Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med tvålrecept  (läst 22500 gånger)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
Hjälp med tvålrecept
« skrivet: 03 jul-11 kl 00:31 »
Har sökt men inte funnit något tvålrecept som utgår från lutavkok, d.v.s. hemmagjord lut.
Jag fick ett recept på bivaxtvål som jag modifierade lite grann, men det verkar inte fungera.
Så här är receptet:
Smält 30 gr bivax i 100 gr rapsolja.
Rör ut 17 gr kaustiksoda i 0.5 dl kallt vatten och se till att det löser sig.
Rör i lutvattnet i olja-bivax-blandningen.
Rör med visp i ca 10-20 min. Det tjocknar omedelbart.
Häll upp i form (kesoburk el.likn).
Ställ det varmt och låt stå över natten eller tills det släpper från kanterna.
Stjälp upp tvålen och dela den i önskad storlek.
Låt den mogna (förtvåla sig) i minst 14 dagar.

Jag bytte ut rapsoljan mot olivolja. Använde också egentillverkad lut (2 dl. aska kokas i 1 liter vatten i 20 min, silas och kokas sedan ihop till halva mängden) istället för kaustiksodan.
Min tvål hade svårt att släppa från kanten och är väldigt mjuk i konsistensen. Samtidigt känns det som om det är för lite lut i.
Någon som vet vad jag gjort fel? Jag vill gärna göra tvål från början till slut och slippa köpa kaustiksoda. Alla tips mottages tacksamt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hjälp med tvålrecept
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 09:11 »
För att förtvålningen ska blir rätt måste proportionerna mellan fettsyor och NaOH (kaustiksoda) vara rätt. Olika typer av fett behöver olika mängd NaOH, du kan alltså inte bara byta ut en sorts olja/fett mot en annan utan att justera mängden NaOH. I bästa fall får du bara en lös, överfet tvålgegga, i värsta fall får du en frätande tvål, då inte all lut förbrukats i processen.

Här är en bra tabell över förtvålningsvärden:

http://www.shenet.se/ravaror/fortvalningstabell.html

När du gör egen lut är det väl för övrigt kaliumhydroxid du får och inte natriumhydroxid? Fett + kaliumhydroxid blir såpa, inte fast tvål. Och sen vet du ju inte exakt hur stark lut du får och hur mycket du behöver ta för att det ska bli rätt proportioner.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 09:44 »
När du gör egen lut är det väl för övrigt kaliumhydroxid du får och inte natriumhydroxid?

Det här är som att breda smör på en gås. Man får inte kaliumhydroxid, utan kaliumkarbonat. Lärdom: Läs inte kemirecept på Alternativ, här är de flitiga skribenterna obildbara.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 09:51 »
Det här är som att breda smör på en gås. Man får inte kaliumhydroxid, utan kaliumkarbonat. Lärdom: Läs inte kemirecept på Alternativ, här är de flitiga skribenterna obildbara.

Nåja, grundprincipen står fast: du kan inte göra fast tvål med egenhändigt gjord asklut och du kan inte byta ut fetterna i ett tvålrecept hur som helst.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 10:03 »
Ur aska får man förutom föroreningar kaliumkarbonat och inte kaliumhydroxid .
Eftersom kaliumkarbonat är mycket tyngre molekyler måste man ha mycket mer av den substansen, och den förtvålar betydligt långsammare.  Mängden måste ökas med 73 % om man använder rent kaliumkarbonat i stället för natriumhydroxid.
Karbonater är inte så reaktiva, så de behöver betydligt längre tid på sig, kanske längre koktider och mera värme. Kanske tvålsatsen ska stå i ugnen några timmar (dagar). Enda fördelen är att de är något mindre frätande.

Att du bytt ut rapsoljan mot olivolja saknar praktisk betydelse, tvålen blir något mer överfettad. Däremot förefaller det som om du använt 10 ggr mer vatten än ursprungsreceptet. Då blir det alldeles för låga pH värden för bra förtvålning. Sen verkar du inte veta hur mycket aska du använt. 2 dl, hur många gram är det?

Varför vill du inte köpa natriumhydroxid? För dyrt? För bra att göra tvål på? För rena tvålar? För hårda tvålar?
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 10:25 av Edgar »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 10:28 »

Varför vill du inte köpa natriumhydroxid? För dyrt? För bra att göra tvål på? För rena tvålar? För hårda tvålar?

Det undrar jag också. Det är ju det lättaste sättet att göra tvål på, lätt att dosera och det finns färdiga tabeller att följa för att få rätt mängd.

Däremot är det ett problem att det är svårt att få tag på ren vara. Det mesta säljs som propplösare och då är det annat jox iblandat. Var 17 får man tag på helt ren natriumhydroxid? Jag har en flaska från MrMuscle som säljs som kaustiksoda men som också innehåller natriumklorid och natriumstearat. Det måste ju påverka doseringen. Vissa propplösare innehåller även andra tillsatsämnen.

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 10:32 »
Tack för alla svar.  :D
Om jag förstått kemin så ska jag inte få tvål utan såpa om jag använder lut från björkaska?
Då undrar ju jag vad jag ska använda för att göra tvål? För jag tror inte att tvålen uppfanns med den moderna kemin.  8) Natriumhydroxiden måste ju komma någonstans ifrån ... från början. Eller?

Någon skrev också att jag verkar använt mer vatten än i ursprungsreceptet och felet är mitt. Jag var otydlig när jag skrev om luten. Jag har använt det receptet när jag gjort luten, men sedan använt samma andel som i receptet för kaustiksoda-vatten, alltså 0,5 dl av den koncenterade luten.

Det verkar av era svar som om jag använt för lite lut. Om min lut har tyngre molekyler och därför förtvålar sig mindre (eller hur det var) så borde det ju behövas mer. Eller?

Och för att svara Edgar så handlar det inte om priset. Nej, det handlar helt enkelt om att jag vill pröva och se om jag klarar av det som mina förfäder klarade av. Det handlar också om att se om jag kan ställa om ytterligare en aspekt av mitt liv och bli oberoende av det moderna samhället. Ni får gärna skratta, men i framtiden är det kanske en bra kompetens att kunna göra tvål själv. Vem vet?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 11:05 »
Ja, du får vad vi här kallar såpa om du använder asklut.
Sen förmodar jag att våra förfäder inte brydde sig om det var vad vi i dag kallar tvål eller såpa de använde för sina årliga bad.

Sen saltade man ut tvålen från koket, med vanlig natriumklorid. Kanske att något hände där med att kaliumjonerna stannade i luten och natriumjoner följde med tvålen. Vet för lite om detta i skrivande stund.

Man kan få till kaustiksoda genom att blanda släckt kalk och vanlig soda (natriumkarbonat) under vissa omständigheter. Metoden kallades kaustifiering, om jag inte missminner mig.

Jag föreslår att du testar med en lut av 1 kg aska och 1 liter vatten. Av den använder du 60 gram till ditt nästa kok. Möjligt att du får röra länge, och hålla varmt länge.

Jag har glömt hur den här utsaltningen gick till.
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 11:08 av Edgar »

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 11:49 »
Ja, du får vad vi här kallar såpa om du använder asklut.
Sen förmodar jag att våra förfäder inte brydde sig om det var vad vi i dag kallar tvål eller såpa de använde för sina årliga bad.

Sen saltade man ut tvålen från koket, med vanlig natriumklorid. Kanske att något hände där med att kaliumjonerna stannade i luten och natriumjoner följde med tvålen. Vet för lite om detta i skrivande stund.

Man kan få till kaustiksoda genom att blanda släckt kalk och vanlig soda (natriumkarbonat) under vissa omständigheter. Metoden kallades kaustifiering, om jag inte missminner mig.

Jag föreslår att du testar med en lut av 1 kg aska och 1 liter vatten. Av den använder du 60 gram till ditt nästa kok. Möjligt att du får röra länge, och hålla varmt länge.

Jag har glömt hur den här utsaltningen gick till.

Okej, får elda lite till då för att få ihop 1 kg aska ...  :P ... undrar förresten om någon av er vet vad man gör med pottaska, alltså den askan som man kokat 1 gång? Jag har för mig att jag sett något recept med både aska o pottaska, men kommer inte ihåg till vad.  ???

Vad gäller den här omgången med "tvål" ska jag koncentrera mer lut och blanda i, plus lite salt? Vad är lite i en sådan sats? 1 tsk? 1 dl? Jag vill gärna försöka rädda den här misslyckade omgången nämligen och tar gärna emot handfasta råd.  :'(  ???  :o

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 13:10 »
Gör en lut på lika vikter aska och vatten och ta 50 gram av den och prova om du kan värma och röra om och på så vis rädda den. Jag tror du hade alldeles för lite aska och för svag lut.

Försök att väga grejerna, mäta med dl-mått och teskedar är värdelöst i dessa sammanhang. Man vet inte hur mycket man egentligen får med.

Blanda inte i salt, jag har för mig det var efteråt, och hade att göra med att glycerinbefria tvålen. Över 40 år sen jag läste om det i nån gammal kemibok.

Pottaska var asklut, som man kokat torr.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 15:24 »
Och för att svara Edgar så handlar det inte om priset. Nej, det handlar helt enkelt om att jag vill pröva och se om jag klarar av det som mina förfäder klarade av. Det handlar också om att se om jag kan ställa om ytterligare en aspekt av mitt liv och bli oberoende av det moderna samhället. Ni får gärna skratta, men i framtiden är det kanske en bra kompetens att kunna göra tvål själv. Vem vet?

Att kunna göra egen tvål är ju utmärkt. Men jag undrar faktiskt om "våra förfäder" verkligen gjorde egen tvål eller såpa. Jag tror att det var köpevaror, mestadels i alla fall. Har du någon källa på att man tillverkat tvål hemma?

Detta är ju en återkommande fråga: vad tvättade man sig själv och sina kläder med? Vad köpte man och vad gjorde man själv? Har jag tid nångång så ska jag luska lite mera i detta! Det varierar naturligtvis med tid, plats och samhällsklass, men några uppteckningar borde man kunna jaga tag på,  i Nordiska museets samlingar eller folkminnesarkivet i Lund.

Anders G.

• -
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 20:32 »
Kaustiksoda, NaOH får man tag på genom att gå in till färghandlarn och säga "goddag, jag vill ha en halvkilosburk med kaustiksoda." Märkvärdigare är det inte. Varför skall det vara så mycket SNACK runt detta? Det är inte frågan om att köpa porrtidningar precis.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 20:55 »
Det är väl lika märkvärdigt som att odla sina egna morötter eller svarva sin egen toppstångsbult.

Anders G.

• -
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 21:44 »
Du får inga hydroxider från aska av varken tång eller björk. Du får karbonater.  (:)

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 03 jul-11 kl 22:46 »
Skit samma varför du skrev det, du har fel.
EDIT: de inlägg jag polemiserar mot här har tagists bort (av författaren?). Bra så.
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 22:56 av Anders G. »

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #15 skrivet: 03 jul-11 kl 23:35 »
Du får inga hydroxider från aska av varken tång eller björk. Du får karbonater.  (:)

Så hur framställer man natriumhydroxid (=kaustiksoda om jag förstått saken rätt?) på naturlig väg? Eller är det bara via eget laboratorium eller färghandlarn?

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #16 skrivet: 03 jul-11 kl 23:52 »
Nu hittade jag receptet med pottaska. Det var ett gammalt recept på såpa. Där ingår också släckt kalk. Var får man tag i det måntro?
Fortfarande har jag inte heller fått klart för mig om det finns något att göra åt min misslyckade tvål/såpa? Ska ändå prova i morgon att vispa i mer lut som jag koncentrerar lite mer.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 04 jul-11 kl 01:22 »
Däremot är det ett problem att det är svårt att få tag på ren vara. Det mesta säljs som propplösare och då är det annat jox iblandat. Var 17 får man tag på helt ren natriumhydroxid? Jag har en flaska från MrMuscle som säljs som kaustiksoda men som också innehåller natriumklorid och natriumstearat. Det måste ju påverka doseringen. Vissa propplösare innehåller även andra tillsatsämnen.

Resolut Kaustiksoda från Nitor lär vara bra. Ska enligt några som jämfört vara bättre i tvålsammanhang än Gripens/Mr Muscle. Har dock ej provat själv. Har bara gjutit glycerintvålar ännu så länge  ;D

http://tinyurl.com/6g35dnf

EDIT:
Blev nåt fel på länken, hoppas denna funkar bättre.
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 01:26 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders G.

• -
« Svar #18 skrivet: 04 jul-11 kl 08:54 »
Nu hittade jag receptet med pottaska. Det var ett gammalt recept på såpa. Där ingår också släckt kalk. Var får man tag i det måntro?
Fortfarande har jag inte heller fått klart för mig om det finns något att göra åt min misslyckade tvål/såpa? Ska ändå prova i morgon att vispa i mer lut som jag koncentrerar lite mer.

Kör du i calciumjoner i tvålen/såpan bildas kalktvålar, en olöslig gegga. (I klartext: HELT FELAKTIG INGREDIENS)Var man får tag på släckt kalk är allmänt känt.

Sluta nu, ni vet inte vad ni pysslar med. Det hjälper inte att recepten är "gamla". De skall vara funktionabla också. Läs en grundkurs i kemi istället, tex högstadiets. Nej, jag tänker inte lära er att framställa Natriumhydroxid "naturligt". Ni kommer bara skada er själva och andra. Rör ingenting. Vad är det med folk?
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 10:16 av Anders G. »

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #19 skrivet: 04 jul-11 kl 09:13 »

Jag bytte ut rapsoljan mot olivolja

Nu har jag bara en liten undran. Du vill göra tvål så ursprungligt som möjligt, HUR kommer det sig då att du byter ut vår inhemska rapsolja mot en importerad olja?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser