Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaggregatet trasigt efter rådjursolycka  (läst 6045 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Elaggregatet trasigt efter rådjursolycka
« skrivet: 16 jul-11 kl 21:38 »
Efter att ha varit från gården några timmar var baggarna ute på gärdet när vi kom hem. Vårt elnät låg ner längre bort och ena bagglammet satt som en kassler i nätet, de andra tre var utanför. Som tur var fick vi loss honom oskadd. Vid kontroll upptäckte vi ett dött rådjur som satt fast i nätet. Elaggregatet var helt dött, luktade bränt om det. Kan det ha blivit så stor spänning när rådjuret fastnade så något brände sönder då? Det måste väl ha ett samband men hur?

Går det att lätt att laga aggregat eller är det bara att köpa nytt? Finns det säkringar i dem som kan brinna upp och kan man byta dem?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Elaggregatet trasigt efter rådjursolycka
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 22:38 »
Viken sorts aggregat är det ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 23:04 »
Åtminstone vissa aggregat går att laga, vi fick in ibland på servicefirman jag jobbade på en gång i tiden

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 23:10 »
Jag instämmer, de flesta elstängselapparater går att reparera (naturligtvis beroende på vad som har gått sönder, om reservdelar finns att få tag i, och inte minst hur kompetent reparatören är). Jag instämmer i tidigare följdfråga - vad är det för märke och modell på apparaten? Om du tar av locket, finns det någonting som ser tydligt bränt eller skadat ut? Bild på det?

Men normalt ska en elstängselapparat inte kunna gå sönder för att stängslet har varit kortslutet mot jord (om den skulle gå sönder av det skulle den inte ens klara typprovningen för S-märkning eller CE-märkning). Den vanligaste orsaken till att de går sönder är åska, och därnäst kommer skador pga fukt (i synnerhet på batteridrivna apparater som har så låg effektförbrukning att elektroniken inte håller sig varm och torr).

Säkringar som kan bytas ut är sällsynta i någotsånär moderna elstängselapparater, säkerhetsföreskrifternas krav på skydd mot brand vid fel i apparaten brukar lösas på andra sätt.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 20:30 »
Det är Foga 3500. Det är ett nätanslutet aggregat. Jag skulle inte tro att det är 3 år ens, så det känns som det borde hålla längre. Sitter inne i ladugården på vintern men är utomhus uppspikat på sommaren. Borde den inte klara det, det står ju IP 24 på det?

Det var ingen åska i går.

Jag vet inte ens hur jag får av locket  ::) Men vill inte börja fippla med det innan jag kollat med affären om det är garantitid kvar. Garantisedeln förvaras i en pärm hos dem...

Känns ju konstigt att det skulle vara en tillfällighet att den går sönder samtidigt som rådjuret fastnar...

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 21:14 »
Garantisedeln förvaras i en pärm hos dem...

Jag är inget bra på elagregat... men ställer mig frågan varför affären har kvar din Garantisedel?

Det är ju inte affärens problem utan tillverkans om det skulle gå sönder. Mitt har även garanti för åsknedslag.
Skulle affären stänga el gå i konkurs så är det ju superjobbigt att få tag i garantisedeln. Hade jag varit dig skulle jag bett att få den.

Lyka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 21:47 »
IP24 är en låg skyddsklass. Det ska sitta torrt och under tak.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 22:39 »
Har nu öppnat det och det är snustorrt, inga tecken till fukt. Däremot syns det ju tydligt att det är något som brunnit:
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 23:15 av sarbe453 »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 17 jul-11 kl 22:47 »
Hmm, det verkar ha hänt något konstigt med bilden i samband med komprimering för att lägga upp den på forumet. Det mesta av den är helt vitt och själva bilden hopträngd i ett hörn av den, dessutom ett konstigt fyrkantmönster överlagrat på alltsammans.

Men det ser ut att vara en ytmonterad halvledare av något slag, förmodligen en diod, som har blivit mycket varm av någon anledning. Om det inte har blivit alltför mycket andra följdskador så är det nog fullt möjligt att reparera.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-11 kl 22:59 »
Hoppsan, vet inte vad som blir fel med bilden, är inte så bra på det här...

Hur ser en typisk fuktskada ut då? Ihopärgat hela kortet?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 jul-11 kl 23:12 »
Ja, det brukar bli ärg, alla förtennade metallytor blir grå, rester av flussmedel som finns kvar på kortet blir vita. Om korrosionen har krupit in under den gröna lacken på kortet ser man att ledarna blir mörkare på en del ställen.

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jul-11 kl 23:14 »
  Prova garantin.  8)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 jul-11 kl 23:16 »
Nu tror jag bilden är OK

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 17 jul-11 kl 23:17 »
Nu när bilden blev tydligare... man ser att det är mycket bränt på kretskortet till höger om den där dioden. Sitter det komponenter på undersidan också, och är det kanske någonting där som har blivit ännu mer överhettat?

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser