Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur konserverar man jalapeño?  (läst 8387 gånger)

Alma

  • Inlägg: 124
    • Västergötland
Hur konserverar man jalapeño?
« skrivet: 24 aug-06 kl 15:55 »
Hej! Jag har en hög med jalapeños som borde tas om hand och lurar på att grilla   och lägga in dem. Önos säljer några som ligger i en blandning av solrosolja, olivolja, ättika, salt och vitlök. Kryddningen går väl att höfta men finns det någon slags balans mellan olja och ättika som kan vara bra att känna till? Och är det kanske någon grillmästare som vet hur man får bäst smak?

Bockar och bugar/Alma
Jag ska lära mig allt!

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Hur konserverar man jalapeño?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-06 kl 20:41 »
De är jäkligt goda, de där jalapeñosarna. Tycker dock att de smakar aningen för mycket olja, lagen är liksom för mättad av fett. En annan variant som är busgod är inlagda (förvällda?) jalapeños fyllda med färskost. Försökte göra sådana en gång men man skall ha riktigt stora frukter då. Och tålamod samt små, nätta fingrar.

/Valma
« Senast ändrad: 24 aug-06 kl 20:41 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hur konserverar man jalapeño?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-06 kl 01:26 »
Idag har jag byggt en liten rök och håller just nu på att röka en laddning chili. Den blir då både torkad och rökt och håller sig i princip obegränsat och är en fantastisk krydda till all mat som är god när den är stark, speciellt i såser, marinader och grytor.

Min jalapeno är inte mogen än (ska vara röd när man röker den)  men jag provar med lite andra sorter (olika cayenne bla.) så länge. Rökt jalapeno är en delikatess och kallas "Chipotle".

Tyvärr har jag inget recept på vinäger/olja för färska chilisar (icke torkade asså) men vet av erfarenhet att om man snålar på vinägern så kommer det ofelbart att mögla såsmåningom. Det är vinägern som är "konserveringsmedlet", inte oljan.

Både paprika och chili blir fantastiskt god grillad eller rostad i ugnen, man kan grilla med ganska hög värme så att skinnet blir lite svartblåsigt utan att fruktköttet blir helt mjukkokt. Smaken utvecklas fantastiskt och den blir lite söt men hettan består.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Hur konserverar man jalapeño?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 00:21 »
dags att blåsa liv i denna..
jag skulle vilja konservera jalapeno på samma sätt som "köpe-jalapeno", såna tex-mex-tillbehör. ska man tänka på något särskilt? skall frukterna förvällas? hur ser proportionerna på lagen ut?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Hur konserverar man jalapeño?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 15:58 »
Jag la in små röda chilifrukter i samma lag som inlagd gurka. Jag förvällde dem inte. Jag vet inte om det funkar men jag tror det. Om det var större frukter skulle jag nog bestämt förvälla dem väldigt snabbt.
elliha.blogspot.com

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Hur konserverar man jalapeño?
« Svar #5 skrivet: 04 aug-11 kl 12:00 »
jag tänkte skära dem i skivor... jag provar med vanlig ättikslag då.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Hur konserverar man jalapeño?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 21:02 »
Jag brukar lägga in dom efter detta receptet, funkar till den mesta chili som inte  är för stark.
300g chili
1 dl äppelcidervinäger
1 dl vatten
1 msk honung
1 tsk salt

Dela chilin om du vill. Lägg i gryta med de andra ingredienserna.
Koka upp och låt koka under lock i fem minuter. Häll på burkar
Kan ätas direkt när dom svalnat
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 5 användare
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser