Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässelvatten - funkar det till alla grönsaker?  (läst 39323 gånger)

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Nässelvatten - funkar det till alla grönsaker?
« Svar #20 skrivet: 27 jun-13 kl 00:18 »
gäller detta verkligen urin?

Myndigheters bestämmelser är en sak, verkligheten en annan. Myndigheters bestämmelser är ofta väldigt fyrkantiga - ofta för att fånga in den sämsta/oambitiösaste/oseriösaste av alla utövare av en viss verksamhet.
(Ja, jag är anställd av en myndighet och jag ägnar mig åt myndighetsutövning emellanåt.)

Urin är t ex utmärkt i en fältsituation att tvätta sår med, så hur ohygieniskt i bakteriemening kan det vara (som helt färskt alltså)?

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/50791cffd3b4fd3985002067-alternativanvandning-av-urin

Om bakterier finns i ens färska urin bör man göra något åt det. Snabbt.

Äter man vissa mediciner som utsöndras via urinen ska man söka information om hur dessa mediciner kan påverka omgivningen innan man vattnar ut det på grejer man tänker äta. Enklast är förstås att inte äta några mediciner alls, men det valet är ju inte möjligt för alla att göra.

Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #21 skrivet: 27 jun-13 kl 00:37 »
Myndigheters bestämmelser är en sak, verkligheten en annan. Myndigheters bestämmelser är ofta väldigt fyrkantiga - ofta för att fånga in den sämsta/oambitiösaste/oseriösaste av alla utövare av en viss verksamhet.
(Ja, jag är anställd av en myndighet och jag ägnar mig åt myndighetsutövning emellanåt.)

Urin är t ex utmärkt i en fältsituation att tvätta sår med, så hur ohygieniskt i bakteriemening kan det vara (som helt färskt alltså)?

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/50791cffd3b4fd3985002067-alternativanvandning-av-urin

Om bakterier finns i ens färska urin bör man göra något åt det. Snabbt.

Äter man vissa mediciner som utsöndras via urinen ska man söka information om hur dessa mediciner kan påverka omgivningen innan man vattnar ut det på grejer man tänker äta. Enklast är förstås att inte äta några mediciner alls, men det valet är ju inte möjligt för alla att göra.

-Absolut och skulle det nu vara så att dom har invändning mot det ska ni ju oxå tänka på att det är en herrans skillnad på den mängden ni använder er av och den mängden större odlingar skulle behöva ha..
Själv har jag gödsel och växter till "skunkvatten" så att jag behöver inte använda det. Var faktiskt bara en intressant reflektion jag gjorde och mindes att jag läste på någon sida att det inte är tillåtet där..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #22 skrivet: 27 jun-13 kl 11:32 »
Svenska jordbruksverket har inga direkta regler mot användning av "guldvatten" men säger att det inte rek att det används till grödor som ska ätas...
-Men bekräftar att det i endel länder finns ett förbud.

Så där ja hoppas att ni tänker till men fortsätter odla efter eget huvud

Hadoque

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 28 jun-13 kl 06:57 »
Hur fungerar det med vedaska då? Jag några ståtliga tomatplantor i växthus. Grundgödslade med kompost och ordentligt med hästgödsel. Tomatplantorna är jättestora men har just nyligen blommat och börjat sätta frukt så jag är lite fundersam ifall de får för lite av något näringsämne, typ kalium och fosfor. Försöker undvika att gödlsa med för kväverik gödsel, typ guldvatten. Läste att vedaska ska vara bra att gödsla tomater med. Jag har vedpanna och har gödslat med askan från den, men är lite tveksam till ifall det är bra med tanke på att jag ofta tänder med tidningspapper som kanske innehåller en del onyttiga ämnen.... någon som har en tanke om detta?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #24 skrivet: 28 jun-13 kl 07:23 »
Hur fungerar det med vedaska då? Jag några ståtliga tomatplantor i växthus. Grundgödslade med kompost och ordentligt med hästgödsel. Tomatplantorna är jättestora men har just nyligen blommat och börjat sätta frukt så jag är lite fundersam ifall de får för lite av något näringsämne, typ kalium och fosfor. Försöker undvika att gödlsa med för kväverik gödsel, typ guldvatten. Läste att vedaska ska vara bra att gödsla tomater med. Jag har vedpanna och har gödslat med askan från den, men är lite tveksam till ifall det är bra med tanke på att jag ofta tänder med tidningspapper som kanske innehåller en del onyttiga ämnen.... någon som har en tanke om detta?
-Min tanke är att de farliga (som nu mer är mindre farliga) ämnen går ut i luften under eldningen.. Att tomater kan gödslas med vedaska är sant. Nu bör kanske till läggas att jag själv odlar på friland och inte i växthus..
-Men aska brukar jag strö lite tidigare (när plantan sätter knopp) för att ge blomman en extra "kick", När den sätter frukt brukar jag bara vattna och se glad ut..
-Skulle dock vara glad om andra som gör på annat sätt också delar sina tankar och råd..

benny-_-

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 28 jun-13 kl 08:56 »
Jag har för mig det (men är inte 100% säker).. Är inte säker på om svenska jordbruksverket har något att säga om något av det heller men jag skickade iaf en fråga till dem så att jag inväntar bara ett svar.
-Med tanke på allt annat skit som sprids när fält besprutas så är nog ditt urin ganska oskyldigt.. Lovar att höra av mig när dom svarar iaf..

Låter lite konstigt tycker jag, urin i sig är ju vanligtvis sterilt?

christelle

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 28 jun-13 kl 10:19 »
Urin från en fullt frisk människa betecknas som steril men från sjuka personer, tror jag, är den inte lämplig som gödning på grönsaker man äter direkt - då kan den innehålla diverse olika bakterier, vita blodkroppar och blod - och samma gäller urin som kanske innehåller läkemedelsrester - guldvatten är ju annars en ypperlig produkt, gratis och med bra sammansättning av näringsämnen för växterna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 28 jun-13 kl 14:01 »
Tidningspapper från svenska dagstidningar är ogiftigt och har så varit i massor av år, det såg facket till.

Däremot får man inte överdosera aska, det förändrar ph och kan vara direkt skadligt för växter. Typ 1 dl per kvadratmeter kan nog vara en lämplig dos.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #28 skrivet: 28 jun-13 kl 22:15 »
Låter lite konstigt tycker jag, urin i sig är ju vanligtvis sterilt?

Genom snabb googling så (Det är lång text så jag kortar ner lite):
Urin innehåller stora mängder kväve (mestadels som urea ), såväl som betydande mängder lösta fosfater och kalium, de huvudsakliga makronäringsämnen krävs av växter, med urin som har växt macronutrient procenttal (dvs. NPK ) på cirka 11-1-2 av en studie [19] eller 15-1-2 av en annan rapport, [20] visar att exakta sammansättningen varierar med kosten. Outspädd, kan det kemiskt bränna rötterna av vissa växter, men det kan användas säkert som en källa till kompletterande kväve i kol-rika kompost . [21]
Vid spädning med vatten (vid ett 1:5 förhållande för container-odlade årliga grödor med färska växande mediet varje säsong, [22] eller ett 1:8 förhållande för mer allmän användning [21] ), kan den appliceras direkt på mark som ett gödselmedel. Den gödslingseffekten av urin har befunnits vara jämförbar med den hos kommersiella Gödselmedel motsvarande NPK rating . [23] Urin innehåller de flesta (94% enligt Wolgast [19] ) av NPK näringsämnen utsöndras av den mänskliga kroppen. Omvänt, halter av tungmetaller som bly , kvicksilver och kadmium , vanligt förekommande i fast mänskligt avfall, är mycket lägre i urinen (men inte tillräckligt låg för att kvalificera sig för användning i ekologiskt jordbruk enligt gällande EU-regler). [24] Den mer allmänna begränsningar för användning av urin som gödningsmedel sedan beror främst på risken för ackumulering av överskott av kväve (på grund av den höga andelen som macronutrient), [22] och oorganiska salter , så som natriumklorid , som också är en del av det avfall som utsöndras av njursystemet .

http://en.wikipedia.org/wiki/Piss

-Inte jätte sterilt trots allt kanske???
Vad jag vet så är jag fullt frisk, skulle dock inte låta verken er eller mina barn äta exempel sallad odlad på verken min skit eller mitt urin. Jag är lackerare och utsätter mig trots skyddsutrustning för allt för mycket skit (isocyanater). Likt en Alkoholist så pissar jag ut förhöjda värden (rätt bra att veta ibland), Tänker ni på vad ni  gjort dagarna innan ni pissat?
Tänk på att det är vår kropps sätt att rena...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #29 skrivet: 28 jun-13 kl 22:28 »
Urin från en fullt frisk människa betecknas som steril men från sjuka personer, tror jag, är den inte lämplig som gödning på grönsaker man äter direkt - då kan den innehålla diverse olika bakterier, vita blodkroppar och blod - och samma gäller urin som kanske innehåller läkemedelsrester - guldvatten är ju annars en ypperlig produkt, gratis och med bra sammansättning av näringsämnen för växterna.
Det är absolut en bra metod men jag gör det inte gärna på människans urin, Vi utsätter oss ofta för onaturliga saker som på sikt renas ur kroppen via främst avföring men även urin..
-OBS jag säger nu absolut inte att de som använder det är fel ute men ni ska kanske inte ta det så självklart att urinet är rent. Hur vet man att dessutom att man är som ni säger "frisk"? Testar ni er för allt jämt? Vissa sjukdomar bär man exempelvis väldigt länge utan symtom..

bokeliden

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 28 jun-13 kl 22:41 »
Vallört är skitbra! jag har massor, plockar blad o blandar ner i jorden, man måste ju inte jäsa dem till de luktar värre än värst..
Googla på det!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Smajsan

• -
« Svar #31 skrivet: 28 jun-13 kl 23:04 »
Jag har massor med vallört...har jag nu i veckan fått veta. Jag har i 12 år sagt till alla att det är gurkört.....  :-[ oj vad fel jag hade. Men jag ska prova att gödsla med vallörten, jag använder annars nässelvatten som jag gillar. Ja inte lukten då, men jag ser att växterna älskar det äckliga nässel vattnet.
Jag har förövrigt planterat en häck av vallört, riktigt snyggt. Och användbart tydligen också. tack för tipset.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #32 skrivet: 01 jul-13 kl 18:15 »
Vallört är skitbra! jag har massor, plockar blad o blandar ner i jorden, man måste ju inte jäsa dem till de luktar värre än värst..
Googla på det!

Precis. Man ska inte krångla till det i onödan.

Vad gäller aska så kan det (enligt Odla med P1) bli för höga koncentrationer av tungmetaller i odlingarna om man göder med aska. Tungmetallerna tas upp av träden, och finns kvar i askan. Tråkigt hur vi människor lyckats förstöra för oss själva.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #33 skrivet: 01 jul-13 kl 18:27 »

Vad gäller aska så kan det (enligt Odla med P1) bli för höga koncentrationer av tungmetaller i odlingarna om man göder med aska. Tungmetallerna tas upp av träden, och finns kvar i askan. Tråkigt hur vi människor lyckats förstöra för oss själva.
-Exakt dessutom är det en växt som man gärna vill hålla efter, precis som nässlor och Kirshkål (men vackrare att titta på). Den sprider sig väldigt lätt..

Hadoque

• Gotland
« Svar #34 skrivet: 01 jul-13 kl 22:06 »

Trist  :'(
De där tungmetallerna är riktigt luriga och lyckas smyga sig in i det mesta. Jag bor på Gotland och det känns helt snedvridet att det är bättre att servera min gravida fru norsk odlad lax än lokalt vildfångad havsöring pga. miljögifter och tungmetaller!... Jag får väl hålla mig till nässelvattnet då trots att det luktar förj***igt!  ;)

Argos

• Småland
« Svar #35 skrivet: 02 jul-13 kl 00:44 »
Hm, så med andra ord nässelvatten i salladen, pissa i potatislandet och skit i resten sen? :-X
flåt kunde bara inte låta bli ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 02 jul-13 kl 09:41 »
Hm, så med andra ord nässelvatten i salladen, pissa i potatislandet och skit i resten sen? :-X
flåt kunde bara inte låta bli ;)
En perfekt sammanfattning  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MissT

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 13 feb-14 kl 18:19 »
Man kan ju slänga urinen på nässlorna och kirskålen m.m. så dom växer bra. Sedan gör man nässelvatten av dom. Nässelvattnet måste silas om det är blommande nässlor, annars får man nässlor överallt. Jag använder en gammal tunn kökshanduk.

Bo

« Svar #38 skrivet: 19 feb-14 kl 13:14 »
Man kan stoppa valfritt med växter och ris i en vattentunna, så blir det en mäktig stank efter ett tag. - Vilket betyder att det finns gott om lättillgänglig näring antar jag.

urban.o

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 24 jan-16 kl 18:47 »
Kom och tänka på en sak, vissa här sa att vedaska och även urin kan innehålla tungmetaller. Men borde inte nässlor också suga upp tungmetaller.  Så borde de inte bli + - vad du än väljer utav kiss, vedaska eller nässelvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser