Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu slår vi 2011  (läst 26196 gånger)

Cees

• Närke
SV: Nu slår vi 2011
« Svar #100 skrivet: 01 aug-11 kl 17:31 »
Ja nu verkar det som vädret ska hålla!  :)
Slog i lördags och igår, sprättat lite idag.. redan ganska torrt faktiskt.
Blir väl att pressa framåt torsdag kanske.
Skönt att man tillslut fick slå lite iaf:) Har varit mycket regn denna sommar! Men härlig ändå ;)

Halte

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 03 aug-11 kl 18:59 »
14 hektar slagna söndag och måndag.. Pressning idag och i morgon. Torkar sjuuukt fort, vissa skiften blir torra på en vändning bara. Men nu är det 80 rundbal som ska hem 1 mil på små grusvägar också i morgon, utöver strängning/pressningen för på fredag utlovas regn.. Det lär bli en dryg dag..

Sedan har jag bara 2.5 hektar kvar här hemma bredvid gården och seeeen är denna höskörd över för i år.

Existens?

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 03 aug-11 kl 19:19 »
14 hektar slagna söndag och måndag.. Pressning idag och i morgon. Torkar sjuuukt fort, vissa skiften blir torra på en vändning bara. Men nu är det 80 rundbal som ska hem 1 mil på små grusvägar också i morgon, utöver strängning/pressningen för på fredag utlovas regn.. Det lär bli en dryg dag..

Sedan har jag bara 2.5 hektar kvar här hemma bredvid gården och seeeen är denna höskörd över för i år.

Körde inte du in lite tidigare också? Du har alltså bortåt 40 tunnland hö?? Vad i all världen ska du med allt det? :)

Halte

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 03 aug-11 kl 19:55 »
Körde inte du in lite tidigare också? Du har alltså bortåt 40 tunnland hö?? Vad i all världen ska du med allt det? :)
Ja du.. Jag får väl börja äta hö själv..:)
Nä vars.. De 14 hektaren som slogs nu fick jag ringa in grannen som hjälp så vi delar på det.
Egentligen var det bara 4 hektar borta i grannbyn men när vi börjat slå kom det granne efter granne och frågade om vi ville ha deras skiften också. Det blev väl kanske lite väl mkt, jag vet inte ens vart jag ska få plats med min hälft av de c:a 80 balarna. Resten av mitt egna funderar jag på att skippa och bara slå ned..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #104 skrivet: 04 aug-11 kl 08:40 »
Vi ska förhoppningsvis pressa idag. Det är ca 3 ha vi har slagit så det är inte jättemycket. Vände igår och då var det inte torrt rakt igenom. Ska vända en gång till idag så fort daggen torkat upp och sen pressa senare i eftermiddag. Vi har löspress. Helst skull vi ta in imorgon så det får torka lite till men, dmi.dk och smhi.se lovar regn vid lunchtid imorgon medans yr.no lovar uppehåll så vem ska man lita på.  ::) Vågar inte chansa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 08 aug-11 kl 09:15 »
Regnet höll sig undan på fredagen ända tills den sista rundbalen var inne under tak.. Så nu är ytterligare 11 ton bärgade. Bara 4 dagar till med som så ska jag nog kunna få in de sista 5 tonnen också.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #106 skrivet: 08 aug-11 kl 12:17 »
Vi fick in hälften på loftet innan regnet. En stor full balvagn, gissar på 2 ton max. Har en stor full balvagn med lika mycket till som står under tak och ska upp på loftet. Maken var tvungen att åka på jobb så det ska upp när han är ledig nästa gång. Knytningen på pressen strulade så nästan hälften av balarna i första vagnen blev utan snören. Till slut hittade vi felet men, kunde bara fixa ena sidan så hela andra vagnen har balar som bara är knutna på ena sidan. Den andra knytsidan ska lagas nu i sommar så den är klar till nästa år. Fasiken vad tröttsamt det är när inte grejerna håller. Sprätten blev också skev och gick halvbra. Tror det var för att gräset var toklångt, minst en meter så det fastnade hela tiden. Så nästa år är målet att slå en månad tidigare. Hoppas bara vädret är bättre då. Det är i alla fall skönt att vi kunde ta en stor del av hästarnas mat själva.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anders@naturlamm.se

• Västergötland
« Svar #107 skrivet: 23 aug-11 kl 10:44 »
Det är första gången vi bärgar såpass här tidigt, så det ska bli spännande att se hur mycket som kommer in.

Välkomna att fylla på med lyckade och misslyckade skördar för 2011. Skördehistorier och våndor, allt av intresse :D.  Håll tummarna för oss!

:D Du måste så här i efterhand ändå vara extremt nöjd med att du tog det så tidigt ...har ju inte vart väder för hö sen dess knappt ...inte hos oss i alla fall.

Vi tog vårat hö i samma veva som dig ungefär. Vi tar bara en omgång hö (3 ha) Resten hösilage ...Det enda jag ångrar där att vi beslöt för att bara slå för hö vid det tillfället ...skulle dunkat på och kört silaget också

Jennyt

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 29 aug-11 kl 21:23 »
Jag e supernöjd. Det ligger grönt och fint under nocken. Här har det inte heller funnits chans senare under sommaren och det var dessutom skönt att inte behöva passa höväder hela semestern o:) ...... en liten påminnelse :-*

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fordson

« Svar #109 skrivet: 13 sep-11 kl 19:13 »
Slog andra skörden för ensilage i torsdags och plastarn kom på lördagen. Nu är allt foder klart, skönt.
Nu håller jag på att färdigställa en ensilagebalvagn så det blir lite smidigare att få hem balarna från gärdet.

Aqualize

« Svar #110 skrivet: 10 okt-11 kl 00:24 »
Jahapp. Först nu jag ser den här tråden. Tar väl ändå och berättar lite om sommaren.

Själv har jag den "lyxen" (om man vill se det så) att marken hos föräldrarna arrenderas ut men jag kör en del åt bonden som har det. Så jag får köra traktor (som jag gillar) men slipper problemet om allt regnar bort och man inte har foder (det finns bara katter hemma hos föräldrarna).

Nåväl, jag har en hårdpress och sådana är ju eftertraktade men det har varit lite problem. Utanför huset finns det en avlång nylagd vall på ~0,25 ha. Växte inte så mycket vettigt där så bonden höll med om att det kunde man lika gärna slå av (typ slutet på juni) så jag får testa och justera maskinerna... Och det behövdes.
För att slå använde jag BM Victor med slåtterbalken (Mads Amby). Jag har en större traktor (MF 175) men föredrar Victor för slåtter då den är mindre och smidigare. Lärde mig en del om att slå vall genom att köra (annars har jag bara slagit gärdeskanter för putsning). Använde en JF CR-320 kombivändare för att vända höet och Mads Amby (stor) sidoräfsa för att stränga (lade ihop strängar). Allt detta gick ju bra och inga problem med vädret.
Jag hade ingen balvagn men det var ju experimenterande så det var bäst att pressa direkt på backen. Och vad knytarna krånglade! Tog mig säkert 3 timmar att pressa det där gärdet! Fick nog göra om nära hälften av balarna. Det tar ju sådan tid när man ska i och ur traktorn för att diagnostisera pressen. Skruvade på många bultar (följde manualen) men det hjälpte inte. Till slut insåg jag vad som borde vara problemet och det var inte i själva knytaren utan en fjäder som skulle förhindra att snöret följde med föregående bal ut.
Så efter denna skörd så skruvade jag ur den, bände rätt, monterade, hämtade en rundbal från bonden och pressade på backen. Om jag minns rätt så knöt (och höll) varenda bal då. Det var skönt att veta :)

Tyvärr har ju vädret inte tillåtit något mer pressande av varken hö eller halm när jag varit hemma :( Jag behöver min årliga dos av höbärgning!

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser