sett betydligt spinkigare och lite mindre ut.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 08 aug-10 kl 21:13 »
Om du uppfattar mina svar som ironiska så beror det förmodligen på att du gärna se dom på det sättet. Vad jag menar är att det finns statistik för 13 år nu som årligen tas fram för de blommehöns som finns i genbanken. Det finns ingen skillnad i genomsnittsvikten om man jämför dessa djur i dag med de som fanns vid tillvaratagandet av de tre gårdsflockar som i dag utgör lantrasen skånsk blommehöna. Det kan ju p.g.a slump och genetisk drift uppstå vissa skillnader olika flockar emellan. Men som sagt har ingen viktskillnad kunnat konstateras för rasen i stort.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #79 skrivet: 09 aug-10 kl 08:36 »
Har läst på lite om de olika linjerna- om jag absolut vill få tag på rejäla blommehöns- hur går jag tillväga då? för om jag kontaktar genbanksansvarig- har de koll på vilka uppfödare som har den ena eller andra linjen/sorten? eller får man åka runt o titta/leta?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser