Tack för tips! När jag kollade lite extra upptäckte jag även blommande morot! Jag har sått sorten Kämpe och det måste vara den som blommar. Kan jag göra likadant med dem spara dem tills de är torra? Måste ha fuskat med uppplockningen ifjol. Det mariga är bara att dessa grönsaker blommar i en nysådd vall. Men hittills har det gått bra att slå runt dem.
Det är lite underligt att morötterna överlevt den senaste vintern. Men det kom ju snö tidigt och den låg kvar sisådär. Kan ha hjälpt kanske? Morötter är ju annars inte vinterhärdiga som palsternackor är.
De morötter du missade var antagligen små. Och smårötter övervintrar lättare än stora. Eller åtminstone: små unga rötter (d v s sent sådda) övervintrar bättre. Men ger sämre möjlighet till urval.
Om du sådde i normal tid, och de flesta rötterna blev normalstora, så har du ett negativt urval storleksmässigt. Kan till någon del vara ärftligt.
Beträffande höstsådd av palsternacka. Går det här på höglandet (zon 5)? Det är dock ganska lätta jordar här.
Lätta jordar är positivt för höstsådd. Likaså stabila vintrar med snötäcke. Vintertemperatur kring nollan, blöta vintrar, blöt och/eller tung jord är såvitt jag vet negativt.