Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med infekterat sår.  (läst 18880 gånger)

sisel

• Småland
Tacka med infekterat sår.
« skrivet: 07 jul-11 kl 19:40 »
Vi har en tacka som har ett fult, infekterat sår alldeles under svansen. Nu börjar det dessutom komma fluglarver i såret...(fruktansvärt äckligt).
Hon får antibiotika sedan tre dagar och vi spolar rent såret med vattenslang enl. veterinärens rekommendationer, men finns det inget starkare att rengöra med? Jodopax? Det ska finnas något som heter Bluespray?
Borde inte antibiotikan börja verka snart? Hon mår definitivt inte bättre.
Skulle det vara en idé att ta in henne (och hennes lamm) i källaren där det är lite svalare och där vi kan fixa en helt flugfri miljö..?

Maddie

• Uppland
SV: Tacka med infekterat sår.
« Svar #1 skrivet: 07 jul-11 kl 20:01 »
Spola med vattenslang  ??? Är det något nytt ? Kanske veterinären tänkte att det räcker med det eftersom hon även blir behandlad ?
Beroende på hur såret ser ut så kan man tex tvätta med bara tvål o ljummet vatten ( skölj noga ) alsol lösning, jodopax lösning ( men det kan hämma sår läkning )  koksalt lösning mm. Försök att undvika flugorna !
En bra salva kanske kunde hjälpa ? Typ  Streptocillin salva eller socatyl salva om veterinären godkänner ?

Kolla hennes temp så hon svarar på behandlingen och ring veterinären igen och berätta om såret !
Lycka till  :)

sisel

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-11 kl 20:15 »
Tack Maddie.

Ja, vi är nybörjare på det här med får och jag reagerade faktiskt på att veterinären verkade ta ganska lätt på det här. Det tycks vara stor skillnad på husdjur och "produktionsdjur".
Jag har behandlat infekterade sår på katt och kanin (omhuldade husdjur) och då har det varit extremt viktigt med mycket noggrann rengöring flera ggr om dagen, samt att hålla såret öppet så det får läka inifrån.
Såret ser inte alls bra ut (för en amatör "känns" det som att det skulle behövas skäras upp och tömmas på var..??) och självklart ska vi ringa i morgon igen, men vår veterinär har semester så det är en från ett granndistrikt som kommer.
Är de salvor du rekommenderar receptbelagda?

Jag hoppas verkligen det här kommer att gå bra - vi har haft mycket otur med fåren. :'(

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #3 skrivet: 07 jul-11 kl 21:50 »
Vad jobbigt, och allvarligt. Behövs nog en riktig renrakning och tvättning eftersom äggen kan finnas i pälsen en bra bit från såret, det är ju antagligen fler än en fluga som tyckte det där var ett bra ställe att lägga sina ägg på, en finfin barnkammare till massa små maggots (vi ser ju maskarna men äggen syns inte). På Fåravelsförbundets sida kan man läsa om "Flugangrepp" i en egen artikelserie. Kolla länken nedan hur de gör i Australien, då tänker jag inte på att skinnflå fårrumpor utan deras erfarenhet av flugans livscykel och hur fort det kan gå om inte äggen avlägsnas och larverna plockas bort och dödas...(där lägger man larverna i väl förslutna plastpåsar och låter dom självdö i solen under några dagar).
http://www.flyboss.org.au/treatment/treatment-of-struck-sheep.php

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 09:24 »
dränk in såret med "blåspray" ,då brukar dom små liven kravla ut ... ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-11 kl 11:08 »
ja jag rekomenderar nog oxå blåspray, det som inte jodopax och blåspray kan läka.. ja då vet i katten...

blåspray har räddat mina tackor från otäcka sår, klippskador m.m dessutom hade vi ett lamm som fick världens äckligaste infektion i örat efter öronmärket.. klippte bort det (hade växt fast), va ordentligt infekterat och varigt... rengjorde med jodopax, torkade torrt och sedan sprayade med blåspray.. redan dagen efter hade såret torkat upp och börjat läka.. nu 3 v senare så kan man inte ens ana att det varit så illa... syns inte ens!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 08 jul-11 kl 13:48 »
Vad är blåspray, var köper ni det? Kan vara bra att veta om behov skulle uppstå.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jul-11 kl 14:28 »
Förr i tiden.... när vi leasade suggor, så kom de ofta med bölder på bogarna - liggsår.
Då plockade jag Groblad - helt fantastiskt.
man kan köra det i mixer, eller finhacka. Det är saften som är så läkande. Förr i tiden (ännu längre tillbaks) så berättas det om att man läkte liggsår och fotsår på sockersjuka som är väldigt svårläkta, just med groblad.
Jag gjorde på lite olika sätt- beroende på hur såren sår ut. Hackade bladmassor i en bit kompress som fick ligga kvar på såret (om det var möjligt), eller tvätta med grobladssaft. Det hände att en sugga kunde ha djupa variga kratrar på bogen när de kom. I de lägen sög jag upp av växtsaften i en spruta (utan nål givetvis) och tryckte in saften så den fick skölja rent i alla skrymslen och vrår. Det tog bara några dagar så var det läkt!

Maddie

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-11 kl 14:48 »
Vad är blåspray, var köper ni det? Kan vara bra att veta om behov skulle uppstå.

Nordpost.se har blue spray. Funkar perfekt på ytliga sår men kanske även på djupare och variga ? Det har jag inte testat
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018368&Ggart=5512

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1202430&Ggart=405514

Vad smart med grobladen ! Det måste jag prova någon gång !  :)
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 14:57 av Maddie »

Robb

« Svar #9 skrivet: 08 jul-11 kl 17:13 »
Örrrk, stackars hon och er! Bluespray finns säkert på Granngården eftersom de säljer Nordposts sortiment. Har du flugmedel på tackan, ex Flusa? ( finns också på Granngården) Ta någon droppe Flusa uppepå rumpan (inte i såret  alltså)  så kanske det också får flugorna att backa undan. Behöver du tvätta henne så rekommenderar jag Grönsåpa, alltså om hon är skitig. Lycka till med den lilla krakan. :(

texelmatte

« Svar #10 skrivet: 08 jul-11 kl 17:48 »
Har råkat ut för nästan samma sak.... Ett lamm med lös mage, troligen pga nytt kraftigare bete,  som blivit skitig i ullen där bak. Fluglarver i smutsen. Hittar inget sår. Fick av min rutinerade fårveterinär rådet att klippa bort ullen med marginal runt det angripna stället och sedan tvätta med vatten och såpa för att få rent.Torkade och sprayade sedan med jodopax som jag läste om i en artiken från fårhäslovården.  Inget sår på min-ingen antibiotika. Däremot avmaskningsmedel intramuskulärt för att ta död på fluglarverna inifrån så att säga. Hoppas att det går vägen.

sisel

• Småland
« Svar #11 skrivet: 08 jul-11 kl 20:40 »
Tack för alla svar.
Vi pratade med en ny veterinär i morse och hon vidhöll att vi ska spruta med vatten och inte spruta/spraya på något annat.
När det så var dags för rengöringen och antibiotikasprutan var det så vettlöst mycket larver precis överallt så jag var nära att spy. Vi övervägde faktiskt att skjuta henne direkt, men sedan ringde jag (för fjärde ggn) till veterinären och förklarade att det finns inga möjligheter att spola bort  larverna. De är under huden och kryper in när man spolar och att dra ut tusentals larver, det är kort och gott ogörligt.
Jag var rätt desperat och fick då rådet att köpa 3%-ig väteperoxid som man häller direkt i såret, låter verka några minuter och sedan spolar bort.
Det svider säkert fruktansvärt och det märks mer och mer att hon är väldigt medtagen, men för första gången på de här dagarna känns det som att vi har gjort något konstruktivt. Tyvärr blir det samma plågande av henne i morgon igen. Stackars, stackars lilla tackan. 

Jag är lite besviken på den veterinär som var ute i tisdags. Vi visade att tackan hade flera bitsår, vi kommenterade det varma vädret och rötmånad och att vi är uppenbara nybörjare.
Kan man inte titta lite noggrannare på sådana sår? Att det blir flugangrepp är väl inte så svårt att förutse? Hur allvarligt det är kan man inte som nybörjare veta, men det är ju därför man ber en veterinär komma och titta på det.
Det känns så fruktansvärt grymt att hon ska behöva genomlida det här.
Måtte det bara gå bra.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 08 jul-11 kl 22:29 »
Ta en spruta och spola med. Lättare att få lite tryck på vattnet in i såret i alla skrymslen, så att man inte bara spolar på ytan.

Nemi

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 08 jul-11 kl 22:30 »
Åh, jag lider så fruktansvärt med dig och den lilla stackars tackan. Och tycker att du är heroisk i din kamp för henne. Här på ön har jag inte varit i närheten av dina svårigheter, men ändå gång på gång fått rådet att ''ta bort djuret''. Kan din tacka få smärtlindring på något sätt? Vet inte om Rimadyl är ok för får/lamm, men jag hade nog ändå frågat vet om smärtlindring under behandlingen.
Jag hade också tänkt precis som du kring din källare, om det var jag som drabbats. Att ta in henne med sina ungar utan fler flugangrepp. Och kunna behandla i lugn och ro. Men kanske skulle din tjej bara bli stressad av att bli instängd utan övriga. Tänker så på er och hoppas så att det nu vänder. Annars förstår jag av vad du skriver att du inte tvekar att låta henne somna in om det inte vänder.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Robb

« Svar #14 skrivet: 08 jul-11 kl 23:26 »
Hmm,  ja,du ska ju göra som veterinären säger, men jag begriper fortfarande inte varför de råder att bara tvätta med vatten.
Fluglarver har väl inga bekymmer med vatten, de trivs i fuktig miljö, väl?? Och i min värld trodde jag att man skulle tvätta med något som gjorde det otrivsamt för larverna, inte nödvändigtvis nåt som svider på tackan. Är det någon som kan förklara varför bara vattentvätt?

Jag har alltså ingen koll på detta fenomen med sårflugor, men jag fick en gång ett angrepp på en diareeig svans och gjorde som Texelmatte förutom att min inte fick nån spruta. Jag tvättade noga med såpa och klippte kort och rent sen satte jag på Flusa (flugmedel) på ryggen och nån droppe på svansen. Fåret hade inget sår.

Jag lider verkligen med er och hoppas att det ordnar sig. :(

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #15 skrivet: 09 jul-11 kl 00:39 »
Den första veterinären har väl lyckats alldeles själv att på ett föredömligt sätt visa vad hans/hennes engagemang är värt när det gäller att minska lidandet hos djur.  :(  Ingen mer kommentar om det.

Flugor och fluglarver kan på kort tid döda en tacka.  Därför vill jag ge följande råd:

Tag in tackan i källaren.  Hennes stress är av mindre betydelse.  Nu gäller inte omvårdnad utan livräddning!  Det gäller att:
1) förhindra att ännu flera flugor lägger nya ägg i såret
2) avlägsna levande larver från sårhålan
3) avlägsna nykläckta larver från sårhålan under kommande dagar.  Om inte (1) ovan sker, är allt annat meningslöst!

Om Du inte redan har klippt bort ullen och rakat runt såret, så gör det nu.  Tvätta sedan med ljummet vatten och såpa på huden.

Känn efter om huden känns eftergivlig, alltså att huden blir till en grop, eller om det till och med "rör sig under huden".  Om huden känns som en grop, eller känns konstig på annat sätt, så har fluglarverna troligtvis grävt ut en "bostad" åt sig och åt ännu okläckta larver.  Det är ingen bra situation!  Första hjälpen är då att spruta in 3%-ig väteperoxid (H2O2 brukslösning) i sårhålan med visst tryck, så att det når in ordentligt.  En 25 ml spruta utan spets är lämplig.  Spola upprepade gånger.  Att skölja med vatten är i princip verkningslöst om det är ett "bo" - vatten svider mer än treprocentig väteperoxid.  Därefter, som andra ovan redan har sagt, spraya rikligt med Bluespray (ett preparat som innehåller gensianaviolett).  Bluespray dödar även en del andra mikroorganismer än väteperoxid.  Den (alltså Bluesprayen) är långtidsverkande, i motsats till väteperoxiden.

"Andra hjälpen" vid "larvbon" är, som redan sagts, att ge avmaskningsmedel med en injektion in i en muskel.  Vid misstanke om larvbo är det alltså viktigt att på nytt besöka en fungerande veterinär.

Kontrollera också tempen på tackan regelbundet.  Börjar inte såret läka, eller om tackan får feber, bör man göra en sårodling eller i varje fall byta antibiotika.

Jag stödjer också till fullo att använda Flusa, men akta såret!

Det är också viktigt att tackan dricker mycket.  Fluglarverna bildar gifter som bryter ner vävnader och ger stora vätskeförluster på kort tid.  Pröva om hon tycker om smaksatt vatten.  Somliga gillar svart vinbärssaft, andra lite äppelcidervinäger i vattnet.  Naturligtvis skall hon alltid även ha tillgång till gott vatten.

Lycka till!

/Torptomten

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 09 jul-11 kl 09:38 »
Om jag var som du skulle jag göra exakt som "torptomten" föreslår. H*n verkar ha mycket erfarenhet och kunskap, vilket tyvärr inte veterinärerna verkar ha. Jag vet att veterinärer oftast inte kan något om får men sårvård gäller ju inte bara får och fluglarver kan angripa vilka djur som helst. Hoppas det går bra med din tacka.
Åsenfår, hundar och katter

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #17 skrivet: 09 jul-11 kl 09:46 »
Ja ibland kan man undra hur bra vissa veterinärer är :(
Vi har en tacka på jobbet som för 3veckor sedan fick ett sår under ögat. Såg ok ut, så vi tvättade det och höll det rent. Efter några dagar svullnade de upp rejält och hon fick även lite feber och hade mycket ont. Veterinär tillkallades. Hon sa bara "de är bara att avvakta", vi skulle alltså inte göra någonting?! Hon fick inget smärtstillande, antibiotika ect. "Hör av er om det inte blir bättre eller om det blir sämre". Två dagar senare såg såret verkligen hemskt ut, fullt med var och hon hade jäääätttee ont. Vi ringde veterinär stationen igen, lite irriterade och sa att vi ville ha hit en annan vet som kunde ge henne smärtstillande, antibiotika och ev skära upp svullnaden och få bort varet. Samma vet kom igen, efter 45min gav hon henne lite smärtstillande och vi skulle nu ge henne antibiotika i 5dgr och ha i ögondroppar i ögat.  *Suck* Nu har iaf såret börjat läka fint och tackan har inte ont längre.
Hoppas det går bra med eran tacka!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #18 skrivet: 09 jul-11 kl 10:55 »
eget sunt förnuft och en bultpistol är bättre än dom flesta vetrinärer.....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Robb

« Svar #19 skrivet: 09 jul-11 kl 10:59 »
Bra handfasta råd från Torptomten mfl, jag hade definitivt gjort som denne säger.
Du ska inte känna att detta har hänt er för att ni är nybörjare, detta kan nog hända rutinerade fårägare också. För det är så äckligt så man har svårt att fatta att det kan hända överhuvudtaget. Skulle det underlätta att använda en kam när du plockar bort larver?

:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser