Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda hönsgödsel på åkern?  (läst 6474 gånger)

flax

• Halland
Använda hönsgödsel på åkern?
« skrivet: 13 jul-11 kl 20:57 »
Vi har ca en hektar sådd vall som vi tar hösilage på till våra hästar. Vi har hittills betalat för att få marken gödslad, men nu känner jag att det är fånigt att betala någon för att ta hand om höns och -hästbajs,  samtidigt som jag betalar någon annan för att gödsla marken... ::)

Nu är min fråga: hur skall jag ta hand om hönsens och hästarnas avföring för att kunna använda det som gödsel? Hur länge skall jag spara det? På vilket sätt?
Kan man lägga det som det är i en plåttunna och sen bara strö ut det på åkern?

Hjälp mig, snälla!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Använda hönsgödsel på åkern?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 23:05 »
Mitt förslag är att du komposterar gödseln så den blir smulig och sen sprider den på hösten efter att du skördat vallen för sista gången för året.

Jag har beskrivit förfarandet här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88713.msg769335#msg769335

Strax efter i tråden finns en annan komposteringsvariant av ieenilorac. Det är nog mest en smaksak vilken man föredrar.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 14:20 »
Kolla med kommunen vilka regler som gäller för att förvara gödsel. Det kan bli dyrare att anlägga en gödselplatta än att låta bonden ta hand om det! Man får inte kompostera gödsel hur som helst längre.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 23:18 »
Det har ju tillkommit en del regler som verkar vara av diskutabelt värde. De kanske passar för vissa typer av hantering men inte andra. T ex får man en bättre kompostering om högen ligger på jord, inte på betongplatta. Men då måste man förstås kunna sätta ihop en komposthög så att det inte blir en massa lakvatten från den, annars är det bättre att den ligger på platta. Och det är bättre att sprida välkomposterad gödsel än att sprida färsk. T ex är näringen mer stabilt bunden då och lakas inte ut så lätt. Om vi nu ska försöka resonera lite i sak och inte bara i (antydda) regler. F n har jag inte sån hantering själv där jag måste sätta mig in i reglerna, annars skulle jag ha bättre koll på dem. Men den orientering jag har säger mig att de nog inte är så genomkloka. Men det är väl heller inte jordbruket (för att inte tala om de villkor det lever under) så reglerna blir väl därefter.

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 09:10 »
Att mina syftningar till regler inte blir så definitiva beror på att det finns (minst) två regelverk man måste tänka på. Alla måste i grunden följa Jordbruksverkets regler som bland annat pekar på hur stor mark du behöver för spridning av gödsel. {Se exempelvis http://www.jordbruksverket.se följ länkarna ner Startsida>Djur>Hästar>Gödsel}. Grundbestämmelsen säger att maximalt 22 kg fosfor får tillföras per ha och år. Dessa regler är till för att minska framför allt fosforläckage från jordbruket som bidrar till övergödning och algblomning i Östersjön.

Kommunen ska se till att dessa regler följs men har även att se till att gödselhanteringen fungerar där du bor. Här kommer avstånd till brunnar, bäckar, sjöar och grannar att ha stor betydelse. Här brukar många bli förvirrade eftersom man upplever att man inte blir lika behandlad. Många utropar saker som: "Men grannen fick ju...". Men det är som sagt mycket lokala förhållanden som styr. Kommuner i landet är olika hårda i sina tolkningar eftersom man har olika djurtäthet och befolkningstäthet.

Har du stor djurbesättning (vilket du troligen inte har om du skriver i detta forum) så gäller ytterligare regler.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 31 jul-11 kl 15:11 »
Kolla med kommunen vilka regler som gäller för att förvara gödsel. Det kan bli dyrare att anlägga en gödselplatta än att låta bonden ta hand om det! Man får inte kompostera gödsel hur som helst längre.

Det har såvitt jag vet "alltid" varit ovanligt att kompostera gödsel. Att kompostera gödsel innebär väsentligt mer än att lagra gödsel. Det förekommer att lagring av gödsel i fält kallas kompostering, men det är missvisande, om inte åtgärder vidtas för god förbränning, god sammansättning på högen och minimala (eller åtminstone måttliga) näringsförluster.

Att mina syftningar till regler inte blir så definitiva beror på att det finns (minst) två regelverk man måste tänka på. Alla måste i grunden följa Jordbruksverkets regler som bland annat pekar på hur stor mark du behöver för spridning av gödsel. {Se exempelvis http://www.jordbruksverket.se följ länkarna ner Startsida>Djur>Hästar>Gödsel}. Grundbestämmelsen säger att maximalt 22 kg fosfor får tillföras per ha och år. Dessa regler är till för att minska framför allt fosforläckage från jordbruket som bidrar till övergödning och algblomning i Östersjön.

Kommunen ska se till att dessa regler följs men har även att se till att gödselhanteringen fungerar där du bor. Här kommer avstånd till brunnar, bäckar, sjöar och grannar att ha stor betydelse. Här brukar många bli förvirrade eftersom man upplever att man inte blir lika behandlad. Många utropar saker som: "Men grannen fick ju...". Men det är som sagt mycket lokala förhållanden som styr. Kommuner i landet är olika hårda i sina tolkningar eftersom man har olika djurtäthet och befolkningstäthet.

Jag hinner inte sätta mig in i allt, men i en eller annan form är kompostering av gödsel tillåten.

Jag noterar att reglerna i vissa avseenden är mindre krävande för gödsel rik på strömaterial. Det är väsentligt för god kompostering att stallgödsel som inte har tillräckligt med strömaterial i sig tillsätts strömaterial vid komposteringen.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 15:15 av Anders Skarlind »

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 01 aug-11 kl 20:35 »
Det har såvitt jag vet "alltid" varit ovanligt att kompostera gödsel. Att kompostera gödsel innebär väsentligt mer än att lagra gödsel. Det förekommer att lagring av gödsel i fält kallas kompostering, men det är missvisande, om inte åtgärder vidtas för god förbränning, god sammansättning på högen och minimala (eller åtminstone måttliga) näringsförluster.

Jag hinner inte sätta mig in i allt, men i en eller annan form är kompostering av gödsel tillåten.

Att lagra på oskyddad mark (med risk för utlakning till sjöar och vattendrag är tillåtet i begränsad omfattning. Det kallas att lägga gödsel i stuka (se SJV allmäna råd www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000931/2005-01.pdf). Annars komposterar man på tät gödselplatta. Vi har självklart gödselplatta där lakvatten rinner ner i urinbrunnen. Att kompostera gödsel på oskyddad mark är att hemfalla till grövsta sortens miljöförstöring!!!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 01 aug-11 kl 22:40 »
Att lagra på oskyddad mark (med risk för utlakning till sjöar och vattendrag är tillåtet i begränsad omfattning. Det kallas att lägga gödsel i stuka (se SJV allmäna råd www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000931/2005-01.pdf).

Lägga i stuka är detsamma som förvaring i fält som jag uppfattar det. Det kan innebära mer eller mindre lämplig gödselhantering. Det kan förtjäna att kallas kompostering men behöver inte göra det.

Citera

Annars komposterar man på tät gödselplatta. Vi har självklart gödselplatta där lakvatten rinner ner i urinbrunnen. Att kompostera gödsel på oskyddad mark är att hemfalla till grövsta sortens miljöförstöring!!!

Det som är grovt är väl i så fall ditt sätt att uttrycka dig. Tråkigt att du tenderar att förstöra samtalet med påhopp. Egentligen tappar jag lusten att fortsätta, men jag gör ett försök till att bemöta dig, med tanke på eventuella intresserade läsare.

Jag utesluter inte kompostering på gödselplatta. Det får avgöras från fall till fall tycker jag. Det är fördelar och nackdelar. En förutsättning för att kompostera på åkermark är att högen är så sammansatt (lagom fuktig, lagom luftig, med tillräckligt med fuktabsorberande material som stråmaterial eller torv) så det inte rinner lakvatten ur den, och så utformad och täckt att det inte rinner in för mycket regnvatten i den. Gödseln bör ju dessutom helst från början vara skött så att den inte är för fuktig, torr, luftig, kompakt etc. Om gödseln är t ex kletig och kompakt (kanske alltför sammanpressad av maskinell utgödsling) kan det vara svårt att lägga en bra hög av den. Det kan i så fall finnas större anledning att förvara den på gödselplatta fram till spridning.

Jag tycker inte reglerna du hänvisar till (som jag redan hade tittat på) är tillnärmelsevis så kategoriska som du. Jag citerar och kommenterar några punkter nedan:

"Kompostering  av  gödsel  som  kan  staplas  till  minst  2  m  höjd  och  som  behöver
komposteras innan spridning kan dock ske i stuka i fält."

Anm. Stapling till 2m höjd kan leda till att högen blir dåligt ventilerad i mitten. Jag undrar därför om det kravet är lämpligt. Men det lämnar ändå något slags utrymme för kompostering i fält.

"Att  komposteringen  i  första  hand  sker  under  sommarhalvåret  (april  till
oktober).  Detta  är  dock  inte  lika  angeläget  när  det  gäller  gödsel  med  riklig
inblandning av strömedel t.ex. hästgödsel."

Anm. Har man för lite strömedel i så ökar risken för utlakning. Inte lämpligt vid kompostering. Lämpligaste strömedel är halm eller annat stråmaterial. Även torv och spån kan tänkas, men helst en del stråmaterial också (för att få lagom kol/kväve-kvot).
Anm. Hänvisningen till hästgödsel gör att man kan undra hur mycket författarna vet om ämnet. Det är klart att hästgödsel ofta är förhållandevis rikligt strödd, t o m i mesta laget för god förbränning, men det väsentliga är inte vilket djurslag gödseln kommer från utan mängden strömaterial.

"Att  kompost  som  ligger  kvar  längre  än  till  oktober  månad  täcks  med  tätt
material. Hästgödsel eller dylikt med stor inblandning av halm behöver dock
inte täckas."

Anm. Täckning med ett lager jord och ett lager stråmaterial borde alltså vara OK om man har tillräckligt med strömedel inblandat. Faktum är att alltför rikligt med strömedel inte är en fördel. Då brinner högen alltför luftigt och risken för växthusgaser ökar. Då lär behovet av tätt täckmaterial öka (men det är en nödlösning - osäkert om den fungerar). Lagom med strömedel är alltså bäst.

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 02 aug-11 kl 08:48 »
Inte avsikten att ses som ett påhopp! Däremot har jag i omgivningarna sett gödselhantering som orsakat stora läckage till vattendrag. Man ska vara medveten om att det i många kommuner är mycket tuffare lokala regler kring gödselhantering än SJV anger i sina allmäna regler. Orsaken är att gödselhantering har stor lokal påverkan på miljön och då både natur och dricksvatten. Kolla alltid med kommunen först, det är deras enhet för miljö- och hälsa som tar ställning till om gödselhanteringen är OK eller ej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser