Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässelvatten - funkar det till alla grönsaker?  (läst 39367 gånger)

Snoken

• Gäst
Nässelvatten - funkar det till alla grönsaker?
« skrivet: 29 jun-11 kl 15:28 »
Jag har mitt livs hittills seriösaste trädgårdsland i år och vill förstås också gödsla det bra för att få så fin skörd som möjligt, efter att ha lagt ut en halv förmögenhet på grundgödsel och jordförbättring. Jag funderar nu på övergödslingen och nässelvatten, funkar det? Behöver man komplettera med andra (köpta?) medel också?
Hur ska i så fall nässlorna blandas i förhållande till vatten, om jag gör en sats i en 10 liters hink till att börja med? Alltså hur mycket nässlor / vatten... Har sedan förstått att det ska stå och dra under lock en vecka och blandas 1 dl i 10 liter bevattning, stämmer det?

Jag odlar plocksallad, huvudsallad, rödbeta, morot, dill, palsternacka, majs och squash på friland samt tomat och gurka i krukor på altanen.

Trivial

• Gäst
SV: Nässelvatten - funkar det till alla grönsaker?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 22:15 »
Nässelvatten funkar, tycker jag. Jag brukar trycka ner nässlorna i en hink, hälla på vatten och låta stå ett tag tills det blir äckligt, sörjigt, skimrande, svart... (typ en vecka, men är det svalt ute tar det längre tid och är det varmt så går det fortare). Då späder jag det med vatten tills det är typ som te i färgen, och vattnar bredvid växterna.

Annars funkar guldvatten också, då behöver du ju inte vänta! Då kissar jag i en tiolitershink och fyller den sedan med vatten. Inget jag skulle vattna sallad eller dill med, dock.

edit: Glömde visst svara på huvudfrågan:
salladen och dillen borde väl inte behöva någon mer gödsling, kanske inte heller rödbetorna och morötterna om du grundgödslat ordentligt. Majs har jag ingen erfarenhet av, men gurka, tomat och squash brukar (särskilt när de står i kruka) bli väldigt glada när de får gödselvatten.
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 22:19 av Trivis »

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 22:36 »
Jag brukar använda nässelvatten som fått dra i två veckor och luktar grisskit! Helst använder jag plasthandskar då jag ska använda det för det är svårt att undgå att få det på händerna. Gödslar även med hästgödsel, hönsgödsel och algomin.

Snoken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 12:19 »
Tack för svaren! Ska genast gå ut och tillreda en hink nässelvatten...
Tänkte också på guldvatten men stannade vid tanken på att vattna salladen med det  :P

stellasmatte

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 30 jun-11 kl 14:25 »
Jag använder nässelvatten till allt i trädgården,grönsaker och fleråriga blommor. Har en 50 liters tunna som jag fyller med nässlor och fyller med vatten. Den får stå i veckor,jag späder ut den när jag vattnar.

Snoken

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-11 kl 19:43 »
Blev att fundera nu, guldvatten eller nässelvatten... Gissar att nässelvatten är näringsrikare, men med tanke på hygien och "äcklighet". Vilket skulle kännas bättre, att äta grönsaker gödslade med guldvatten eller med nässelvatten som tidigare påstods lukta grisskit?! Inget av dem låter egentligen så himla trevligt, men billigt och miljövänligt förstås  ;)

Zpreabx

• Närke
« Svar #6 skrivet: 30 jun-11 kl 21:25 »
Nässelvatten är OK, guldvatten är toppen, under förutsättning att du inte äter en massa mediciner. Fast det allra bästa är nog gräsklipp. Det är ju faktiskt jorden du ska gödsla, inte växterna! Tillför gärna kompost, antingen från högen/behållaren eller kompostera direkt på ytan.
Gå in på www.fobo.se så får du massor av tips om ekologisk odling!
/Anders

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 21:57 »
Majs ska ha mycket näring.

Majs har jag ingen erfarenhet av, men gurka, tomat och squash brukar (särskilt när de står i kruka) bli väldigt glada när de får gödselvatten.
Självhushåll till nytta och nöje

rosita51

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 jul-11 kl 07:41 »
Tack för svaren! Ska genast gå ut och tillreda en hink nässelvatten...
Tänkte också på guldvatten men stannade vid tanken på att vattna salladen med det  :P

Du ska vattna jorden och inte sallaten!  ;)
MVH Rosita zon 1

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-11 kl 07:53 »
Vet noen hvordan det er med "Valört-te"?
Jeg har laget en hink av det også og vanner i vei.....
Erfaringer????

K
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Snoken

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jul-11 kl 13:24 »
Mediciner äter jag inga alls eftersom jag är gravid, därför skulle ju guldvatten passa ypperligt eftersom jag ändå måste springa på toa för jämnan  :D
Jag är nyutbildad bonde men vi gick inte igenom speciellt mycket ekologisk odling, och då bara odlingar i stor skala och ogräsbekämpning, ingen gödsling alls...
Gräsklipp har jag helt glömt bort, vad korkad jag är! Sånt har vi ju också massvis av. Nu jäklar ska det gödslas (i jorden, inte på växterna  ;))

bua

« Svar #11 skrivet: 01 jul-11 kl 14:40 »
För länge sen, när jag började odla använde jag nässelvatten och fick nässlor både här och var, det verkade som om fröna överlevde den omilda rötbehandlingen bra. Kanske gjorde jag fel men har inte vågat göra om experimentet där jag bor nu så numera använder jag guldvatten.

Folke ölmebring

• Småland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-13 kl 14:31 »
 Nässelvatten verka vara perfekt till det mesta. Vad beträffar " guldvatten"= utspädd urin och hygieniska och estetiskasynpunkter: Urin är normalt steril, d.v.s. innehåller inga bakterier. Innehållet i övrigt är ju urea=urinämne, som blir ammoniak, salter, kalium, fosfor m.m. Allt är ju ekologiskt och jämfört med t.ex. den mångfald bekämpningsmedel, som används vid kommersiell odling är utspädd urin rena önskemedlet. Urin-gödselvatten användes i allafall förr som ett utmärkt gödningsämne i jordbruket.Jag vet eftersom mitt ursprung är småjordbruk.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 jun-13 kl 23:28 »
Jag tycker jag får rätt bra gödseleffekt genom att marktäcka med ogräs. Jag finfördelar inte ens växterna utan litar på att diverse djur i landen (maskar, gråsuggor, annat) gör det åt mig. (Det klassiska är annars gräsklipp, men det gödslar jag gräsmattan med så det blir inget över till grönsakerna.) Det gäller att täcka med ett ganska tjockt lager växter, inte bara ett par cm utan snarare någon decimeter, så tekniken fungerar mindre bra runt småplantor. Allt jag rensar bort använder jag som täck, även de inköpta violerna när de blivit bedagade. Då behövs ingen trädgårdskompost utan allt göms istället direkt i grönsaksland och rabatter.

Snabbare gödslingseffekt fås förstås om man gör "vatten" av ogräset. Man kan blanda vatten med diverse ogräsväxter, t ex nässlor, rävsvansar och vallört till en stinkande sörja. Jag tror nog att man kan ta vilka växter som helst egentligen och få ungefär samma effekt. De ruttna växtdelarna som blir över när vattnet är förbrukat kan också användas som täckmaterial. Jag brukar lägga detta på sparrisen när sparrisskörden är över (midsommar).

Guldvatten har utmärkt effekt också, jag använder det på särskilt näringskrävande växter som squash, vitlök osv.

Hushållskomposten gräver jag ner på våren i grönsakslanden och den ger ett bra tillskott.

Hela den här strategin går naturligtvis ut på att köpa och transportera så lite gödsel och annat som möjligt och istället använda det som finns lokalt i största möjliga mån.

Bladgrönsaker (sallat, mangold, rucola, spenat osv) vill man kanske helst inte vattna med något stinkvatten eller guldvatten (även om man försöker vattna bara jorden så stänker det ju så lätt), så i de fallen gödslar jag jorden innan jag sår, eller sår i ett land som fått mycket gödslingstillskott året innan.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Opicina

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 25 jun-13 kl 23:43 »
Nässelvatten verka vara perfekt till det mesta. Vad beträffar " guldvatten"= utspädd urin och hygieniska och estetiskasynpunkter: Urin är normalt steril, d.v.s. innehåller inga bakterier. Innehållet i övrigt är ju urea=urinämne, som blir ammoniak, salter, kalium, fosfor m.m. Allt är ju ekologiskt och jämfört med t.ex. den mångfald bekämpningsmedel, som används vid kommersiell odling är utspädd urin rena önskemedlet. Urin-gödselvatten användes i allafall förr som ett utmärkt gödningsämne i jordbruket.Jag vet eftersom mitt ursprung är småjordbruk.

Ja, inte är urin ohygieniskt inte. Men de flesta tappar aptiten om man talar om för dem att man gödslat med sitt eget urin. Jag får ibland intrycket av att många inte ens vill förstå hur mat framställs. Köpepaprikan frammanar inte bilder av besprutningstraktorer, insektsgifter och konstgödselfabriker, men den hemodlade paprikan frammanar bilden av en potta. Alltså äter man hellre köpepaprikan. Suck.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #15 skrivet: 26 jun-13 kl 02:23 »
Ja, inte är urin ohygieniskt inte. Men de flesta tappar aptiten om man talar om för dem att man gödslat med sitt eget urin. Jag får ibland intrycket av att många inte ens vill förstå hur mat framställs. Köpepaprikan frammanar inte bilder av besprutningstraktorer, insektsgifter och konstgödselfabriker, men den hemodlade paprikan frammanar bilden av en potta. Alltså äter man hellre köpepaprikan. Suck.
Tror att jordbruksverket avråder att man använder Köttätares avföring/urin pga bakterie floran. Amerikanska motsvarigheten gör det iaf..
Människa, hund och katt hör till de man inte bör eller ska använda till sådant man ska äta.

Kan dock hålla med om att köpta grönsaker och frukter har drivits upp med onödiga gifter och utan en tanke på miljön..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #16 skrivet: 26 jun-13 kl 02:31 »
Glömde huvudfrågan:
Ja nässelvatten, kirshkålsvatten eller annan näringsrik växt funkar utmärkt.
Sallad ska vattnas jämt (ungefär lika hela tiden). Jag vattnar min sena kvällar, låter den växa i halvskugga. Då smakar den bäst och blir inte så frän i smaken som om man vattnar lite när man har lust och om den står allt för ljust. 

Opicina

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 26 jun-13 kl 19:10 »
Vet noen hvordan det er med "Valört-te"?
Jeg har laget en hink av det også og vanner i vei.....
Erfaringer????

K
Luktar ofantligt illa, värre än nässelvatten. Det luktar verkligen död myrslok. Gödslade bra såvitt jag kunde se. Vallörtsblommor är dessutom snygga så ett av alla mina projekt är att gräva upp rotbitar och plantera in på min ogräsäng så kirskålen och nässlorna får lite jämbördigt sällskap. För tillfället får jag gå en bit för att skörda vallört.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #18 skrivet: 26 jun-13 kl 19:23 »
Tror att jordbruksverket avråder att man använder Köttätares avföring/urin pga bakterie floran. Amerikanska motsvarigheten gör det iaf..

gäller detta verkligen urin?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #19 skrivet: 26 jun-13 kl 22:41 »
gäller detta verkligen urin?
Jag har för mig det (men är inte 100% säker).. Är inte säker på om svenska jordbruksverket har något att säga om något av det heller men jag skickade iaf en fråga till dem så att jag inväntar bara ett svar.
-Med tanke på allt annat skit som sprids när fält besprutas så är nog ditt urin ganska oskyldigt.. Lovar att höra av mig när dom svarar iaf..

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser