Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt hö utan gödsel?  (läst 10465 gånger)

Fritjoff

SV: Ekologiskt hö utan gödsel?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-11 kl 23:17 »
Jo, det är ju sant.  Men på gamla dåliga vallar är jag inte så säker på att det gör nån skillnad. TS har ju inte sagt hur gamla dom är, men dom har inte fått gödsel på 'åratal'.. så en gissning kan ju vara 10-åriga vallar.. och då är jag inte så övertygad om att nån putsning gör varken till eller ifrån.

Nej inte så värst mycket. Har försökt kicka liv i en gaaaaammal vall med putsning och naturgödsel i ett par år. Något bättre kanske, men fan inte värt dieseln :)

JFOT

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 04 jul-11 kl 10:12 »
Jag kan tänka mig att om man ska få igång en vall utan att lägga om den så bör man putsa, tillföra fröer av mer produktiva arter som konkurrerar mot de äldre och riva upp gamla växtdelar som kräver nya plantor.

anders@naturlamm.se

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 22 aug-11 kl 00:37 »
Mina tips:

1. Överväg stallgödsel, (trotts avmaskning/läkemedel)
2. Ekoväx, vid certifierad ekologisk drift kan du plöja ner det vid vallbrott. Kör du ekologiskt men inte certifierat kan du även sprida det på befintlig vall (dock 6 veckor innan vallskörd) <- Ekoväx är dyrt, och är köttbenmjöl
3. Bryt den är alltid svårt att skrämma liv i en gammal vall.
4. Så med mycket baljväxter (kvävebindande vid etablering)

Ska du absolut inte göda vallen med direkt tillförd gödning:
Som nämnts innan, Ta några år och kör med kvävebindande och plöj ner. (se till att ha olika rotdjup så att du kan få upp gödningen på den nivå din vall insådd du bestämmer dig för kommer jobba på för rot djup.

Du skulle också kunna kolla på din vall som den ser ut nu vilken gröda som kommer ordentligt och sätta insådd med liknande egenskaper; då t.ex rot djup (vart växten hämtar energi från backen) men också hur och när den gör det..

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser