Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hage med endast eltråd  (läst 5414 gånger)

Kärraledet

Hage med endast eltråd
« skrivet: 27 jun-11 kl 14:08 »
Är det någon som har erfarenhet av att att hålla får i hage med endast eltråd - ej fårstängsel.  I detta fallet består inhagningen av fyra eltrådar. Markinnehavaren har tidigare haft shetlandsponnies i hagen - därav antalet trådar. Har fyra tackor och nio lamm cirka 1,5 månader gamla.

Ingrid68

• -
SV: Hage med endast eltråd
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 14:21 »
Vi har bara eltråd men nu ligger våra hagar väldigt utanför all bebyggelse. Så länge det finns mat stannar de kvar. När det är ett par veckor kvar till avskiljningen så blir det alltid 5-10 bagglamm som ger sig av på äventyr på andra sidan tråden.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 17:58 »
Är de helt ovan tråd och det är dåligt med kräm kan du lära dem att tråd är livsfarligt i en minimal hage med rejält med ström. de lär sig snabbt att respektera tråden. Brukar alltid lära lammen på detta vis i början av sommaren och har mycket sällan problem med djur utanför hagen.

De flesta får går att stänga in enbart med el-tråd, vill jag mena.

sari358

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-11 kl 18:16 »
Det här är nu tredje sommar med eltråd, tre trådar. Har gått bra hittills, men hagen är lite överdimensionerad :)

Nemi

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-11 kl 18:42 »
Jag har bara haft Gotlandsfår med lamm i drygt ett år, så peppar peppar, men klarat mig finfint på endast tre trådar med rejäl styrka i. I år även två nappisar som respekterar trådarna.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-11 kl 19:03 »
Jag skulle säga att det beror på vilka får du har. Vi klarade oss bra i två år med vanliga eltrådar 4-5 rader. Men i år har vi nya får och fler lamm de har rymt en hel del...

Mest så plöjer de sig under den understa tråden (på ca 20 cm) men ibland har de hoppat mellan trådarna. Eltrådarna går ju inte att spänna lika bra som järntråd, de töjer sig en del när de kryper under. Jag har fått komplettera med elnät på flera ställen (snart är det nät runt om hela  :P )  Nästa hage ska jag prova stängsla med järntråd. Jag tycker det är så bökigt med näten när de växer fast... annars verkar de ju vara effektiva.

Hagen är jättestor med gott om mat, hade de haft trångt eller matbrist så skulle jag ha mer förståelse för att de rymde. Jag tror de här nya fåren är nån slags äventyrssportare  :P

Fluffan

• Öland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 19:09 »
Vi har nu fem järntrådar på höjderna 20,40, 60, 80 och 110 cm, bra kräm i aggregatet och ordentlig jordning. Lika viktigt som jordning är att de har gott om mat, förstås.

Tidigare år har jag haft tre rader med eltråd - det har de inte alls respekterat, de har gått ut/in som om det inte varit något stängsel alls. Nu går de går INTE nära tråden, hehe.  >:D

Staaf

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jun-11 kl 19:35 »
Jag har en hage med bara två eltrådar och det funkar bra. Förra året fungerade ingenting, men i år går det underligt nog hur bra som helst :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 28 jun-11 kl 00:01 »
5-trådigt "rovdjursstängsel" blanktråd runt om hela beteshagen ( som är uppdelad på flera hagar med "hästtråd" i plast med ledare. Mellan hagarna smiter de.. därför ska vi byta de två nedersta trådarna där med mot blanktråd. ) och vi är väldigt glada för det! Får, hästar o grisar är innanför, och vargen är utanför. Än så länge.

574Krusa

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-11 kl 17:39 »
Jag har enbart eltråd och har haft det i flera år. Har hittills aldrig haft problem med att de går ut. Jag har tre trådar en ganska lågt. jag har bara blanktråd eftersom sk  hästtråd inte brukar funka hos andra.

Okki

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 29 jun-11 kl 18:26 »
När jag har haft får i bara en hage med eltråd så brukar problemet bli att ullen skyddar fåren så när dom kryper under känner dom inte strömmen. Då tog jag och rakade dom på nacken och halsen och då rymde dom aldrig nå mer det året. Har gjort så nu iår också och har aldrig haft problem med rymningar.

Lycka till du.  ;D

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jul-11 kl 08:42 »

Jag sätter en del trådstängsel mot får.
Bla. åt länsstyrelsen.

Allt beror ju på avståndet mellan trådarna!
Sätt dom på 10cm, 20cm, 50cm och 90cm.

Trådarna på 10cm och 50cm är minustrådar - alltså jordade.
Dom andra två har ström, såklart.

:)

/Neiklot

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 02 jul-11 kl 08:57 »
Jag sätter en del trådstängsel mot får.
Bla. åt länsstyrelsen.

Allt beror ju på avståndet mellan trådarna!
Sätt dom på 10cm, 20cm, 50cm och 90cm.

Trådarna på 10cm och 50cm är minustrådar - alltså jordade.
Dom andra två har ström, såklart.

/Neiklot

Jag ska precis sätta tråd, man kopplar ström enbart till 20 och 90 och ingen förbindelse med ström mellan trådarna?
Jordspetten var sätter man dom nära agrigatet eller långt ifrån eller utspritt lite var man tycker?
Din 10 cm tråd gör det något om den blir övervuxen, annars är det ju ett jättejobb att går runt med röjsåg, jag vill ha ett annat liv under sommaren än med röjsåg också.

vitskade-centralen rekommenderar 30, 50, 70 och 90/100 jag ska ha häst där också så det blir 100 jag väljer
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsel_for_att_forebygga.pdf

Jag vill känna mig helt säker på att jag gör det som är bäst och säkrast, det är tråd till 6-7 hektar jag ska dra.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jul-11 kl 09:12 »

Förbindelse mellan strömtrådarna såklart, och det kan man gott sätta på ett par ställen.
Dra dom genom en tom kabel/slang eller liknande (inte för tunn bara, då hoppar strömmen över till minustråden!). 

Jordspetten får man sätta där det går.
Man kan sätta ett vid aggregatet, men man får se till att backen är någolunda fuktig där man sätter jordspettet.  Jag brukar sätta 2-3 stycken på en km.
(Vanliga järnrör!)

Ang. 10tråden: eftersom det är en minus (jordande) så är det OK att det växer upp i den, det ökar bara jordningseffekten. :)

Lägsta tråden på 30 (jordad?) = fåren kommer ta sig ut, utan problem. :)

Ska du ha kombinerat så kan du sätta 10, 20, 50 och 100cm.

Börja med minusen längst ner, så får dom övriga 3 trådarna -följa efter-.

/Neiklot

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #14 skrivet: 02 jul-11 kl 09:21 »
Förbindelse mellan strömtrådarna såklart, och det kan man gott sätta på ett par ställen.
Dra dom genom en tom kabel/slang eller liknande (inte för tunn bara, då hoppar strömmen över till minustråden!). 

Man kan sätta ett vid aggregatet, men man får se till att backen är någolunda fuktig där man sätter jordspettet.  Jag brukar sätta 2-3 stycken på en km.
(Vanliga järnrör!)

Ang. 10tråden: eftersom det är en minus (jordande) så är det OK att det växer upp i den, det ökar bara jordningseffekten. :)

/Neiklot

Man förbinder alltså bara trådarna som ska föra el och dom ska inte vara jordade?
Då förbinder man också dom jordade med varandra ibland?

10, 20, 50 och 100cm kan gå bra för häst, i alla fall mina om dom rymmer så gör dom det genom att krypa ut, 100 tråden är mer för mänskor utanför staketen ska tro att hästarna är inhängnade säkert  o:)
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 09:26 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 02 jul-11 kl 09:42 »
En fråga till är det för att göra det rymningssäkert för får eller är 10 cm för lammens skull? Vissa hagar kommer det aldrig gå lamm i utan då är våren 3-4 månader när baggarna flyttas över dit.

Länk till mina lamm 2012

Per Sallerback

• Får som hobby
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 02 jul-11 kl 22:53 »

(Vanliga järnrör!)

/Neiklot
[/quote]

Ursäkta en trög själ, men jag fattar ingenting... Har fyra trådar på bra höjder (tror jag) men detta med undertråd = minus.... hur kopplar man det.? Har nu plus till alla trådar och minus till jordspettet nära aggregatet.
/Per
Skallera!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jul-11 kl 01:05 »
detta med undertråd = minus.... hur kopplar man det.?

Koppla den tråden till jord.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser