Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Malar - äter de verkligen kläder?  (läst 17285 gånger)

Just_me

• Småland
Malar - äter de verkligen kläder?
« skrivet: 24 jun-11 kl 20:28 »
Har igen aning om var jag ska placera den här tråden men jag testar här!

Har upptäckt små hål i alla våra kläder på senaste. Mest som gropar. Men de är så många och på så många plagg så det kan liksom inte vara slitage.

Så gick min sambo ut för att ta in tvätten som hängde på tork. Då sitter det ju för tusan malar på kläderna! Tror väl det är mal, ludna (äckliga) nattfjärilar. Är inte alls påläst när de gäller insekter.

Och när vi tänker på saken är vi ju två riktiga slarvskallar. Kläderna kan hänga ute i några dagar ibland, man liksom hinner inte med mellan jobb och kyckling-gullande och hundpromenader och evigt bilskruvande. Är ett mirakel att vi ens har rena kläder här hemma så som vi stressar runt  ::)

Men kan kläder verkligen bli malätna av att hänga ute?  ???

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Malar - äter de verkligen kläder?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-11 kl 20:35 »
Inget jag har hört talas om, men å andra sidan behöver det inte vara frågan om malar. Finns massor med baggar och annat i hemmiljöer som äter textil, antingen i utvecklat stadium eller som larv. Själv har jag ett annat problem, som dyker upp i form av små hål på framsidan av alla mina T-shirts efter tvätt, med det är en annan sak  ;D Jag plaskar ofta runt med syror och sånt, så jag får skylla mig själv. Hålen blir ju inte förrän efter en tvättomgång  >:(

Kanske hade dina kläder nån trevlig lukt som påminde om nåt hormon hos fjärilarna som kom. Kanske går att kolla om det är enbart han-fjärilar som kommer, så kanske det mysteriet är löst.

Inte säkert att dom två fenomenen (hålen och fjärilsbesöken) har ett samband heller. Nattfjärilar har inte samma diet som malar ???
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-11 kl 20:42 »
Inget jag har hört talas om, men å andra sidan behöver det inte vara frågan om malar. Finns massor med baggar och annat i hemmiljöer som äter textil, antingen i utvecklat stadium eller som larv. Själv har jag ett annat problem, som dyker upp i form av små hål på framsidan av alla mina T-shirts efter tvätt, med det är en annan sak  ;D Jag plaskar ofta runt med syror och sånt, så jag får skylla mig själv. Hålen blir ju inte förrän efter en tvättomgång  >:(

Kanske hade dina kläder nån trevlig lukt som påminde om nåt hormon hos fjärilarna som kom. Kanske går att kolla om det är enbart han-fjärilar som kommer, så kanske det mysteriet är löst.

Inte säkert att dom två fenomenen (hålen och fjärilsbesöken) har ett samband heller. Nattfjärilar har inte samma diet som malar ???

hmm, hur ska man se om det är hanfjärilar?
Kan det vara för att vi bytt tvättmedel? :P
Kommer bli dyrt i längden i alla fall för vi är inte sånna som köper nya kläder ofta :/

Naelinor

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-11 kl 21:36 »
Jag trodde det var malarnas larver och inte själva fjärilarna som åt kläder? I alla fall har jag haft mal-larver (eller vad man ska kalla dem) som kom in med fjädrar (misstänker jag) och käkade upp ett fint tyg jag hade tänkt sy en klänning av.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-11 kl 02:55 »
Malar ater mycket riktigt inte dina klader, men deras larver gor. Bomull och vadmal, ylle etc ar godis for dessa sma och annars ofarliga insekter.

Vad det var for nattfjarilar som satt pa din tvatt ar dock svart att sia om.

Om jag var ni skulle jag tvatta ALLT en gang, skura ur lador och garderober och sedan sortera in allt pa nytt i kartonger och lador. Lagg i en eller tva malbollar i varje lada tillslut val. Jag tror inte att ni kommer att fa problem med mal igen.

Malskador yttrar sig mycket riktigt som gropar i mycket tjockt tyg eller som hal i tunnare tyg. Det ser ut precis som maskatna blad som du kan hitta i tradgarden da och da. Om du har en malinvasion just nu sa brukar det markas nar nyklackta malar flyger ut din garderob nar du oppnar dorrarna och bokar omkring.

Malbollar ar dock inte 100% sakra och de maste bytas ut da de "dunstat bort". Det absolut sakraste ar att rotera klader ofta och att lufta/sola klader da och da.

Storst risk for malangrepp ar det for de klader som ligger langst in i garderoben och inte anvands pa ett par ar.

Lycka till!

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-11 kl 15:09 »
Jag har råkat ut för mottfjärilar en gång, det är inte samma sak som mal men dom äter också kläder. Inte bara ylle utan bomull också. Och dessutom mat, fanns bl a i en nötpåse. Dom är grå-bruna och ser väldigt oskyldig och oanseliga ut. Googla om du vill veta mer. Vi fick ta hem nordisk skadedjursbekämpning för att få bort dom. + tvätta alla kläder! Ursch vad mycket det blev, och sedan skulle ju allt in i garderoberna igen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-11 kl 23:17 »
Strykning och torktumling tar kål på larverna, då blir kläderna mal- och mottfria. Kommer att tänka på Saltå kvarn, som fick mottproblem för nåt år sedan. Fans länge inget bröd o mjöl därifrån.

Här finns en abc om skadedjur:
http://www.anticimex.com/Documents/Skadedjur/Skadedjur_ABC.pdf?epslanguage=sv

Anticimex har kortfattad info om en massa skadedjur på sin hemsida. Den lilla bokskorpionen som jag ser ibland hemma hos mig fanns med där också  ;D

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-11 kl 16:16 »
Vad ledsen jag blir :(
Nu har vi hanldat kläder för första gången på flera år. Blev manga nya linnen!
Ingen av linnena har legat i garderoben! De hänger på krokar i rummet på väggen.
Dagen efter vi köpt dem har 3 av linnena hål i sig!!!!!
Börjar tro att det är spöken. Har städat och städat och tvättat och tvättat och nu blir jag galen!
Skitgrejjer, nu blir jag nudist snart!!

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 jul-11 kl 16:17 »
Kan kackerlacker äta tyg? Hört att de äter papper?
De har vi tyvärr många av här hemma. Inte allt för gulligt

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 00:41 »
Nej vad retfullt. Anticimex rubricerar dem som allätare  :( Dom är nattaktiva djur, kanske dags att försöka spana på dom med ficklampa? Nattstädning när dom är framme och nuppar  ;D Vore nog säkrast att göra någonting åt saken. Man sprider dem ju vart man går eller när man besöker annat folk, har saker med sig osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser