Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annorlunda recept med färskpotatisen?  (läst 2513 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Annorlunda recept med färskpotatisen?
« skrivet: 16 jul-11 kl 12:51 »
Färskpotatis i mängder... men nu behöver jag nya receptidéer! Det vi oftast gör här är:

* kokt rätt upp och ned till maten, förstås
* potatissallad
* stekt med olika varianter på kryddor (vitlök och rosmarin är en höjdare. Eller ingefära och fänkålsfrön)

Men det måste ju finnas en massa annat kul att göra i väntan på att det bli dags för mos och gratänger i höst!

Lasse46

• Jämtland
SV: Annorlunda recept med färskpotatisen?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 13:33 »
En höjdare som också är enkel att tillaga är något som jag ätit på hotell Borgholm,  tillagat av Karin Fransson är "smutsig potatis". Om jag kommer ihåg rätt hade hon tillagat den så här, oavsett vilket är det så jag nu lagar till den och den blir god. Koka jämnstora små potatisar, stek sedan på dem med timjan och avsluta med att tillsätta några matskedar tapenade i stekpannan och rulla runt innan serveringen så att potatisen blir svartprickig. Den salta smaken passar perfekt till tex kokt torsk.
Lasse

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 13:55 »
Färskpotatis i mängder... men nu behöver jag nya receptidéer! Det vi oftast gör här är:

* kokt rätt upp och ned till maten, förstås
* potatissallad
* stekt med olika varianter på kryddor (vitlök och rosmarin är en höjdare. Eller ingefära och fänkålsfrön)

Men det måste ju finnas en massa annat kul att göra i väntan på att det bli dags för mos och gratänger i höst!
Blanda en god olja med de kryddörter du gillar/har typ persilja, dill, gräslök, basilika etc. Finhacka örterna och vänd ner dem i oljan. Koka potatisen, häll av kokvattnet och blanda ner kryddoljan i potatisen, flingsalt över.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 15:10 »
Koka nypotatisen fast inte färdigt, choppa ner finskuren sqasch och vitlök, häll på en skvätt grädde och koka ihop nästan, salt/örtsalt.
Stek nypotatisen i smör med lock på. Häll på lite skorpmjöl när de är nästan färdiga och stek färdigt utan lock mens du ryster pannejärnet. Finklippt gräslök eller vitlöksblast på.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser