Tycker då du inte vet när de ska sluta vändas bara köra på o fortsätta vända tills du märker att det är på G. Oroa dig inte, det är inte så extremt noga det där med att de ska sluta vändas. Här kläcks det huller om buller för tillfället då jag varit för lat o flytta över en omgång till en annan kläckare på sista tiden. Har vändningen igång hela tiden. För 2 veckor sedan kläcktes ett gäng hönskycklingar, alla kläcktes av de befruktade. Helgen efter tittade 2 kalkoner ut och det ligger ägg kvar än som ska kläckas nu i helgen där alla levde när jag lös igår.
Lär vara värre att inte vända ägg alls (har dock kläckt ägg där jag slarvat med det också med gott resultat, då har en del ägg legat utan att vändas under 4 dagar när jag har varit borta under några dagar o ingen annan vänt äggen i den halvautomatiska kläckaren) än att de vänds tills kycklingarna kläcks. Jag ser nästan aldrig att mina ruvhönor låter äggen vara de 3 sista dagarna. Inte ovanligt att en del går upp för att panikäta o skita när det är hålslag i äggen i redet också. Så går de tillbaka och lägger sig på de och rullar med en del ägg.
När de första kycklingarna kläcks så springer de ju runt och så gott som alltid vänder och far på sina "syskon" som inte kommit ut ännu heller.
Du kan ju också lysa äggen för att bedöma hur långt det är kvar. Ett ägg som är nästan helt fyllt, alltså svart förutom luftblåsan är väldigt nära till kläck (ung dag 18-20 brukar äggen ligga på då). Så då kan ni ju sluta vända då.