Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börsen  (läst 20913 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #40 skrivet: 22 feb-14 kl 18:37 »
Ett ras kommer säkert. Men det går fortfarande att leta vinnare. Köpte Black Earth farming idag. Kursen har rasat som en sten efter årets brakförlust. Men att ha 308 000 ha av världens bördigaste åkermark kan inte vara helt fel.
Jag tänker köpa den på måndag eller tisdag. Haha snacka om att liera sig med djävulen. I talande stund ligger det 82009 sälj-ordrar mot 972 köp.

Men som du säger, deras plan kan inte slå fel. Vad som än händer så kommer folk vilja äta. En faktor är ju såklart klimatförändringarna och hur dom kommer påverka svartjordregionen. Själv har jag ingen aning. Men, det senaste prisraset kommer sig av senvinterns dåliga skörd vilket visar att marknaden inte har något direkt jordbruks-perspektiv.

I diskussionen om det moraliska i att tjäna pengar på aktieägande så tål det att nämnas att en majoritet av all aktiehandel är kortsiktig, och inte den där hederliga investeringen som man talar pratar om. Extremexemplet är ju day trading och det måste väl alla hålla med om är helt parasitärt.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Skogsola

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 22 feb-14 kl 22:14 »
 Å andra sidan så är det många på forumet som uttrycker avsky mot traditionellt lönearbete så då kan de ju ägna sig åt daytrading. >:D En stabil aktieportfölj är en tillgång för varje alternativare. ;D

Juniperus

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 feb-14 kl 23:42 »
Jag är inte insatt men det verkar tveksamt att ett stort aktiebolag köper upp billig mark i en av världens bördigaste områden. Företaget har tydligen kontrakt med PepsiCo för att odla sockerbetor som ska användas till att tillverka läsk. Det verkar som om tanken är att höja den kortsiktig produktion vilket antagligen kommer att leda till ökad jorderosion i området. Jag ser ett problem i att ett aktiebolag köper upp denna jorden, vinsten från en kortsiktig överproduktion kommer försvinna från området och delas ut till aktieägarna. Men svartjorden är djup och erosion kommer ta längre tid än på andra ställen så möjligheten för vinst inom den närmaste framtiden verkar stor. Skulle vilja veta mer om hur detta uppköp av jorden går till, det bor antagligen många människor i området som odlat denna jord varför ger de upp jorden? 

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 23 feb-14 kl 00:04 »
Jag är inte insatt men det verkar tveksamt att ett stort aktiebolag köper upp billig mark i en av världens bördigaste områden. Företaget har tydligen kontrakt med PepsiCo för att odla sockerbetor som ska användas till att tillverka läsk. Det verkar som om tanken är att höja den kortsiktig produktion vilket antagligen kommer att leda till ökad jorderosion i området. Jag ser ett problem i att ett aktiebolag köper upp denna jorden, vinsten från en kortsiktig överproduktion kommer försvinna från området och delas ut till aktieägarna. Men svartjorden är djup och erosion kommer ta längre tid än på andra ställen så möjligheten för vinst inom den närmaste framtiden verkar stor. Skulle vilja veta mer om hur detta uppköp av jorden går till, det bor antagligen många människor i området som odlat denna jord varför ger de upp jorden?
Det är i Ukraina som i resten av Europa att folk lämnar landsbygden för bättre betalda arbeten i storstäderna. I tillägg finns det politiska beslut som också försämrat lönsamheten, jag kommer inte ihåg detaljerna men det är något som hänger kvar sedan sovjettiden. Det finns mängder med bra jordbruksmark som inte används längre. Som på svenska landsbygden, men det är bättre jord än den som ligger i träda här.

Jag trodde de stora läsktillverkarna gjorde sötningsmedel av majs? Det gör de i alla fall i USA.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #44 skrivet: 23 feb-14 kl 07:15 »
Ja fast om man ser på aktiens fallande bana de senaste åren så tycker jag det tyder på någon form av långsiktighet. Man tar tid på sig. Man visst är det intressant hur det går till att skaffa ägande över marken, framförallt eftersom Ryssland inte är jättevänligt inställt till den här typen av landrövande.

Vad jag hört så utvecklades den här regionen av Soviet, men har antagligen förfallit sen den tiden eftersom den ligger ganska långt från avsättningsmarknader. Det kan vara det som gör det svårt för mellanstora bönder att klara sig bra här, trots att det är världens kanske bördigaste mark. Men ett stort företag som BEF har helt andra möjligheter att hantera logistiken.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 23 feb-14 kl 09:10 »
Å andra sidan så är det många på forumet som uttrycker avsky mot traditionellt lönearbete så då kan de ju ägna sig åt daytrading. >:D En stabil aktieportfölj är en tillgång för varje alternativare. ;D
;D ;D ;D ;D ;D Precis som du säger. Hela forumet handlar ju om att jobba mindre. Så daytrading skulle ju passa perfekt till alternativare. ;)

Nu är ju inte daytrading så lätt som det låter. Har själv försökt mig på det vid två tillfällen och tvingats ge upp pga att pengarna helt enkelt tog slut. :'(
Så jag tror att det är rätt få som verkligen tjänar några pengar på daytrading. Utan jag tror att det är något som media har hittat på.

Dom som förmodligen har tjänat mest pengar på daytrading är dom som har skrivit böcker i om daytrading.

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 23 feb-14 kl 09:32 »
Men hur gör man för att handla med aktier, rent praktiskt? Jag antar att det inte är på blocket man köper dem?
Rent praktisk så är det väldigt enkelt.
1. Du skaffar en aktiedepå. (Vanligtvis Avanza.se gratis)
2. Du sätter in pengar på ditt konto.
3. Bli medlem i aktieägarföreningen.
3. Nu är det dags att börja fundera på vad du skall köpa och varför.
4. Läsa på och försöka sätta dig in i företagets verksamhet.
5. Köpa.
6. Börja fundera på vart du skall lägga din "stop loss" (Avanza har en bra support som man kan ringa och få hjälp med det tekniska)

Sen kommer vi till överkursen.
Kurser i hur man skall tänka. (medborgarskolan, folkuniversitetet och liknade ställen) 
Det finns dataprogram som hjälper dig att välja rätt. (jag använder aktiespararnas)

Så aktier är som vilket extrajobb som helst. Lägger du ner massor av timmar så brukar man också kunna tjäna pengar.
Lägger man inte ner någon tid så blir det inte riktigt lika bra.

Sen finns det vissa enkla råd.
1. Köp inte aktier för pengar som du har tänkt att använda dom närmaste 3-åren.
2. Det finns ett antal olika aktielistor. Det är olika risker på dom och olika vinster.
Väljer du aktier i Large cap så har du små risker och små vinster.
Väljer du aktier i Mid cap så har du större risker och chans till mera vinster.
Väljer du small cap så har du ännu större risker pch ännu större chanser till högre vinster
Och så fortsätter det med listor som kan ge sig ännu mera förluster och kanske ännu mera vinster
Hänger du med.

Skall man starta med aktier så skall man också skaffa sig folk att rådgöra med.
Exempelvis så verkar det ju finnas ett antal som håller på med det på detta forum. 

Skogsola

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 23 feb-14 kl 10:09 »
Rent praktisk så är det väldigt enkelt.
6. Börja fundera på vart du skall lägga din "stop loss" (Avanza har en bra support som man kan ringa och få hjälp med det tekniska)

Sen kommer vi till överkursen.
Kurser i hur man skall tänka. (medborgarskolan, folkuniversitetet och liknade ställen) 
Det finns dataprogram som hjälper dig att välja rätt. (jag använder aktiespararnas)

Så aktier är som vilket extrajobb som helst. Lägger du ner massor av timmar så brukar man också kunna tjäna pengar.
Lägger man inte ner någon tid så blir det inte riktigt lika bra.

"stop loss" är definitivt överkurs. Har inte förstått poängen med det. Har en aktie börjat rasa är det ändå försent att sälja den. Börjar man att se aktiehandel som ett jobb då har man gått ut för hårt och då kommer oundvikligen bakstöten. Men man kan börja med att se det som ett alternativ till bankkonton med nollränta. Man börjar med att köpa stabila företag i stabila branscher som tjänar pengar och ger utdelning. När man börjar bli lite insatt så kan man möjligen krydda med någon enstaka högoddsare.

Rosten

• Närke
« Svar #48 skrivet: 23 feb-14 kl 10:25 »
När du skall köpa aktier så är det 2 saker som man måste tänka på.
Skall du köra aktier med en hög utdelning
Eller skall du köpa aktier som kanske kommer att få en hög tillväxt.

Avkastning är lättast och det brukar tidningarna skrika ut i högan sky när det händer.
Vi kan kolla på Swedbank. Dom delar ut 10 kronor/aktien i år. (april) Aktien stod i fredags på 178:-
Om du köper 200 aktier i så kostar det dig 35 600+cortageavgift (i mitt fall 39:-)
Du kommer i april få en avkastning på 10:-X 200 aktier = 2000:- (ungefär 5.5%)
Låter bra eller hur. Visst är det enkelt ;D För så här brukar motståndarna till aktier förklara saker.
Verkligheten är en annan. Eftersom Swedbank delar ut 10:-/aktien så minskar bolagest värde.
D.v.s värdet på aktien sjunker. Vanligvis lika mycket som man har delat ut.
Så du blir 2000:- rikare men dina aktier som var värda 35 600:- är nu värda 33 600:-
Det du nu kan hoppas på är att Swedbanks aktier stiger dom 10:- eller mer till nästa år.
Gör dom det då är du en vinnare och man snackar skit om dig bland folk som är i mot aktier. ;)
Gör dom inte det då är du en förlorare och det var helt enkelt rätt åt dig sett från dom som är i mot aktier. ;)

Så har vi tillväxtaktier. Alltså bolag som expanderar.
Är det tillväxt som du satsar på så försöker du hitta bolag som kommer att sätta nya säljrekord detta år eller i framtiden.
Vi kan titta på Etrion Corporation. Ett bolag som bygger solkraftverk.  http://www.etrion.com/press_releases_sve.php
Vi säger att du köpte aktier i våras (2/5-2013)  för 35 600:- (samma pengar som Swedbankexemplet) Då stod aktien i 1.70:-
Du får då 20 941 aktier. Utdelningen i år är 0:-/aktien.
Men aktien har gått upp och stod i fredags 4.25:-
Vilket innebär att dina 20 941 aktier X 4.25:- =88 999:-
Du har alltså haft en vinst på 250%. på mindre än ett år. Fast att du inte har fått någon avkastning från bolaget.
Vad är då haken. Det är svårt att förutse vad om kommer att hända till nästa år.
Det är därför som man måste lägga ner tid på ta reda på vad som händer i världen.

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 23 feb-14 kl 10:41 »
"stop loss" är definitivt överkurs. Har inte förstått poängen med det. Har en aktie börjat rasa är det ändå försent att sälja den. Börjar man att se aktiehandel som ett jobb då har man gått ut för hårt och då kommer oundvikligen bakstöten. Men man kan börja med att se det som ett alternativ till bankkonton med nollränta. Man börjar med att köpa stabila företag i stabila branscher som tjänar pengar och ger utdelning. När man börjar bli lite insatt så kan man möjligen krydda med någon enstaka högoddsare.
Vi ser det lite olika du och jag.
Du vill ha en bättre avkastning än banken. Det är därför som du köper stabila aktier i exempelvis Large cap.
Jag vill påverka min avkastning själv. Därför köper jag aktier i dom mera farliga listorna som small cap och Aktie torget.

Det är därför som du tar smällen när det rasar och jag vill undvika den. (för det rasar oftare för mig)
Därför använder jag oftast "stop loss med löpande trigger"

Enkelt förklarat.
1. Jag köper 2000 aktier i ett bolag. Aktien står i 25:- Efter ett tag så har aktien gått upp till 32:-
Mitt värde har då ökat med 14 000:- Jag börjar nu att bli orolig. Eftersom att saker som går upp fort brukar falla ner ännu snabbare. ;)
2. Jag lägger då in en "löpande trigger uppåt" med 2 :- i marginal. Skulle nu aktien sjunka till 30:- så säljer datorn mina aktier på direkten och jag räddade en del av vinsten.
Om aktien fortsätter uppåt till exempelvis 36:- för att sedan störta neråt så säljer datorn mina akter för 34:-

Alltså så fort akten sjunker med mer än 2:- från högsta värdet så säljer dator aktien.
Låter det krångligt?
Det är 5 rutor som man trycker på för att aktivera det. Tar kanske 30 sekunder.
Stop loss är sedan aktiverat i max 8 dagar. Sen får man offra 30 sekunder igen.

Skogsola

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 feb-14 kl 12:33 »
 När datorer börjar toksälja aktier så faller kursen som en sten. Oftast omotiverat och då kan det vara köpläge. I ditt fall så skulle jag sålt aktien när jag börjat bli orolig. Sen skulle jag vakta som en hök på den och köpa tillbaka om den rasar.

Ex.

• -
« Svar #51 skrivet: 23 feb-14 kl 12:47 »
Det är ju smålistorna som är lite spännande, och kan ge rejäl avkastning.

En gång för många år sen köpte jag en post med 100 000 aktier i Starbreeze AB, som gör dataspel.
Då stod dom i 20 öre och jag gav alltså 20 000. Efter nåt halvår var dom uppe i runt 1 krona och jag började se oxfileerna komma glidande.. Sålde ju inte för jag tänkte att dom nog går upp lite till..
Det gjorde dom ju såklart inte utan föll som en sten och jag sålde för 25 000. Nu ligger dom visst på 67 öre så jag.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #52 skrivet: 23 feb-14 kl 12:54 »
Rosten, det du beskriver är ju en form av kortsiktigt aktieägande som har begränsad nytta för företagen. Det är spekulation snarare än investering.

Rosten

• Närke
« Svar #53 skrivet: 23 feb-14 kl 13:12 »
Rosten, det du beskriver är ju en form av kortsiktigt aktieägande som har begränsad nytta för företagen. Det är spekulation snarare än investering.
Beror på.
Om aktien går lugn uppåt så är allt bra.
Om den rusar uppåt så är det mindre bra. Eftersom det brukar bli ett ras inom snar framtid.
Då kan man utnyttja den uppgången och sedan köpa tillbaka efter raset.

Kolla på exempelvis SSAB. Dom stack från 48.47 till 56.30 på en timme.
Om man då tror att företaget har blivit så mycket mera värt på en timme så kan man ligga kvar.
Annars så säljer man och köper tillbaka dom på 50-51:- lite senare.

Prooblemet med aktier är ju att man inte kan förutspå vad som skall hända.
Det kan tokrasa eller flyga upp i skyarna på hur liten tid som helst.
Med hjälp av stop loss så kan man bromsa en del av fallet.

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 23 feb-14 kl 13:14 »
När datorer börjar toksälja aktier så faller kursen som en sten. Oftast omotiverat och då kan det vara köpläge. I ditt fall så skulle jag sålt aktien när jag börjat bli orolig. Sen skulle jag vakta som en hök på den och köpa tillbaka om den rasar.
Sätter du en tight stop loss så har datorn sålt innan det börjar tokrasa.
Om det skulle göra det så brukar man ofta komma till ett köpläge. (om man har pengar)

Rosten

• Närke
« Svar #55 skrivet: 23 feb-14 kl 13:15 »
Det är ju smålistorna som är lite spännande, och kan ge rejäl avkastning.

En gång för många år sen köpte jag en post med 100 000 aktier i Starbreeze AB, som gör dataspel.
Då stod dom i 20 öre och jag gav alltså 20 000. Efter nåt halvår var dom uppe i runt 1 krona och jag började se oxfileerna komma glidande.. Sålde ju inte för jag tänkte att dom nog går upp lite till..
Det gjorde dom ju såklart inte utan föll som en sten och jag sålde för 25 000. Nu ligger dom visst på 67 öre så jag.
Där är också där det finns störst chans att bli av med alla pengarna. ;)

krikav

• Hälsingland
« Svar #56 skrivet: 26 feb-14 kl 10:09 »
Aktier och aktieaffärer är bra, men man ska inte köpa absolut högst upp på toppen, då det är mest hysteri och kreti och pleti och alla deras kusiner ger sig in i leken.
Köp inte aktier nu, det enda ni gör nu är att hjälpa insiders att casha ut genom att köpa av dem dyrt.
Köper ni nu kommer samma börshajar köpa tillbaka exakt samma aktier om två år, då ni säljer med 50-75% förlust.

Skogsola

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 26 feb-14 kl 12:38 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 26 feb-14 kl 14:54 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.

Ja precis. Jag kommer ihåg att jag läste ett reportage i "Damernas värld" om hur man kom igång med aktiehandel, precis innan IT-kraschen år 2000. När till och med modetidningarna börjar skriva om aktier är börskraschen nära.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 24 jun-14 kl 16:20 »
Har du kvar dom eller har du sålt?
Dom har åkt rätt mycket upp och ner sedan i februari

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
torbjorn, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser