Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reservdelar löspress Welger 350  (läst 7951 gånger)

Halte

• Gäst
Reservdelar löspress Welger 350
« skrivet: 30 jun-11 kl 19:39 »
Någon som vet om det fortfarande går att få tag på reservdelar till en gammal löspress (Welger 350) någonstans ifrån?

Behöver ett nytt skär till knytaren, det skäret som slår av garnet.. Ska se om det går att svetsa ihop det gamla skäret så att det funkar temporärt, men jag är tveksam..
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 12:10 av Halte »

Halte

• Gäst
SV: Reservdelar löspress Welger 350
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 12:10 »
Någon som vet om det fortfarande går att få tag på reservdelar till en gammal löspress (Welger 350) någonstans ifrån?

Behöver ett nytt skär till knytaren, det skäret som slår av garnet.. Ska se om det går att svetsa ihop det gamla skäret så att det funkar temporärt, men jag är tveksam..

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 14:33 »
Jag såg nån annons om en welger häromdan, men eftersom du då verkade lite smått anti mot löspress/hö/alltihopet ;), så la jag den inte på minnet, men kan leta upp om du vill, du kunde ju köpa en extrapress..

Skäret går väl att tillverka antingen av en bit plåt eller från en morakniv om det är brådis..

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 17:29 »
Mjo.. smått anti mot löspressen är jag nog fortfarande.. Men den får gå de sista 3.5 hektaren i år i.a.f.
Svetsade ihop skäret igen, tror det kan funka.. Ska testa att pressa lite löshör i veckan och se om det går att få fason på den där knytaren, den krånglade som satan nu senaste.. Garnet bara lindade sig om och i garnspännaren så det blev ett jäkla ormbo av det hela.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 18:58 »
Se till så kniven är vass också, om den inte skär av tråden så kan det linda in sig alltihop..

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 19:38 »
Jo den var slö faktiskt.. Nu vässad efter bästa förmåga.. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 19:41 »
Det är också viktigt att den sitter dikt an mot sitt fäste, och är vass ända in, eftersom det är en roterande kniv.. är det en glipa vid fästet, så dras tråden in där och påbörjar ett surve..

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jul-11 kl 09:49 »
Testade igår och det gick bättre om än inte bra.. Den slår inte riktigt av hela tråden utan den lämnar några "strån" av garnet kvar som i de flesta fall sedan slits av.. Men gissningsvis kommer det att trassla efter ett tag om det råkar bli för många fibrer som inte slås av. Ska se med smeden på fredag om han kan nytillverka ett sådant där skär av en morakniv med det andra skäret som modell.

trädman

« Svar #9 skrivet: 06 jul-11 kl 22:53 »
Jag gjorde en sådan kniv av en bit begagnat sågblad till en kallsåg en gång. Den var lite vinklad osv, men det gick att få till en fullt fungerande kniv utan någon avancerad verkstad. Ett skruvstycke någon tång,gas att värma med, en vinkelslip och lite filning

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser