Jag läser innantill i min konserveringsbok som jag lånat på bibblan idag :
Inkokta grönsaker :
Vid inkokning av grönsaker gäller som vid alla konservering : använd bara förstklassiga och så färska råvaror som möjligt. Kassera övermogna eller skadad eexemplar. Fuktiga eller regnvåta grönsaker bör tillredas omgående för undvikande av mögelangrepp etc. Skär bort skadade eller fula delar.
Ärter
Använd bara absolut färska ärter. Det bästa är om man kan ta dem direkt ur skidan utan att skölja dem. Häll ärterna på burkar, fyll på med vanligt vatten och sterilisera vid 100 grader i 2 timmar.
Variant : Sockerärter
Ta bort stjälk och grova trådar. Ställ skidorna på högkant i burkar med lämplig höjd. Koka en lag på 1 liter vatten, 150g socker, 1/4tsk salt. Häll lagen i ärtburkarna och tillslut. Sterilisera vid 100 grader i 2 timmar.
Naturligtvis kan man skippa sockret i receptet på sockerärter, det har ingen betydelse för konserveringen.
Denna metod funkar bra med vanlig glasburkar (sylt, honung osv.) så länge dom har oskadade lock. Koka hela burken i en stor gryta vatten.
Man behöver alltså inte ha "riktiga" konserveringsglas med gummiring och konserveringsapparat.
Har inte provat med ärter men det funkar bra med bönor (typ brytbönor, vaxbönor osv.) men dessa förvälls lite lätt före inkokningen. Dom håller konsistensen väldigt bra jmf. om man fryser in dem och hållbarheten är lång, minst ett år iaf., längre om man kan förvara kallt.