Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har löst det!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (läst 10685 gånger)

Lau

• Gäst
Jag har löst det!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« skrivet: 25 mar-04 kl 16:02 »
Det finns många stora fabrikslokaler, ladugårdar etc som man egentligen inte får bo i lagligt.
Visst kan man bo där ändå, men det kan ju bli trassel. :P

Min lösning är, skaffa husvagn! ;D
I en husvagn får man bo vart som helst!

Köp en skruttig husvagn, ställ den inuti valfri lokal och det borde vara lagligt att bo där.
Vad jag vet så får man ställa av husvagnen och bo där (så slipper man besiktia den hela tiden....)

Du behöver ju alltså inte bo i husvagnen, men dess blotta närvaro gör ditt boende legalt (troligen...)!
Bygg en säng i den, ett litet bibliotek, badrum...

Lau

Attis

• -
Re:Jag har löst det!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 25 mar-04 kl 19:46 »
Fantastiskt!  ;D

Båt är en annan variant.
/Attis

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 11 maj-04 kl 18:53 »
Annars kan man kontakta kommunen och få lokalen/byggnaden "omregistrerad" från ex lagerlokal till boende. Då slipper man skaffa en rutten husvagn och baxa in den där man vill bo, för att sedan antagligen endast finna att den är i vägen och till ingen nytta.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lau

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 maj-04 kl 20:04 »
Annars kan man kontakta kommunen och få lokalen/byggnaden "omregistrerad" från ex lagerlokal till boende. Då slipper man skaffa en rutten husvagn och baxa in den där man vill bo, för att sedan antagligen endast finna att den är i vägen och till ingen nytta.

Visst, men då gäller de kostnader o skatter som ett bostadshus medför. ::)
Samt att man måste fixa avlopp o vatten.

Lau

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jun-04 kl 23:28 »
Vaddå? Måste man fixa avlopp o vatten om man ska ha det som sin bostad?? :P

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #5 skrivet: 08 jun-04 kl 07:50 »
Vaddå? Måste man fixa avlopp o vatten om man ska ha det som sin bostad?? :P

Det finns en hel massa regler för hur en bostad ska se ut. Några bekanta till mig fick inte bygglov för att de inte tänkt installera nån handikapptoalett på övervåningen... Men jag tror att det gäller lite andra regler för exempelvis fritidshus.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Yehala

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-04 kl 00:17 »
Idén att skaffa en rutten husvagn var alltså att kringgå vissa bestämmelser (om bygglov, avlopp mm...)  ?

Men om du ändå ska bo i ladan/lokalen så krävs ju ändå en viss ombyggnad - isolering t.ex. och uppvärmning... och det springer väl ändå inte folk från byggnadsnämnden och kollar hur din gamla lada ser ut inuti - så då är det väl bara att flytta in? Så kan du ordna med ett utedass bakom hörnet.... vips en bostad!

(tänk nu på brandsäkerhet mm... om du nu vill fixa saker själv utan bygglov)

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jun-04 kl 10:56 »
Det finns en hel massa regler för hur en bostad ska se ut. Några bekanta till mig fick inte bygglov för att de inte tänkt installera nån handikapptoalett på övervåningen... Men jag tror att det gäller lite andra regler för exempelvis fritidshus.

När man bygger nytt gäller vissa regler för att göra huset handikappanpassat, t ex att alla rum ska vara tillgängliga för en rullstolsbunden, att samtliga dörrar ska gå att öppna 180 grader osv.

Lador (ekonomibyggnader på lantbruksfastighet) omfattas inte av samma trixiga regler som andra lokaler (gamla industrier, bilverkstäder osv), så det torde vara ganska lätt att fixa en bostad i en lada - utan att behöva dra med den där husvagnen. Att sedan hitta en lada där markägaren inte har några invändningar mot att plötsligt få avlopp och annat installerat är kanske svårare.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #8 skrivet: 28 dec-05 kl 22:10 »
Man brukar kräva bygglovsansökan om en byggnads användning ska ändras från tex ekonomibyggnad till bostad.

Jo det är så va? Skillnaden är väl att det blir billigare + de kan i stort sett inte neka... i alla fall om utseendet utåt på byggnaden i stort sett behålls.

Själv har jag spånat på att rivningshus/rivningslada borde ge en del fördelar mot att bygga nytt rakt av. Jobbigt att riva förstås men det är jobbigt att bygga en helt ny grund också - och dyrt - och cement är miljöförstörande (mkt energikrävande) vid tillverkningen också.

Eller så ringer man brandkåren och tipsar om ett hus de kan öva brand på  ;D

Men det där med husvagnen skulle nog kunna funka.
Alltid trevligt med kryphål ut ur det snärjande regelverket.  ;)

« Senast ändrad: 28 dec-05 kl 22:17 av Chaan »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #9 skrivet: 28 dec-05 kl 22:13 »
Lador (ekonomibyggnader på lantbruksfastighet) omfattas inte av samma trixiga regler som andra lokaler (gamla industrier, bilverkstäder osv),

Jaså är det så, kan du avslöja något mer. Exakt vari består skillnaderna osv.

När manbygger nytt gäller vissa regler för att göra huset handikappanpassat, t ex att alla rum ska vara tillgängliga för en rullstolsbunden,

Jo.

Att man bygger utan trösklar.

att samtliga dörrar ska gå att öppna 180 grader osv.

Detta gäller det även om dörröppningarna är överdimensionerade eller?

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 29 dec-05 kl 17:33 »
Jaså är det så, kan du avslöja något mer. Exakt vari består skillnaderna osv.

Det lättaste är väl att du kontaktar berörda myndigheter, så kan de avslöja precis allting för dig! Jag var ett tag inne på att ordna bostad i en lada, men planerna ligger på is för tillfället (och då inte enbart pga det rådande vädret!). Är därför inte helt uppdaterad i ärendet.

Rakel

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 30 dec-05 kl 00:03 »
Åhhh ni saliga underbara människor...eller..ja..hehe. Ni fick mig att komma på att man kan bo på BÅT !!! Drömmen har alltid funnits där, men liksom försvunnit in i mina inre vråer, dömda till döden när alla mina vänner antingen 1) reser eller 2) lägenhetsflyttar sig och pluggar. Men inte jag..tihi..hoho.. Och alla ifrågasätter vad man ska göra så att man inte kan tänka ens. Ni vet? Jaja... nog om det...

Jag känner för att antingen köpa en ödesgård och fixa till, eller varför inte en båt? Som jag kan snällt pyssla om lite då o då... Fast det enda problemet; hur klarar man sig till sjöss, egentligen? Har bara åkt Gotlandsfärjan ett antal gånger.. är det svårt att navigera och styra? Man kanske kan börja med Vänern runt lr nåt... Eller husvagn... fast då måste man ha bil... alltid nåt!

Ett liv på rullande fot vore något, iallafall... Eller ska man skaffa Manskapsvagn? Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 30 dec-05 kl 00:04 av Nattmara »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #12 skrivet: 30 dec-05 kl 21:59 »
Jag har blivit lovad att jag får bygga på en befintlig grund utan bygglov, det gäller ett rivet hus som brunnit, om jag bygger likadant. Stämmer det med dagens regler?
« Senast ändrad: 02 jan-06 kl 11:28 av Chaan »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #13 skrivet: 02 jan-06 kl 11:38 »
Du formulerar dig lite knepigt.... är det tidigare bygget, alltså det rivna, utan bygglov ?
Att få ett löfte är ABSOLUT inte detsamma som att få bygglov. Så avvakta bygglovet, det skulle iaf jag göra.

Mvh

Per L

Det kunde blivit begripligare om jag gjort ett tillägg då.

Jag har blivit lovad att jag får bygga på en befintlig grund utan bygglov, om jag bygger huset likadant (samma storlek, höjd och placering).

Ifall säljarna av tomten har ett löfte från kommunen, eller om de menar att det är en generell regel vet jag inte än.

« Senast ändrad: 02 jan-06 kl 12:15 av Chaan »

sidra

« Svar #14 skrivet: 10 jan-06 kl 18:54 »
Till dig som vill bo på båt men är dålig på att navigera. En HUSBÅT ligger vid kaj hela tiden eller kan bogseras försiktigt till annan plats.

Nytt hus på gammal grund
Tycker att du ska kolla bygglovet med stadsbyggnadskontoret där du bor innan du räknar med att få bygga på en gammal husgrund. Dom som jobbar där är oftast faktiskt både hjälpsamma och kunniga. Inte några hitlertyper som vill krångla till det för folk.
Dom borde ju också vara glada åt att folk vill flytta till deras kommun.

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-06 kl 16:00 »
Det påminner mej om en monolog som Adde Malmberg hade i släng dig i brunnen. om att man byggt Handikapptoaletter på kebenikajse och han undrade om man flög in rullstolsbundna i helikopter, och sa att idag får ni bajsa på berget hahaha.

undrar hur fan man tänker när man stiftar lagar egentligen att man ska ta en skylift till balkongen på övervåningen eller?

Bo

Träbåtar ruttnar
« Svar #16 skrivet: 15 jan-06 kl 16:23 »
stålbåtar rostar, aluminiumbåtar fräts sönder så jag skulle nog satsa på en betongbåt med kraftig frigolitisolering invändigt och en tålig ytbehandling. Och så skall den tåla infrysning. Det finns visst metoder för glasfiberarmering av betong nu.

Bo

Träbåtar
« Svar #17 skrivet: 15 jan-06 kl 18:47 »
ägda av individer med sangviniskt temperament och tendenser att skjuta upp besvärliga uppgifter till morgondagen, ruttnar.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #18 skrivet: 16 jan-06 kl 03:51 »
Just det, har själv varit spekulant på ett stort skrov (stål) en gång i tiden. Var ett fraktfartyg så det krävdes för mycket i det fallet... har för mig jag kom fram till att det enklaste trots allt var en pråm (en platt yta att bygga ett hus på).

Bo

Städer
« Svar #19 skrivet: 16 jan-06 kl 08:17 »
som tidigare haft sjöfart som nu insomnat är positivt inställda till att det ligger båtar vid kajerna som erinrar om gamla tider. Men då skall de se ut som båtar.

Ses ens hus som ett tillskott i miljön, kan man få en överkomlig hyra och centralt belägen kajplats. - I maj seglar man ut i skärgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1733 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser