Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idag hände det som inte får hända  (läst 3092 gånger)

mosesmia

• Lappland
Idag hände det som inte får hända
« skrivet: 30 jun-11 kl 17:56 »
Idag hände det som jag har störst skräck för, en jämthund kom förbi, jagade alla får och getterna. Snacka om panik.
Hade vi inte varit hemma hade utgången gått väldigt illa. Han fick omkull 2 tackor, och stod över dem och tuggade i nacken.  men han hann inte göra så stor skada, jag var på han som en igel.

Det blev ca 30min jagande och skrikande i hagen, innan vi fick fast honom.

Inge blodvitt som tur var, Vi har ca 30 grader varmt och hunden var slut och orkade inte visst tugga så hårt.
Men så sedan i Ladugården, när vi stängt in dem så de skulle få lugna ner sig,  började en av getterna att skumma, slemma, Det kom slem från både näsborrarna och munen. Hon fick ingen luft. Ögonvitorna syntes bara, det var fruktansvärt. Jag trodde hon skulle dö.

Vetkontakt, in med henne i bilen och snabbt till veterinärstationen. Hon hade en temp på 42 grader, och var helt slut. Nerkylning snabbt. Och nu måste hon få antibiotika i 7 dar och medel mot trumsjuka.
Det här är nog det värsta jag varit med om, paniken när du försöker stoppa en hund som driver dina djur och du är så maktlös.

Jag har inte sett slutet än på denna historia, så får se hur det går. Jag hoppas hon klarar sig.

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Idag hände det som inte får hända
« Svar #1 skrivet: 30 jun-11 kl 18:06 »
Men oj! Vilken tur att ni fanns där.
Håller tummarna att allt går bra.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 30 jun-11 kl 18:09 »
Tur att ni var hemma! Tänk så hemskt det hade varit att komma hem ifall den fått hålla på
ostört.

Håller tummarna för att geten klarar sig!

//
Jakobssons fru

Per Gynt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 18:18 »
Fy tusan! Hoppas geten klarar sig de kan vara ganska stresskänsliga och jämthundar är stora, starka och snabba.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jun-11 kl 19:07 »

Vet du vem ägaren till hunden är?

Har getens problem uppkommit pga hunden så är hundägaren ansvarig = betala vetkostnad.

Lycka till!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 30 jun-11 kl 19:15 »
Har getens problem uppkommit pga hunden så är hundägaren ansvarig = betala vetkostnad.

Minst!!!

Alla dessa lösdrivande otäcka hundar är ju snart ett större problem än de eventuella vilddjur som hotar våra djur, och de kan jag stå ut med, de har ju inget val. Hundkräken däremot! Vad gjorde ni med den? För ni fick fast den förstod jag?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skogstomten

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jun-11 kl 19:18 »
Jag hoppas du har polisanmält det hela. Kräv ersättning för dina utlägg för vetrinärkostnader mm. Se också till att hundägaren får ett åläggande att hålla en bättre ordning på sin hund.
Håller tummarna
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

PetraF

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 22:42 »
Lider med dig. Hade själv en hund i hagen, som jagade ut mina killingar i dammen.. lagomt kul att hitta dom förlamade av chock i en damm..
Hoppas det ordnar sig för dig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 01 jul-11 kl 01:10 »
Trumsjuka av att bli jagad?  Antibiotika mot trumsjuka?

Men jag håller med de flesta av Er, att det är ägaren man ska gå på.  Hunden begriper inte bättre.  Om ägaren är OK, så skäms han nu, och försöker göra det bra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-11 kl 01:32 »
Som tur kom hundägarens fru och pojke just som hunden hoppade in i fårhagen, de var ute och sökte honom. De var lite chockade för det var jag och min man som sprang som galningar och lyckades tillslut fånga honom. Inte lyssnade hunden på dem.
Så de känner till händelsen och kan inte direkt neka. Har pratat med ägaren nu på kvällen och han har sagt att han står för alla kostnader. Så det känns bra, men sommaren är förstörd. Jag kommer inte kunna slappna av mer, vem vet om detta händer igen. Hade det varit kallare och vi inte hade varit hemma,då hade han dräpt många.
Är det fel att mig att vilja sätt viltstängsel runt hela hagen, har suttit och räknat. Det kostar ca 25000 kr. Men då skulle de vara säkra. Är man knäpp?

Citera
Trumsjuka av att bli jagad?  Antibiotika mot trumsjuka?
Hon har fått antibiotika pga vet tror att hon har dragit ner skit i lungorna, skummet var missfärgat. Medlet "Minifom" mot trumsjuka är att förhindra gaser i vommen, det används även för att bryta ner det störande skummet i magsäcken och tarmarna.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jul-11 kl 02:25 »
Som tur kom hundägarens fru och pojke just som hunden hoppade in i fårhagen, de var ute och sökte honom. De var lite chockade för det var jag och min man som sprang som galningar och lyckades tillslut fånga honom. Inte lyssnade hunden på dem.
Så de känner till händelsen och kan inte direkt neka. Har pratat med ägaren nu på kvällen och han har sagt att han står för alla kostnader. Så det känns bra, men sommaren är förstörd. Jag kommer inte kunna slappna av mer, vem vet om detta händer igen. Hade det varit kallare och vi inte hade varit hemma,då hade han dräpt många.
Är det fel att mig att vilja sätt viltstängsel runt hela hagen, har suttit och räknat. Det kostar ca 25000 kr. Men då skulle de vara säkra. Är man knäpp?
Hon har fått antibiotika pga vet tror att hon har dragit ner skit i lungorna, skummet var missfärgat. Medlet "Minifom" mot trumsjuka är att förhindra gaser i vommen, det används även för att bryta ner det störande skummet i magsäcken och tarmarna.
Tycker du att dom är värda det så app så lut ska du sätt a sådant stängsel för då har u ju även gardera dej mot rovdjur  appsålut så du slipper va nojiggo och låt hundägaren stå för kosnadena.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 01 jul-11 kl 10:09 »

Tack för den kunskapen.

Vi har rovdjursstängsel runt våra beten, och jag skulle inte vilja vara utan. Vi fick bidrag från Länstyrelsen, och även om det inte täcker alla kostnader så blev det genomförbart att fixa iallafall. Vi har gjort så gott vi kunnat för att förhindra sådana upplevelser ni fick. Hoppas ALLA djuren återhämtar sig... Kräv koppeltvång på hunden.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-11 kl 10:50 »
Kräv koppeltvång på hunden.

Det blir Älgjakt varje år och då gäller inget koppeltvång  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser