Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Httade mitt ena bagglamm dött i hagen...  (läst 6541 gånger)

hursomhelst

• Småland
Httade mitt ena bagglamm dött i hagen...
« skrivet: 06 jul-11 kl 14:02 »
ja, ingen rolig syn efter morgonens mjökning.. men antar det är sånt som händer..
Men jobbigt för mig iaf, då det är mina första lamm..

Han var stor, störst av alla, född i januari och skulle behållas som avelsbagge, då han var svart, vilket är ovanligt hos ostfrisar..

Han bara låg där, DÖD!

Är detta vanligt?! Något man ska ställa in sig på att möta då och då?!
Jag far så illa, ska man nu behöva vara rädd för varje gång man tittar till sina djur?!

Han gick tillsammans med 1 häst (kan denna avsiktligt eller oavsiktligt skadat honom?) och 4 andra bagglamm, och 1 vuxen bagge.
Jag har aldrig sett några tumult i hagen och hästen har varit jättesnäll, han brukar stå och klia baggarna på ryggen, medans dom njuter. DOm ligger alltid ihop och sover, och på kvällen brukar dom leka..
Kan det vara en lek, där en spark i glädjens tecken träffat huvudet?

Iaf är det sorgligt..
Ska nu köra han dryga 10 mil på obduktion... kanske vi kan få svaret då?!

Känner mig som en dålig djurinnehavare idag, men jag kan ju inte vakta dom varje minut.. igårkväll var hann pigg, vad jag vill minnas, inget var iaf ovanligt...

Dom andra + hästen stog och buffade på honom, och ville ha upp honom.. normalt beteénde?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Httade mitt ena bagglamm dött i hagen...
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 14:28 »
Kan det vara gasbrand?

Klippt från SVA,

"Gasbrand är den vanligaste clostridie-sjukdomen hos får.  Den orsakas av kraftig bakterietillväxt och toxinproduktion i tarmen, när mikroorganismerna i våmmen inte klarar att bryta ner överskott på kolhydrater. Klassisk bild är att ett par stora, fina bagglamm hittas döda några dagar efter att de har släppts på kraftigt vårbete. Ingen behandling finns. Profylax är vaccinering och att undvika snabba foderbyten.
Förekomst:

Gasbrand drabbar framförallt unga lamm, yngre än tre månader, men även äldre, avvanda lamm och i enstaka fall vuxna djur kan drabbas. Oftast de största och glupskaste lammen, till exempel enfödda bagglamm.
Symtom:

Oftast perakut död (inom mindre än två timmar). Kan föregås av vinglighet, opistotonus, dyspné, lammet blir liggande, tuggar saliv och skriker, kramper som kan vara mycket kraftiga och höja kroppstemperaturen till över 42°C ."
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 06 jul-11 kl 14:29 »
Tänker också på gasbrand, typiskt för de största finaste lammen. Isåfall ingenting du kunde ha gjort, annat än att vaccinera innan lamning för att förebygga.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jul-11 kl 15:35 »
Känner mig som en dålig djurinnehavare idag,
Dom andra + hästen stog och buffade på honom, och ville ha upp honom.. normalt beteénde?

Vet hur det känns, men så ska du inte behöva känna! När man sysslar med djur kan det mesta inträffa och ibland händer det tråkiga saker. Ja, det är ett normalt beteende i en flock som fungerar bra.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 06 jul-11 kl 16:39 »
Nej. Du är säkert ingen dålig djurhållare.
 Det är omöjligt att förutse allt som kan hända i djurhantering fast vi försöker.Man får leva med sina OM  ( jag hade gjort si eller så) och lära av erfarenheten när det går tokigt
Vi har varit i din situation för några år sedan när höst betet blev väldigt starkt efter torka och sedan regn och värme. Bästa påläggs baggungen frisk och glad på kvällen dog under natten.
Känner med dig
                                MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Gawotka

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-11 kl 16:45 »
Tråkigt!  :o Men som sagt, har man djur så är det sånt som händer. Vi har hunnit begrava ett lamm och en stor häst i sommar.  :-\
Men hur vanligt är gasbrand? Nästa vecka får vi antagligen hit tio nyss avvanda bagglamm  :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 jul-11 kl 18:39 »
Det är inte alls ovanligt att storväxta bagglamm "bara går och dör" :o :o
Det är som att de har vuxit för fort och något inom dom inte riktigt har hunnnit med...
Det drabbar ofta enfödda, storvuxna bagglamm.
Blir intressant att höra vad obduktionen säger!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nemi

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 06 jul-11 kl 18:44 »
Skickar allt ljus jag har till dig! Du låter inte alls som någon dålig djurägare; tvärtom skulle jag säga. Jag har själv ett stort bagglamm som jag håller koll på eftersom jag bara har rätt så kraftiga beten. Ger alla fri tillgång till hö, rätt eller fel vet jag inte, men det har stoppat upp ett par lösa magar. Stor kram till dig!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

hursomhelst

• Småland
« Svar #8 skrivet: 06 jul-11 kl 19:09 »
Hej
tack till er alla!!!

Ja det är tungt idag...

Jag var med inne på gasbrand, men det är 5 veckor sedan de kom ut på betet.. kan det komma nu?!

Har nu varit i kristianstad och lämnat honom.. 10 mil i bilen, där det luktar LIK är inget jag vill rekomendera till någon.. Dessutom hade det börjat rinna blod och gegga ur munnen på honom, så han fick ligga med huvudet i en plastpåse, men ja, den had eju givetvis kasat av... jaja, mindre bekymmer, men min bil luktar iaf inte hallon nu om man säger så!
Min passagerare hängde ut med huvudet genom rutan, och under 120 km/h så blev det inte tillräckligt med vinddrag för att klara andas  :P så idag blev det rekordtid på 10 mil..

Veterinären som tog emot honom, baxnade nästan när hon såg storlekn på honom, och ifrågasatte om det verkligan var ett lamm... jajjemen fick jag ju försöka övertyga henne med, även om hon var skeptisk. Men jag VET att han är född 13 januari 2011 av tacka 08560. Fler djur än så har jag inte än att jag kan hålla reda på det försökte jag mena på.. men men..
Bara hon gör obduktionen så...

Däremot trodde hon med tanke på att det rann blod ur munnen på honom att det var en stångskada... är det vanligt?!
Jag förklarade att han även går tillsammans med en häst, men att han skulle ha skadat honom ansåg hon den risken vara väldigt liten.
Skulle ni plockat bort hästen ifrån bagg -flocken?!

MVH
En mycket ledsen Anna...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 07 jul-11 kl 10:35 »
Jobbiga saker du råkade ut för med ditt första lamm. Men det är som du själv skriver, "det är sånt som händer". Som tur är så brukar det inte vara så där oturligt hela tiden utan det kan komma i perioder, sedan är det lugnt långa tider och väldigt roligt och givande med fåren. Jag tycker du har gjort precis allt man kan göra i en sån situation, du verkar vara en bra djurägare. Bra att även lämna till obduktion, då behöver man inte hålla på och gissa utan får veta orsaken. Det är alltid sorgligt när djur dör, det är baksidan av djurhållningen.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 jul-11 kl 10:52 »
Så tråkigt.   :'(   Nu är jag också nyfiken på obduktionsresultatet!

Och nej, Du är en bra djurhållare, som upptäckte det fort och försöker ta reda på mera så det inte ska upprepas!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hursomhelst

• Småland
« Svar #11 skrivet: 07 jul-11 kl 17:30 »
Hej på er!

Här kommer dagens uppdatering...

Pratade idag vid lunch tid med den obducerande veterinären. Hon hade då obducerat mitt (70 kg?!?!?!) lamm. Han hade dött av bruten nacke och skallskador. Med andra ord stångningsskador, vilket hon gav en gissning på var utförda av min 3 åriga avelsbagge!

Så ja, nu är ju inte ångesten bättre!

Hur har ni era bagglamm?! Tillsammans med bara andra bagglamm? Eller även tillsammans med vuxna baggar?! Våran döde gick ju ihop med 4 andra bagglam (mindre i växten än honom själv) och så den då 3 åriga avelsbaggen, som förövrigt är väldigt snäll (men givetvis aldrig och lita på).
Vi har ALDRIG sett någon som helst osämja i hagen. Då skulle vi ju givetvis ha delat på dom!

Så nu är frågan, ska jag skilja av min vuxna bagge? Står nästa lamm på tur och bli ihjälstångat av honom?

Kan det vara ett annat lamm som stångat honom?!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 07 jul-11 kl 17:50 »
lekman som jag är så skulle jag gissa på att ditt 70 kg lamm inte var som ett lamm/får/bagge ska vara.

Troligen hade han en hormon rubbningsom fick honom att bli så stor och kanske det också fick honom att vara annorlunda på andra vis som provocerat din avelsbagge, ibland är naturen grym.

Jag hade inte särat dom andra baggarna efter som ditt 70 kg lamm är så extrem med sina 70 kg så tror jag det om hänt är helt naturligt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 07 jul-11 kl 18:07 »
Vi har i år 17 ungbaggar (födda ifjol) ihop med 2 vuxna baggar och det går jättebra. Det tjafsas en del när de släpps ihop men, när alla vet sin plats blir det lugnt i flocken. Skickar till slakt och särar på resten innan tackorna börjar brunsta i höst.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 07 jul-11 kl 18:47 »
Skönt att du fått ett svar  :)  samt vill dela med dig
Detta hör absolut till ytterligheterna. Personligen hade jag inte ändrat något.
Man kan ju spekulera att bagg-ungen pga sin storlek hade utmanat avelsbaggen..Eller så har hästen fått in en riktig träff . Avsiktligt eller ej
                                             MvH Cokett
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 08:45 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Maddie

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 jul-11 kl 19:35 »
Jag tror också att bagg lammet kan ha försökt att klättra över stor baggen i rang men att han satt imot  (:) 
Om hästen hade sparkat tex efter en broms och träffat lammet så borde det väl ha synas mer på utsidan av huvudet

Vi har avelsbaggarna i hop men ibland får de för sig att de ska slåss och då dundrar de på riktigt men det går över lika fort igen, kanske för de är jämn gamla och jämn stora. Bagg lammen går inte ihop med dem, de går i hop med de övriga lammen som ska till slakt sedan, men eftersom du hade tänkt att spara detta bagg lamm så hade jag nog gjort som du, provat att ha den med stor baggarna.  :)

hursomhelst

• Småland
« Svar #16 skrivet: 07 jul-11 kl 23:14 »
hej på er...

ja detta är inte helt enkelt!

Jag har tagit bort den vuxna baggen nu, så han går med shettisen... och dom funkar ju bra ihop (har gått tillsammans innan).
Dock funderar jag på om det var ett klokt beslut, då jag nu tänker behålla en av de andra bagglammen som avelsbagge.
Han ska få gå som avelsbagge (dock att jag inte har härstammning på pappans sida, hade jag iofs inte på den döde heller) pga av att den vuxna baggen är pappa till ett av lammen. + att jag tänkte att de kan ju få stå i samma box i vinter och ha sällskap av varandra (funkar det?) + att det kankse är bra att ha en bagge i reserv?! Då ostfrisar inte växer på träd, och det skulle hända avelsbagge nr 1 något?!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 08 jul-11 kl 12:12 »
Det har inte funkat så bra här att ha en ungbagge och en vuxenbagge ihop i box. Den stora baggen stångade bort den unge från maten så den knappt fick något. De fick vars en box bredvid varandra istället. På bete på våren har det sedan funkat bra eftersom maten är utspridd per automatik då.

Fritjoff

« Svar #18 skrivet: 08 jul-11 kl 14:40 »
Han bara låg där, DÖD!

Är detta vanligt?! Något man ska ställa in sig på att möta då och då?!
Jag far så illa, ska man nu behöva vara rädd för varje gång man tittar till sina djur?!

Hej! Ja, det ska man ställa in sig på. Självdöda, fläkskador, livmoderframfall, dödfödda lamm, levande lamm som är så svaga att man måste slå ihjäl dom.

Men inte ska man vara rädd inte.. Bara beredd. :) Inte för att man vänjer sig. Sent på kvällen så ligger man där kanske och undrar om man skulle ha gjort si eller så.. Mår man dåligt i längden över detta så lägger man ner djurhållningen. Annars så får man hitta i sig själv att så här är jag, jag har brister och min djurhållning har brister och detta går ut över djuren ibland.

Det finns ingen perfekt djurhållning.

Att ha får tillsammans med häst har funkat bra för oss och många andra jag känner.

Apropå beredd.. En vass kniv i bakfickan när man går till hagen för att kolla är bra för många olika saker.

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 09 jul-11 kl 19:21 »
Verkar som Hästar och Baggar iallafall har roligt ihop,vem som identifierar sig som Häst eller får får man grunna på,bräker Hästen vet man  ;D . Ibland kan det även hända att en Bagge stångar så hårt i en stolpe att han svimmar av en stund,missat Hästen när dom leker  :o . Ska man skicka djur till slakt eller hemslakta får man nog tåla ett dött djur hur tråkigt det än är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser