Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränsle - Aspen 4-takt - byta till 95:a/98:a  (läst 20758 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Bränsle - Aspen 4-takt - byta till 95:a/98:a
« skrivet: 16 jul-11 kl 11:16 »
Fråga:

Har en klippare som jag fick med aspen 4-takt till kan jag köra den på vanlig 95:a eller 98:a?

Vad är fördelar / Nackdelar?
Är det att rekommendera?

Tännlappen

• -
SV: Bränsle - Aspen 4-takt - byta till 95:a/98:a
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 11:34 »
Kör det mesta på 95 oktan,ibland utspädd med Etanol. Det där med Aspen är väl att det är lite miljövänligare.  :)

hen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 12:16 »
Inget sämre för klipparen då?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 12:24 »
Inget sämre för klipparen då?
Nej, bara sämre för dina lungor. Själv kör jag bara vanlig bensin, aspen går ju bara att köpa dyrt i speciella butiker med snåla öppettider

Jessica i Småland

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 12:24 »
Hej!

Jag har ett företag där vi arbetar med motorsåg varje dag. Vi använde länge Aspen men upptäckte att filtren sätter igen fortare och sågen får inte alls lika bra prestanda. Nu kör vi endast med 95 okt och blandar egen. Sågen fungerar mycket bättre och vi tycker vi kan använda varje såg längre innan vi måste byta.

/Jessica

hen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 14:29 »
Hej!

Jag har ett företag där vi arbetar med motorsåg varje dag. Vi använde länge Aspen men upptäckte att filtren sätter igen fortare och sågen får inte alls lika bra prestanda. Nu kör vi endast med 95 okt och blandar egen. Sågen fungerar mycket bättre och vi tycker vi kan använda varje såg längre innan vi måste byta.

/Jessica

Blanda egen? Hur menar du nu?
Behöver jag oljeblanda? va? nej har ju separat oljetank... eller vad?

Förvirring ;D

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 14:36 »
Blanda egen? Hur menar du nu?
Behöver jag oljeblanda? va? nej har ju separat oljetank... eller vad?

Förvirring ;D

Motorsågar går på oljeblandad bensin, oljetanken är till för att kedjeoljan ska smörja kedjan.

//mclaeson
« Senast ändrad: 16 jul-11 kl 14:38 av mclaeson »

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jul-11 kl 14:43 »
Dessutom handlar ju tråden om en gräsklippare med fyrtaktsmotor, så då behöver man absolut inte blanda i någon olja i bensinen

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 20:13 »
Ett enkelt sätt att slippa alla bensinrelaterade problem på motorgräsklippare är att borra upp huvudmunstycket i förgasaren 10-15 % och sedan köra den på E85.

Anledningen till att somliga tycker att småmotorer går sämre på "Aspen" och andra sorters s k alkylatbensin är att den är känsligare för felaktig bränsleblandning än vad vanlig bensin är. Om allting i motorn är i perfekt skick så går den minst lika bra på alkylatbensin som på vanlig 95-oktanig bensin, men om t ex förgasarproblem eller tjuvluft gör att den får för fet eller mager blandning, så märks problemen tydligare på alkylatbensin.

hen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-11 kl 09:20 »
inputen jag mest ville ha och många kommentarer om är

Viket är bäst för klipparen aspen eller 95:a

Skadar jag något om jag kör på 95:a mer än mina lungor?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 17 jul-11 kl 09:57 »
Han som servat min åkgräsklippare rekommenderar aspen.

Min (ganska nya) åkgräsklippare får framför allt jämnare tomgång på aspen förutom att den inte luktar avgaser alls.

Min (extremt gamla) jordfräs går jättedåligt aspen och bara dåligt på vanlig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 17 jul-11 kl 13:08 »
inputen jag mest ville ha och många kommentarer om är

Viket är bäst för klipparen aspen eller 95:a

Skadar jag något om jag kör på 95:a mer än mina lungor?

Du skadar inget annat än omgivningen genom att köra på vanlig 95-oktanig bensin. Om du lusläser motortillverkarens dokumentation så kommer du inte att hitta några föreskrifter alls om att annat än standardbränsle ska användas.
Ett problem som kunde förekomma när det var nytt med alkylatbensin för 15-20 år sedan var att det gröna färgämnet kunde sätta igen förgasaren om motorn stod oanvänd så länge att bränslet hann avdunsta ur flottörhuset. Men jag tror man har löst de problemen på senare tid. I varje fall är det ju inte så svårt att åtgärda om det har hänt - det rör sig bara om vanlig isärtagning, rengöring och hopsättning.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 20 jul-11 kl 12:54 »
...Min (extremt gamla) jordfräs går jättedåligt aspen och bara dåligt på vanlig.
Inspierad av denna tråden provade jag min jordfräs på vanlig 95 efter att bara haft aspen hemma till gräsklipparen i flera år. Döm om min förvåning när den gick som en klocka på 95 efter att ha hostat sig fram i flera år på aspen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 20 jul-11 kl 14:31 »
Inspierad av denna tråden provade jag min jordfräs på vanlig 95 efter att bara haft aspen hemma till gräsklipparen i flera år. Döm om min förvåning när den gick som en klocka på 95 efter att ha hostat sig fram i flera år på aspen.

Men då är det nog egentligen hög tid för en förgasarrenovering. Kör du vidare några år till utan att göra något så går den knappt på vanlig bensin heller, när du behöver den som bäst. Om en småmotor är i bra skick så SKA den gå bra även på Aspen , oavsett ålder, fabrikat och modell.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser