Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Skånsk Blommehöna  (läst 54570 gånger)

Kornhallskollot

• Lantligt men centralt
    • Västergötland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #40 skrivet: 20 feb-10 kl 14:31 »
min första kull blommehöns är 5 månader nu. ska bli spännande när de börjar värpa, det är väl snart dags. de som överlevt så långt är 4 höns och 2 tuppar. en blev tagen av rovfågel i höstas och en blev trampad eller hackad ihjäl efter bara 3 dagar i livet ungefär.
dom är åtminstone väldigt snygga, speciellt dom med hätta! i början. tyckte jag de såg konstiga ut och inte så fina, men nu när de börjar bli stora så är de väldigt fina.
 tupparna ser dock fortfarande rätt "toviga" ut. men det kanske tar sig när de växt färdigt.
så än har jag inte mycket att säga i tråden, men jag skulle förstås gärna byta till mig en blommetupp från en annan besättning så att vi inte får inavel... någon som vill byta med en av våra 2 tuppkycklingar?

johan/sandra

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 feb-10 kl 15:27 »
Bilder på våra blommer.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #42 skrivet: 22 feb-10 kl 07:28 »
Glömde ju... Det finns bilder på våra blommehöns på vår hemsida www.sunnanahast.se. Bilderna är sedan i somras och hönsen har vuxit till sig och blivit jättefina sedan dess.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #43 skrivet: 22 feb-10 kl 19:08 »
Jag har nog också bara gott att säga om blommehöns!

Mina första fem köpte vi som dagsgamla kycklingar förrförra våren, de var otroligt söta som kycklingar, jämfört med de helgula leghornskompisarna de hade (söta de med men roligare med färg tyckte jag).

De är livligare än de tyngre raserna som sussex och australorp, men lugnare än leghorn, rätt så orädda av sig. Hönorna (hade tur och fyra var hönor) började värpa rätt tidigt, fem månader ungefär, lustigt nog hade de olika nyanser och form på sina ägg så man kunde nästan alltid säga vems som var vems. Tyvärr tog höken Rosa, men de andra tre och tuppen finns kvar. Han är en snygg, snäll och bra tupp på alla vis, enda minus att han är väl förtjust i sex... hönorna blir lite trötta på honom när han är som värst.

Klara ruvade fram ett gäng kycklingar förra sommaren och var en väldigt duktig mamma. En av dem var blommehöna, en blommetupp, båda fina och trevliga.

Jag har tyvärr inga foton i den här datorn, men min avatarbild är vår förste tupp blomma hösten 08, han var alltså ca fem månader eller så där.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 feb-10 kl 17:12 »
 ??? Hur ser hättan på blommerna ut? Det skulle tydligen också finnas med tofs  ???

Har letat på en himla massa bilder och inte hittat ngt.... Lite pinsam fråga, känner mig väldigt mycket som en amatör, det är jag ju också i och för sig på höns

För både uttrycket hätta och tofs lämnar väldigt mycket åt fantasin  :-X, t ex att den rackarn med tofs är lite lik en kakadua och att den med hätta helt enkelt har en liten söt mössa som nyts under hakan med spets runt  ;)

patrick.

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 feb-10 kl 17:36 »
här är en blomme med hätta .. (bilden är från kackel.se)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #46 skrivet: 27 feb-10 kl 18:05 »
Så där ser inte mina ut. Ska försöka ta foto på någon av hönorna imorgon och lägga ut. Tuppen med hätta vägrar fortfarande att gå ut. Han har inte fattat att snön håller på att tina bort  :).
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Kista

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 01 apr-10 kl 17:50 »
tänkte på detdära med hättor på blommehöns, om jag parar min höna som har hätta med en tupp utan hätta, hur stor är chansen att avkomman får hätta?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 01 apr-10 kl 18:36 »
Det beror på...

Om din höna med hätta har ett anlag för hätta, så har du 50% chans att kycklingarna får hätta. Men du kan ha otur då blir ingen med hätta eller jättetur och alla får hätta. Slumpen avgör.

Om din höna med hätta har dubbla anlag för hätta, så blir det 100% kycklingar med hätta.
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 01:17 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #49 skrivet: 06 apr-10 kl 08:00 »
Jag har inget så klokt svar men det är ju bra om man korsar hätta med en utan för hättan blir ofta för stor om man har för mycket hätta med på alla kanter.
Mina har blivit flest med hätta men även någon utan. Mina hönor har hätta men inte tuppen.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #50 skrivet: 14 apr-10 kl 15:38 »
Är det vanligt med dubbla sporrar på en tupp?  Jag såg just att svägerskans blommetupp hade det.... ???
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #51 skrivet: 14 apr-10 kl 16:06 »
Det finns en ras - Sumatra som har dubbla sporrar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 14 apr-10 kl 17:42 »
Vår blommetupp är lite exterm! Han har dubbelsporrar på ena benet och trippel på andra.

Jag har aldrig sett en Blommetupp med dubbla sporrar!

Däremot läst om Hedemora med  dubbla sporrar..
är det en genbanksblommetupp du har?
« Senast ändrad: 06 okt-11 kl 11:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
Hur mkt ägg per blommehöna?
« Svar #53 skrivet: 15 apr-10 kl 16:48 »
Hur mycket ägg får ni från era blommehöns? Och vad ni har för uppfödning med extraljus osv. (det påverkar ju mängden ägg)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur mkt ägg per blommehöna?
« Svar #54 skrivet: 15 apr-10 kl 17:24 »
Mina Blommor
värper 3 mån, tar mitt i sommaren-semester 3 mån, värper 3 mån, tar vinter-semester* 3 mån.   ;D

*Har inget ljusprogram i Nov/Dec/Jan bara fönsterljus
iofs stora fönster söderläge. Sen ruvar 25% av dom dessutom *suck* så tja dom där 140 äggen om år når dom inte upp till i snitt.
Men dom är snygga att se på  >:D

louise

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 17 apr-10 kl 22:09 »
Varför gör de uppehåll på sommaren?

fräsen

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 17 apr-10 kl 22:22 »
Varför gör de uppehåll på sommaren?

ruvar kanske?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 17 apr-10 kl 22:54 »
Jag får  på ett ungefär två ägg på tre dagar per höna...... när de inte har vinteruppehåll..... mina ruvar inte. Gammelhönan hon tar fler uppehåll per år och jag kläcker varje år så att jag har ett par unghöns som börjar värpa runt lucia..... så jag har ägg året om..... fast lite färre under den mörkaste perioden då är klart.

Jag har belysning i hönshuset, men inte som förlänger dygnet...... bara gör det ljusare, när det är ljust ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

louise

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 apr-10 kl 18:13 »
Oj! Kan man alltså få ägg året runt utan extra ljustimmar? Det här bådar gott:-)

Innebär det också att man kan ha färdiga värphöns på vårkanten? Om det finns höns som lägger ägg redan vid lucia.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 18 apr-10 kl 20:32 »
Jajjemän..... det beror helt på när du kläcker dem..... men det är alltså bara första året detta funkar..... ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser