Jahapp. Först nu jag ser den här tråden. Tar väl ändå och berättar lite om sommaren.
Själv har jag den "lyxen" (om man vill se det så) att marken hos föräldrarna arrenderas ut men jag kör en del åt bonden som har det. Så jag får köra traktor (som jag gillar) men slipper problemet om allt regnar bort och man inte har foder (det finns bara katter hemma hos föräldrarna).
Nåväl, jag har en hårdpress och sådana är ju eftertraktade men det har varit lite problem. Utanför huset finns det en avlång nylagd vall på ~0,25 ha. Växte inte så mycket vettigt där så bonden höll med om att det kunde man lika gärna slå av (typ slutet på juni) så jag får testa och justera maskinerna... Och det behövdes.
För att slå använde jag BM Victor med slåtterbalken (Mads Amby). Jag har en större traktor (MF 175) men föredrar Victor för slåtter då den är mindre och smidigare. Lärde mig en del om att slå vall genom att köra (annars har jag bara slagit gärdeskanter för putsning). Använde en JF CR-320 kombivändare för att vända höet och Mads Amby (stor) sidoräfsa för att stränga (lade ihop strängar). Allt detta gick ju bra och inga problem med vädret.
Jag hade ingen balvagn men det var ju experimenterande så det var bäst att pressa direkt på backen. Och vad knytarna krånglade! Tog mig säkert 3 timmar att pressa det där gärdet! Fick nog göra om nära hälften av balarna. Det tar ju sådan tid när man ska i och ur traktorn för att diagnostisera pressen. Skruvade på många bultar (följde manualen) men det hjälpte inte. Till slut insåg jag vad som borde vara problemet och det var inte i själva knytaren utan en fjäder som skulle förhindra att snöret följde med föregående bal ut.
Så efter denna skörd så skruvade jag ur den, bände rätt, monterade, hämtade en rundbal från bonden och pressade på backen. Om jag minns rätt så knöt (och höll) varenda bal då. Det var skönt att veta

Tyvärr har ju vädret inte tillåtit något mer pressande av varken hö eller halm när jag varit hemma

Jag behöver min årliga dos av höbärgning!