Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egentillverkad hundmat  (läst 22026 gånger)

humla

• Gäst
egentillverkad hundmat
« skrivet: 29 aug-06 kl 11:44 »
Hej, undrar om några här har erfarenhet av tillverkning av hundmat på produkter från gården?
Har hittat en del recept i kok-böcker för hundar etc, men är nyfiken på ifall ni har andra, kanske "egna recept".

Även intresserad av att veta ifall man, med inte alltför avancerad apparatur, kan tillverka eget torrfoder?

Mina hundar äter, utöver kött-potatis-rotfrukter-etc, alla sorters frukt och grönsaker utom tomater och jordgubbar, däremot gärna smultron och schäfern mumsar glatt krusbär direkt från busken om hon får chansen.

(de övriga raser som representeras på gården idag, för den som undrar, är irländsk varghund, dalmatiner och engelsk bulldogg)
« Senast ändrad: 29 aug-06 kl 11:52 av humla »

Neta

• Gäst
Re:egentillverkad hundmat
« Svar #1 skrivet: 31 aug-06 kl 09:51 »
Det finns ett bra recept på hundfoder som kallas "Hammarlunds blandning" efter Ann-Marie Hammarlund känd erfaren dalmatineruppfödare. Jag använde det receptet i många år. Men det är viktigt att följa receptet så att kalk - fosforbalansen blir rätt och proteinhalten. Speciellt när det gäller växande, dräktiga och digivande hundar.
Recept: 2 delar mycket välkokt gröt på ris, makaroner, korngryn, krossat vete eller dylikt
1/2 - 1 del kött , rått eller lättkokt
2 delar matbröd bakat på vete
1/2 - 1 del vetekli
1/4 del vetegroddar (vetekli och vetegroddar blandas i torrt och ges med försiktighet till unga valpar)
1/8 - 1/4 del solrosolja
och till vuxna hundar eventuellt lite finrivna morötter.
Till 10 dl av ovanstående blandning tillsätts 1 rågad tesked mjölksyrad kalk för att erhålla lämplig kalk-fosforbalans.
Komplettera med ett fullvärdigt vitamin- mineraltillskott.
Den större mängden kött och olja är avsedd för aktiva hundar och växande hundar.
Till valpar under 4 månadeer och mycket hårt arbetande hundar kan andelen kött och olja ökas ännu mer.

OBS! Delarna är volymdelar!

Lycka till!

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 sep-06 kl 22:52 »
Har du kollat upp BARF ? Det är ju råa köttbitar och grönsaker. Är själv mycket skeptisk, men det har tydligen hjälpt många till friskare hundar, och vad vet jag??
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-06 kl 16:28 »
Jag barfar (och kommer aldrig att gå tillbaks till torrfoder igen), och det är delvis egenproducerad mat i alla fall. Grönt och frukt kommer till en viss del hemifrån, och ibland tar vi kött på återtag från slakteriet. Fördelen med barf är att man inte tillagar något, kött, ben och inälvor ges rått. Grönsakerna mixas (eller som i mitt fall, ångkokas lätt.)

Jag ger inte spannmål, eftersom många hundar inte tål det något vidare.

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 14 sep-06 kl 21:37 »
Jag ger inte spannmål, eftersom många hundar inte tål det något vidare.
Lite OT:
jag ger bara sensitive-torrfoder med ris, ej spannmål eftersom min hanhund lätt blir dålig i magen, läste nånstans att ris och fågel har högst smältbarhet för hundar.. är dessutom för lat för att BARFa  ;) men min pappa säljer kycklinghalsar ect till BARFare.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rose

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 nov-06 kl 23:00 »
Vet inte vilka djurslag du har på gården, men du kan ge allt kött och ben rått.

Hunden behöver ca 2-3% av sin vikt i protein (kött, ägg, fisk mm).
Fett från animalisk källa (ex fiskolja samt ister eller kycklingfett) ½-1 ml/kg kroppsvikt.

Lever eller hjärta ger man ca 100 g/25-30 kg hund och vecka.
Vom kan ges oftare, men inte övervägande då den är ganska näringsfattig.
(Detta är en del av det totala proteinintaget.)

Undvik "dåliga" kolhydrater som vete, majs & soja.
Ge helst ris men även bovete, korngryn, havre mm kan ges ibland.
Alla dessa ska kokas i dubbel tid i dubbel mängd vatten än vad som anges för människa.

Dryga gärna ut med potatis och även lite morot, kål, sallad mm.
Men undvik majs och ärtor.

Tillsätt benmjöl och ett komplett vitamin- och mineraltillskott enligt anvisning.
Allra viktigast är kalkkällan (benmjöl eller ev foderkrita).
Kalcium/fosforbalansen ska ge ett visst överskott av kalk.
Råvarorna innehåller ju en hel del näring, så många väljer att endast ge kalktillskottet. (Skulle inte välja bort det kompletta tillskottet själv, men kan ev tänka mig att ge ½ dos om hundarna mår bra.)

Vet att detta svar kom sent, men jag hamnade på detta forum av en slump...

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-07 kl 15:29 »
Hej, undrar om några här har erfarenhet av tillverkning av hundmat på produkter från gården?
Har hittat en del recept i kok-böcker för hundar etc, men är nyfiken på ifall ni har andra, kanske "egna recept".

Även intresserad av att veta ifall man, med inte alltför avancerad apparatur, kan tillverka eget torrfoder?

Mina hundar äter, utöver kött-potatis-rotfrukter-etc, alla sorters frukt och grönsaker utom tomater och jordgubbar, däremot gärna smultron och schäfern mumsar glatt krusbär direkt från busken om hon får chansen.

(de övriga raser som representeras på gården idag, för den som undrar, är irländsk varghund, dalmatiner och engelsk bulldogg)

ris och kyckling.

Kiwin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-07 kl 22:18 »
Vet inte vilka djurslag du har på gården, men du kan ge allt kött och ben rått.

Rått kött och råa ben bör man absolut inte ge till sin hund, med undantaget köttfärs. Det finns massor av bakterier som inte dör förns det kokats väl.

Detta har jag fått lära mig av min utbildade hundtränare!

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 mar-07 kl 22:22 »
Nu vet jag nada om hundar och lämpliga dieter..
men är det verkligen bra att ha en helt bakteriefri diet för en hund?
Blir de inte svagare?
Som nån påpekade i nån annan tråd, så äter ju hundar gärna bajs (och gamla upplösta kadaver) om de får  :o
Det måste ju vara nåt i den "dieten" som de behöver...väl?
« Senast ändrad: 29 mar-07 kl 22:22 av Eulalia »

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 29 mar-07 kl 23:00 »
 Jag försöker mer ock mer gå över till BARF, här är en liten förklaring till vad det är om någon är intresserad:
http://www.willas.net/barf/index.htm
 Jag är också lite frågande till vilka farliga bakterier som skulle finnas i det råa köttet?
Och varför köttfärs i såna fall skulle vara bättre?
                              Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 mar-07 kl 09:44 »
Jag ger ofta små bitar av rått kött till hundarna, de är tokiga i det. Våran gamla kommer som ett skott fort jag tar fram kniv och skärbräda :)

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #11 skrivet: 30 mar-07 kl 15:17 »
Rått kött är något av det bästa du kan ge din hund. ge du dom ett riktigt gott köttben så håller det dessutom tandstenen borta. Det finns väldigt mycket näring som de så väl behöver.
Jag brukar göra så här.
Lite ris kokt i hönsbulljong och fiskbulljong. Om jag inte har benfria rester.
Kött helst blandat nöt och fläsk.
Rivna morötter
Lite majs
Äppelcidervinäger
och äggula.

Har alltid torrfoder hemma ifall man åker iväg eller ska lämna bort dom nånstans.

Om man inte vill hålla på med sådant och ändå vill ha lite finare päls på sin hund. Så kan man dels hälla lite äppelcidervinäger i dricksvattnet och lägga en äggula i maten.
Skulle vilja rekomendera nånting annat nu när säsong för fästingar och andra blodsugare kommer.
Olivolja.
Otroligt bra att smeta lite runt nacken och vad lätt det är att reda ut tover. Man kan även ta lite på en papperstuss när man gör rent öronen. Funkar fantastiskt bra.!  ;D
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 15:18 av Lindéus »

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #12 skrivet: 30 mar-07 kl 15:19 »
Rått kött och råa ben bör man absolut inte ge till sin hund, med undantaget köttfärs. Det finns massor av bakterier som inte dör förns det kokats väl.

Som kock vill jag påstå att det hela handlar om hanteringen av råvarorna. ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 mar-07 kl 15:36 »

Skulle vilja rekomendera nånting annat nu när säsong för fästingar och andra blodsugare kommer.
Olivolja.
Otroligt bra att smeta lite runt nacken och vad lätt det är att reda ut tover. Man kan även ta lite på en papperstuss när man gör rent öronen. Funkar fantastiskt bra.!  ;D

och vad sägs om att krydda till det hela med en aning vitlök?
Häll ner några  grovt upphackade vitlöksklyftor i hundarnas olivolja, låt stå i soligt fönster.
(tar vi lite vinäger också så är vi inte långt ifrån marinerad hund ...vilket väl inte var vad Topic avsåg??  ;D)
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 15:44 av Eulalia »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 mar-07 kl 15:58 »
Lite OT men min stora varg till vakthund ratar allt som är rått ;)
 Han äter inget som inte övriga flocken skulle äta. (Tur då att ungarna trycker i sig hundmat i tid o otid ;D)

Ett saftigt köttben tar han inte i med tång om det bjuds.

Men äpplen, morötter, vinbär o annat vegetariskt slinker ner.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #15 skrivet: 30 mar-07 kl 19:56 »
Lite OT men min stora varg till vakthund ratar allt som är rått ;)
 Han äter inget som inte övriga flocken skulle äta. (Tur då att ungarna trycker i sig hundmat i tid o otid ;D)

Ett saftigt köttben tar han inte i med tång om det bjuds.

Men äpplen, morötter, vinbär o annat vegetariskt slinker ner.
Lite nyfiken....vad äter din hund?

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 02 apr-07 kl 06:55 »

Har din utbildade tränare någon källa till det påståendet, eller är det något h*n tycker själv? För då undrar man ju hur hundarna överlevt i sekler fram till 1900-talet då torrfodret började tillverkas....

Jag har sett så många hundar tillfriskna från allehanda krämpor enbart genom att byta från torrfoder till barf/naturlig föda, så för mig finns inte torrfoder som ett alternativ längre. Och mina hundar är väldigt glada för det!

tessmoliis: En del hundar kan behöva tillvänjning på kött och ben (vilket är rätt sorgligt), innan de förstår att det faktiskt är ätbart och gott. Kycklingvingar, köttfärs, ägg och vom kan vara bra "nybörjarmat".  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 apr-07 kl 08:06 »
Hundar som man med fog kan säga är samma art som varg, skulle de inte kunna äta rått kött?

Hundar är rovdjur, men kan liksom björn även äta vegitabilier.

De grisöron och tjurpenisar som säljes som hundgodis, har nackdelen att de är späckade med kemiska produkter, således är ett torskhuvud betydligt trevligare för hunden, om vi står ut med lukten.

Förr köpte man alltid ett "hundben" som var riktigt och inte av plast, gummi eller med konserveringsmedel impregnerade djurhud.

Jag vet veganer som har hund, som är vegan oxå, de djuren mår bra, men man får liksom med sig själv vara uppmärksam på att man får i sig allt som behövs.

I kulturer där hund var enda tamdjuret, t.ex. azteker, och man födde upp hundar till människoföda, gav man dem förståss inget kött, utan vegetabilier som man själv ratade.

Det är nog gott för en hund att få ett köttben då och då som omväxling till  den enahanda pelletsfödan.

Om man ska blanda hundmat själv, jo kanske, ger man en hund en skål ris och en skål kött, kan jag gissa var den äter först.
Blandas det luktar det kött och det är inte lönt att pilla ut bitarna, så allt slinker ner, och hunden är nöjd.
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 08:06 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 02 apr-07 kl 21:59 »
Mina har fri tillgång till torrfoder, men utspisas även med de bitar av slaktdjuren jag själv ratar.
Enklare att ge dem resterna direkt än att kratta ihop komposten om de själva söker upp resterna där.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Anna.D

« Svar #19 skrivet: 03 apr-07 kl 08:08 »
var på en föreläsning i helgen med Marie Sallander.Den var mycket trevlig och det känndes bra att få uppgifter från någon annan än de stora foder bolagens personal.vi pratade lite om just att ge rå kost och hon menade att när de gjort undersökning så fanns det faktiskt en hel del hundar som fått både strupe och tarm förstörda av benen.(kyckling ben)hon på pekade att de bakterier och sjukdomar som tex sarmonella måste man anmäla och att det är alvarliga sjukdomar.men hon sa även att man sett i undersökningen att hundar har blivit bra om de tex haft klåda.så man fick både possetiva och negativa in fall i det hela.Hon menade även att det var svårta att ge rätt av de olika delarna så att det blev rätt mångd av mineraler,kalk mm
råa oxben finns det inte så stor risk att det ska finnas sarmonella om jag fattade det rätt .Det var väll de där råa kycklingbenen som hon personligen hängde upp sig på och att ge kyckling ben över huvud taget./Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 3 användare
torbjorn, alternaiv, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser