Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att flytta nattviol (orkidee)??  (läst 16012 gånger)

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
Går det att flytta nattviol (orkidee)??
« skrivet: 23 jun-11 kl 18:27 »
Jag håller på att rensa upp sly på en gamal äng (tidigare odlad?). I kanten av ängen går det en gamamal igenväxt väg och det är ganska buskigt och skuggigt, där växer det nattviol 4-5 st på vägen, vad jag har hittat. Vägen måste restaureras , (djupa körskador av skogsmaskiner), för att komma ut på resterande ängar.
Vid tidigare rensningar av gammal ängsmark på ett annat ställe har nattviolen försvunnit efter att buskarna tagits bort. Om det beror på mer ljus och mer högväxande växter eller om det blev för torrt eller något annat vet jag inte.

Nu till min fråga, Går det att flytta nattvioler till mer lämlig lokal??
Någon som prövat och lyckats??

Jag vet att man inte får flytta orkideer men de här växer på vägen.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Går det att flytta nattviol (orkidee)??
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 23:22 »
Jag tycker det är jättefint att du försöker ta rätt på den, det skulle nog jag också göra. Det korrekta svaret är att den är fridlyst i hela Sverige - du måste kontakta Länsstyrelsen om du vill flytta den. Arten är dock egentligen ganska vanlig, så du kommer troligen inte att stöta på något problem med tillståndet om du inte råkar på någon stelbent byråkrat förstås. Det är enligt en person jag talade med i Jämtland om orkideerna där, ovanligt att man lyckas flytta dem. Jag har dock lyckats flytta två ex genom att markera platsen och ta dem innan växtsäsongen nästa år istället. Alltså grävt upp den precis innan den kommit upp. Då klarar den störningar. Det kan vara så att den har svårt att anpassa sig till olika pH-värden i marken från gamla till nya växtplatsen också. Försök att hitta ett så likt ställe som innan, lika mycket lövträd eller buskar, lika fuktig jord, lika mycket skugga osv. Flytta den inte längre bort än någon km, den är beroende av vissa fjärilar.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 18:17 »
Hej!
Naturligtvis kan du flytta dem. Det finns massvis med människor som odlar svenska orkidéer i sin trädgård och anser att det är lättodlade växter. Om du kollar litteraturen så upptäcker du att man även kan föröka dem vegetativt i samband med flyttningen. Det fins två arter av nattviol. Den ena är vanlig men den andra är ganska sällsynt.
MVH
Jan

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-11 kl 19:10 »
I år har vi massor med nattvioler här, de verkar inte vara särskilt kräsna med sin växtplats, betesängarna är fulla av och de växer bland ormbräken och sly. Körde klingan på röjsågen i sten av misstag några gånger för att inte ta dem med sågen ;D, ganska dumt, för grannen klippte av alla sina då han tog ensilage på sin åker där han sått i klöver. Jag tror du ska flytta en hel jordkocka till ett skuggit fuktigt ställe där jorden är vettig. Vattna ordentligt i gropen dit du flyttar jordkockan med plantan i.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 19:45 »
Du måste ha "tillstånd" ifrån länsstyrelsen.
Även om du bara ska flytta den en meter!..

Ska du restaurera vägen nu?

Tror det är lättast när blomman har blommat över...

Kira

• Småland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-11 kl 20:36 »
Citat från länsstyrelsens sida: "I hela landet är sedan 1992 samtliga orkidéer helt fridlysta. Detta innebär att man inte får plocka, gräva upp eller på annat sätt ta bort eller skada vilda exemplar av orkideér. Man får heller inte samla in eller ta bort deras frön".

Vidare "Den internationella handeln med sällsynta arter är ett av skälen till att samtliga orkidéarter har fridlysts. Orkidéerna betingar ett högt värde på den illegala marknaden utomlands, och det har förekommit att hela bestånd har grävts upp och därmed förstörts."

Om du flyttar plantorna några meter utan att söka tillstånd sparar du in några kronor åt den byråkratiska statsapparaten som säkert kan användas på ett mer konstruktivt sätt. Min granne bonden som faktiskt lyckas försörja sig och sin familj på sin gård må bryta mot lagen då några blommor bakades in i ensilaget. Själv släpper jag inga djur på mina orkideeängar förrän de gått i frö för hästar och får tycker nattviolen är smaksig :-[

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 11:40 »
Hej!
Orkidéer betingar inte ett särskilt högt pris på den internationella marknaden. Det finns vissa härdiga kinesiska arter som är relativt dyra men alla svenska terresta orkidéer odlas utan problem av en mängd plantskolor. Vill du kolla priserna så finns det en hel hög med tyska och engelska plantskolor som säljer orkidéer. I dag odlas helst hybrider då de är något mer lättodlade och oftast snyggare.
MVH
Jan

pita

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 12:25 »
Kan inte någon sätta in en bild på denna fridlysta nattorkideen, Jag blir ju så nyfiken :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 20:07 »
Tack alla :D
Många fina svar. Men nu har jag blivit lite nyfiken, vilka fjärila är nattviolen beroende av??
här är en länk till info om nattviolen samt bilder http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/plata/platbif.html
Att får och hästar tycker om nattvioler visste jag inte,man blir aldrig fulllärd.
 jag ska försöka gräva upp violen med en jordklump och flytta den till likartad miljö, så får vi hoppas på det bästa.

har nu ändrat på länken ;)
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 20:56 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 20:30 »
länken funkar inte?
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 20:54 »
Bild. Förhoppningsvis på en nattviol. Om jag inte är helt fel ute, vilket har hänt nån gång då och då..

Wolftiger

« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 21:24 »
Denna är det.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/plata/platchl.html
kan föväxlas med nattviol.
får ej flyttas men är ganska vanlig..

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser