Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krånglande röjsåg  (läst 12648 gånger)

Halte

• Gäst
Krånglande röjsåg
« skrivet: 08 jul-11 kl 13:36 »
Har en äldre Husqvarna röjsåg som helt plötsligt under gång slutade fungera. Några ggr efter det startade den lite bluddrande men dog sedan direkt, och nu går den inte igång alls.

Gnista finns och jag har testat med startgas men intet liv i den.. Rent spontant känns det som om det då borde vara  tajmingen på tändningen det rör sig om... Eller?

jenses

• Gäst

Halte

• Gäst
SV: Krånglande röjsåg
« Svar #2 skrivet: 08 jul-11 kl 14:52 »
Många teorier var det.. Nytt tändstift då eller ny tändspole känns ju som det troligaste. Tycker ju att den borde i.a.f. hosta till med startgas om det nu vore packningar i förgasaren

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 08 jul-11 kl 15:16 »
Jag tror du har ett membran i den som spruckit. Ta rundan häråt och så 6 km till upp i skogen så ligger där en firma som fixar det.
Bromsar du t så kan du besikta hönshuset också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 15:21 »
Men vore det ett membran i förgasaren som spruckit borde den väl i.a.f. hosta till om man sprutar startgas rakt ned i cylindern och så snabbt drar dit tändstiftet igen?

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jul-11 kl 15:24 »
Det gör knappt min faktiskt.. Jag vet inte vad det är med röjsågar och startgas, verkar inte vara nån vidare kombination.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jul-11 kl 15:33 »
ok, får plocka isär förgasaren och kolla.. Ny tändspole är ju inte att tänka på, dyra som guld. Bättre att köpa en begagnad Jonsered för någon tusenlapp

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jul-11 kl 15:40 »
Jag passar mig noga för begagnade röjsågar.. Risken är ju rätt stor att man får samma skit som man har..

( Minns ditt åkgräsklipparäventyr )

lillfarmarn

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-11 kl 23:16 »
kolla krysskilen till svänghjulet... om den går av så vrider sig svänghjulet på vevaxeln och då blir tändinställningen fel..  syns inte på maskinen du måste demontera svänghjulet för att kolla detta

kan vara den eftersom du har gnista men den tänder inte

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-11 kl 12:31 »
Nej, svänghjulet sitter där det ska.. Bytt tändstift, kollat igenom förgasaren och membranen men kan inte hitta något galet.. Nu när den varit kall så hoppar den igång mkt bluddrande under 1-2 sekunder sedan dör den och efter det inget liv igen. Förbannat märkligt. Får nog bita i det sura äpplet och lämna in den för nu börjar röjningsjobben hopa sig i stort antal.. :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 jul-11 kl 16:27 »
När du får svar vill jag gärna veta, för det låter precis som min.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 19 jul-11 kl 18:37 »
Går de krånglande röjsågarna på startgas (eventuellt med tanken tömd i förväg)? Kan man hålla dem igång genom att pumpa med primern (om det finns sådan)?
Är det ordentligt tätt mellan förgasare och cylinder? Inga trasiga packningar eller plastdistans som har tappat formen pga ålder och värme?

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 jul-11 kl 18:49 »
 Låter som en typisk kolvskärning. Startgas ska man inte köra tvåtaktare på. Smörjer dåligt om det mot förmodan skulla vara något kvar att rädda.

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jul-11 kl 19:19 »
Har du inte fått igång (reparerat) sågen sedan 8 juli så är det väl dags att lämna in den nu?    ;D
Låter som nåt hänt i cylindern.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 jul-11 kl 19:27 »
Ingen kompretion? (Undrar den med mekanikerutbildning i familjen, inte jag alltså)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 19 jul-11 kl 20:13 »
Ingen kompretion? (Undrar den med mekanikerutbildning i familjen, inte jag alltså)

Håll röjsågen i startsnöret. Hänger den kvar av kompressionen eller drar den sig mot golvet av sin tyngd?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 20 jul-11 kl 12:47 »
Om den bluddrar får den troligtvis för mycket soppa. Kolla inställningen på lågfartsmunstycket(kan ändra sig själv om fjäder blir dålig) enligt manualen,kör grundinställning. Chokefunktionen ska du även kolla så den fungerar. Luftfilter rent,nytt stift. Ska du starta med gas ska du köra gasen rätt in i förgasaren,bensinslangen bortkopplad eller klämd med en klämma, annars surar den kanske ner direkt och då fungerar inte stiftet och kan då inte antända gasen. Har du mekat ner förgasaren skulle du ha bytt membranet. Slutligen,en maskin går inte igång genom att titta på den utan det behövs action  ;) .

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jul-11 kl 09:08 »
Om den bluddrar får den troligtvis för mycket soppa. Kolla inställningen på lågfartsmunstycket(kan ändra sig själv om fjäder blir dålig) enligt manualen,kör grundinställning. Chokefunktionen ska du även kolla så den fungerar. Luftfilter rent,nytt stift. Ska du starta med gas ska du köra gasen rätt in i förgasaren,bensinslangen bortkopplad eller klämd med en klämma, annars surar den kanske ner direkt och då fungerar inte stiftet och kan då inte antända gasen. Har du mekat ner förgasaren skulle du ha bytt membranet. Slutligen,en maskin går inte igång genom att titta på den utan det behövs action  ;) .

Mjo, nog faan har jag försökt... Problemet är att det är 1000 andra saker som pockar på uppmärksamhet också så man får släcka bränderna efter deras akut-prioritering, så själva fixandet av röjsågen blir lite fragmenterat. Men det där med lågfartsmunstycket var intressant! När jag höll på sist med den och den hoppade igång i några sekunder så var min tanke att den fick för mycket soppa, det var ungefär som den chokade hela tiden. Men choken fungerar som den ska, det är en extremt simpel funktion som inte direkt ger utrymme för något strul.

Skogsola

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 jul-11 kl 09:28 »
 Tvärdog den under gång så är det inte mycket att fundera på. Byt kolv så går den igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser