Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växtfärga m renfana  (läst 9759 gånger)

idamaria

växtfärga m renfana
« skrivet: 21 aug-06 kl 21:22 »
jag vet att man kan växtfärga garn med renfana, så nu har jag hämtat en stor bunt med renfana, men HUR gör jag nu, antar att ja ska torka blomman, men vilken del ska man använda, sjävla gula knoppen eller? nån som har ett bra recept? behöver man beta garnet om man färgar m renfana? alla växter kräver ju inte att man betar garnet...
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:växtfärga m renfana
« Svar #1 skrivet: 25 aug-06 kl 10:17 »
Vilken färg blir det?

Kan man färga bomullsmattvarp på det viset? Vore kul med en färgad varp istället för ständigt denna vita. svart finns ju också men om man vill h aen annan färg. Eller färgar man bara ull?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

hasteus

« Svar #2 skrivet: 26 aug-06 kl 14:24 »

Gult..

Sundströms Växtfärgning har ett kortfattat recept som säger att det behöver betas. järnbetning drar färgen åt olivgrönt/brun samt pottaska åt orange..

enligt Rektor Henriksson, alunbetat med blomkorgar ger en brandgulfärg, tar du outvecklade blomkorgar ger gulgrön färg vilken blir mörkare om du tar med bladen.

lycka till

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 16:30 »
Kan man färga bomullsmattvarp på det viset? Vore kul med en färgad varp istället för ständigt denna vita. svart finns ju också men om man vill h aen annan färg. Eller färgar man bara ull?

Tyvärr är det svårt att växtfärga vegetabiliska fiber som bomull och lin. De har en helt annan struktur än t ex ull och silke.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

geggamojja

« Svar #4 skrivet: 28 aug-06 kl 16:07 »
Hej!
Jag har färgat en del, men bara med färska växter (klipp i småbitar) och små mängder (100-200g) i en kastrull på spisen.
Jag brukar börja med att tvätta garnet med svag diskmedelslösn. o sedan förbeta med alunsalt (finns i hobbyaffärer) eller bikarbonat (ca 2 kaffemått och vatten så det täcker får nästan koka 1h). Sedan i med så mycket växtdelar som det får plats o låt nästan koka 1h till. Låt svalna och skölj sedan bort växtdelar o överskottsfärg.
Färgerna brukar variera lite gång till gång. Med renfana har jag fått klargul, johannesört grön, nässla ljusgrön, kungsljus brun.

Finns det någon som kan tipsa om fler färger?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #5 skrivet: 28 aug-06 kl 20:44 »
Okej idamaria, då färgar vi väl ullen gul då? och stickar långa rader gula strumpor till lille, lillebror.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

idamaria

« Svar #6 skrivet: 01 sep-06 kl 10:47 »
du kan färga med lökskal från gullök, det blir väl också lite gulbrunt så där, ljung, drar väl åt lila det då, lav, stanlaven går att färga med, ja nu minns ja inte så i huvudet allt...

magda, japp, strumpor till lillelillebror, det blir intressant o se hur vi lyckas :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #7 skrivet: 01 sep-06 kl 15:05 »
Om man har skal från rödlök då - vad blir det för färg?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #8 skrivet: 03 sep-06 kl 19:38 »
Men jag måste spinna garnet först.....

mb

« Svar #9 skrivet: 05 sep-06 kl 19:33 »
Växtfärgning är något av det roligaste jag vet, det rekommenderar jag alla textil intresserade att pröva någon gång i sitt liv.

Det är fullt möjligt att färga ospunnet garn, dock blir det ofta %¤&-ligt trassligt så det är inte att rekommendera för en nybörjare.

Rödlök ger även den gul färg. De röda nyanserna bryts ner när man kokar färgämnet och den gola blir kvar.

Att tvätta garnet med diskmedel eller såpa är bra, för fetter används för att spinna även kommersiella garner vilket gör att vidhäftningsförmågan inte blir lika bra om det inte är urtvättat.

Alun behövs för att få de flesta färger att fästa, finns att köpa via Apoteket (dyrt) eller Gudruns Ullbod (mindre dyrt). För att undvika att ullen blir stickig och eländig av temperatur chocker doppa först ner ullen i 40 gradigt vatten, sen ner i alunbadet.

OBS =>Låt inte alunbadet eller färgbadet bli över 90 grader eftersom det gör att fjällen som ullen består av fastnar i utfällt läge.    

Färger är i regel starkast i sin kulör med färska ämnen, torkade eller frysta duher bra de med. Ger kanske lite annorlunde nyanser.  men se till att sila färgbadet innan du färger annars kommer du att bli knäpp på allt fnas som aldrig går ur garnet. Iaf blir jag det. ;)

Bomull och lin går utmärkt att färga om man gallerar det först, det innebär att man kokar garnet i tannin en timme innan man tillsätter alun i betbadet.

I Återbokklubben finns en bok om växtfärgning av Erik Sundsström som är riktigt bra. Köp eller låna den vettja. :)

Loggar inte in så ofta här, men fråga gärna om du undrar något mer om växtfärgning så svarar jag så snart som jag ser det.

Nettus

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 jan-07 kl 17:06 »
mb:
Det här var intressant! Var får man tag i tannin? På apoteket? Hur mycket tannin ska man använda? Kan man direkt efter alunbeta?

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jan-07 kl 19:07 »
mb:
Det här var intressant! Var får man tag i tannin? På apoteket? Hur mycket tannin ska man använda? Kan man direkt efter alunbeta?

Tannin köper man i butiker som säljer tillbehör för hembryggning. Det finns flera på nätet om du inte har nån i närheten.

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-07 kl 14:17 »
Tack Vitis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 3 användare
Testermwc, Be, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser