Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövverkning Highland Cattle  (läst 2495 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Klövverkning Highland Cattle
« skrivet: 06 mar-07 kl 23:18 »
Det skull förmodligen bli cirkus om jag försöker binda upp dem eftrsom jag aldrig tagit fast dem,
Egentligen skulle dom nog korna behöva verkas frampå våren när dom gått på snö länge, jag "klipper naglarna" på dem med sekatör men det blir inte riktigt bra, dom gillar det inte.

Måste bara få fråga .....
hur klipper du naglarna på dom när de inte går att ta fast dom ?
och hur lyckars du klippa med en sekatör  ::) det låter ju inte riktigt klokt...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

alo

SV: Klövverkning Highland Cattle
« Svar #1 skrivet: 07 mar-07 kl 09:48 »
Grimla,
nä det låter väl inte riktigt klokt och är det kanske inte heller.
Sekatören är en med långt skaft som ger mig lite distans. Verkningen är inte en fullständig där man tar klövens undersida utan bara fråga om att klippa ner spetsarna så att de inte blir långa och går om lott.
Jag gör det när dom vilar, kliar dom så att dom har det bra och sedan visar jag dom vad jag tänker göra och klipper sen. Dom tycker alltså inte att det är speciellt behagligt utan reser sig oftast och går efter ett eller ett par klipp. Resultatet blir inte bra men mkt bättre än att inte göra något alls. Jag har tyvärr sett exempel på HC med fruktansvärt långa klövar på vintern.
Problemet blir större  allteftersom vintern går och klövarna inte slits. Det verkar också skilja mellan individerna, jag har sett exempel på djur i samma besättning där en del av djuren har bra klövar och andra väldigt förvuxna trots samma miljö.
 Är det ärftligt? I så fall bör man väl ta med det i avelskriterierna, det kanske det redan är ?
Hur löser ni andra HC ägare verkningsfågan?

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Klövverkning Highland Cattle
« Svar #2 skrivet: 07 mar-07 kl 10:02 »
du menar kanske busksaxen typ?

Har själv använt dem i bland... brukar sedan använda mora kniv o hammare och vervar snett in under klöven o får på så sätt ner tex tån o klöv kanterna... medans kon står...

annrs så kommer ju klövverkaren minst en gång om år... men vissa små fjällkvigor är för små för verkstolen.. det är då jag brukar verka lite själv...

mindre kalvar kan man ju lyfta förretna på o en med hjälare kan knipsa med tex verktång...

alla sätt är bra.. utom de dåliga...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Tångräkan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser