Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräftodling?  (läst 5030 gånger)

Marie P

• Dalsland
Kräftodling?
« skrivet: 30 jun-11 kl 21:22 »
Nån som vet nåt om att odla kräftor? Hur stor damm behövs? Hur djup? Har en damm som är ca 40 kvm och 1,6 djup på djupaste stället. Kan det räcka?

Trevligt i sommarnatten önskar Marie P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kräftodling?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-11 kl 22:25 »
troligtvis räcker det.. men kräftor gillar inte dy..och vattnet bör ha hyfsad kvalitet..  jag hade kräftor i akvariet förr och de levde länge där tillsammans med en gädda :)
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 18:20 »
Hej!
Dammen räcker bra men kolla att att vattnet har tillräcligt högt pH ev får du kalka ett tag innan du släpper i kräftorna.
MVH
Jan

Jimmy_C

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 23:29 »
1.6 m? Svårt att hålla den ifrån att bottenfrysa med dessa vintrar vi har nu, tänk på att du behöver en kraftig pump som drar runt vattnet och syresätter det =)

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #4 skrivet: 06 okt-11 kl 18:21 »
Det låter som om det skulle räcka, men något som påpekades är ju att en syrepump är viktigt att ha en som gör att vattnet syresätts & rör sig så att det inte blir bottenfruset & dödar kräftorna. Även viktigt att PH värdet är bra så att det inte är för surt, bräckt eller att det är kalkbrist i vattnet.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser