Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har nån provat ha getter med fjäderfä i samma box?  (läst 3510 gånger)

Tuve

• Skåne
Har nån provat ha getter med fjäderfä i samma box?
« skrivet: 16 jul-11 kl 20:51 »
Jag funderar på att ha mina två bockar i ankornas box i vinter. Ja, det är alltså en ordentlig hästbox från början, men jag har anpassat den med hönslucka ut. Nu hade det varit lite praktiskt om myskankorna kunde bo ihop med bockarna i vinter, de slabbar ner för mycket i hönshuset, men på en ströbädd skulle det ju sugas upp. Tror ni bockarna skulle göra ankorna illa? Eftersom jag väntar ällingar nu vet jag inte exakt hur många ankor jag kommer att behålla i vinter, kanske fyra, eller fler om jag inte fått sålt alla andra. Boxen är10-12 kvadratmeter stor. Jag skulle göra en ankskyddsavdelning med två fårgrindar i hörnet där luckan ut i ankornas rasthage är, annars skulle bockarna ta deras säd. Men ankorna skulle kunna flaxa över den in till bockarna.  Där ute finns en enkel oisolerad hydda också. Mina ankor räds i regel inte kyla, håller sig inne bara när det är extremt mycket snö.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Har nån provat ha getter med fjäderfä i samma box?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 10:44 »
Jag har inte provat några längre tider, men i vintras hade jag en höna på rehabilitering inne hos getterna några veckor. Hon hade fått ett sår, och jag ville hindra de andra hönsen från att nyfikenhets-hacka på henne.
Hon gick och åt havre som getterna fick, och när bocken tyckte hon var för glupsk hötte han med hornen åt henne så hon kucklade lite missbelåtet och gick en runda bort...och kom tillbaka till havren igen när bocken vänt ryggen till. Det var bekvämt att sitta på kanten av vattenspannarna och dricka. Snäckskal ställde jag under rampen till mjölkbordet där bara hönan kom in. Hon värpte sina rosa ägg i en av hökrubborna...och trots att jag försökte övertyga min 4-årige son var han envis; "Näe, mamma, det finns inga getägg, det är ju hönan som har värpt dem!" :P
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 11:09 »
Vi har bara en get och en gris.. och dom bor tillsammans med våra fåglar.. i hönshuset,det går hur bra som helst... dom sover ju bara och äter där inne.. på dagarna är alla lösa ute på gården,dom har även en *rast gård* med tak ifall det behövs.. men som sagt alla är för det mesta ute på tomten och pickar/käkar gräs,geten tror ju att han är en hund:-) så han hänger för det mesta med våra två hundar som är ute och vaktar djuren från räven:-)
Grisen flyttade till oss för 1,5 år sedan.. då bodde hon med en annan gris i spiltan bredvis sig.. dom bara va arga på varandra så dom kunde inte gå ihop nu är hon en glad gris med sina fåglar och geten :-)
På vintern när det är kallt så kryper geten och grisen i hop och om det finns yngre fåglar så sitter dom på grisen eller geten och sover :-)
Vi hämtade hem fåglar från en ägg fabrik i vintras,dom hade inga fjädrar nästan,fruktansvärt... men dom sov gott och varmt hos grisen i halmen med geten :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

KjellX

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 12:00 »
Åhh, sicka sötisar..E de en rasren rottis?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 14:03 »
Vi har bara en get och en gris.. och dom bor tillsammans med våra fåglar.. i hönshuset,

Mmm.. risk finns för att fjäderfäna smittar gris och get med salmonella, och att gris smittar fjäderfä med rödsjuka.

Om du har en minigris bryr sig ingen, men.. om grisen ska ätas upp eller producera smågris till konsumtion. Får man inte ha den/dom tillsammans med fjäderfä.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ingelavw

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 16:05 »
Båda hundarna är blandisar... rottis /shäffer och den andra collie /shäffer.
VArken geten eller grisen ska ätas upp eller producera mera kultingar eller killingar.... dom bara bor här för att ha det bra och tillföra glädje till gården:-)

Gawotka

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 19:29 »

Jag vet inte, utan spånar: det rekommenderas att INTE ha häst och höns tillsammans, dels för att hästarnas luftvägar kan ta stryk pga dammet från hönsen - och dels för att de kan smittas av ohyra från hönsen. Jag antar att även getter kan smittas av kvalster och ohyra?!
Däremot gällande hur dammkänsliga getter är - det får någon annan svara på.
Kan bara tänka mig hur "kul" det skulle vara att behandla en raggig get mot ohyra....  :-\

Ingelavw

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 19:50 »
*S*..skulle han behöva behandlas så tror jag inte det är något proplem han tror sig som sagt vara en hund;-) Ingen ohyra för tillfället i allfall i hönshuset :-) Skulle vi få problem med geten och grisen så får vi ju bara tänka om,så får dom va i ett eget rum,hus har vi gott om...men jag tror dom skulle sakna varandra.. men som sagt om det nu blir aktuellt att dom ska sova någon annanstans nån gång i framtiden så får dom ju leka när dom går ut.. dom kan ju alltid facebooka innan och bestämma tid vid flaggstången :-)
det kan ju hända vi i framtiden skaffar nåt mer djur och då måste vi göra någe  mer stall liknande.. för en häst ska ju inte va med höns,det vet jag i allfall:-)..vi har haft funderingar på får..och dom behöver kanske en hage.. dom gillar ju att promenixa... så vi får se.. vi vill helst at våra djur ska få gå in och ut som dom vill...
Men för tillfället så fungerar det här, och ett vinnande koncept ska man ju inte ändra på :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser