Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt hö utan gödsel?  (läst 10452 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Ekologiskt hö utan gödsel?
« skrivet: 20 jun-11 kl 07:49 »
Står i begrepp att till hösten plöja upp några gamla åkrar som inte blivit plöjda eller gödslade på åratal. Lockas av tanken att slippa/skippa konstgödsel. Har ingen egen gödsel. Hur gör man? Ska jag så något speciellt nästa vår? Eller inte plöja alls och istället köra med kross? Vad gröngödslar? Tacksam för tips och idéer. Har 6 åkrar/gärden som jag kan alternera mellan i nån växtföljd. Jag har inte så stora krav på avkastning men det får ju gärna bli bättre än vad det är idag...

Skogsola

• Gäst
SV: Ekologiskt hö utan gödsel?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 08:09 »
 Du kan så rödklöver som du bara slår ner i omgångar och låter ligga. När ekobruket började så sysslade man en del med sånt men det man sparar i konstgödsel förlorar man i diesel så frågan är om det är så ekologiskt. ???

Vurre

« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 16:22 »
Hör med ridskolor och andra stall i din närhet. De kan bli glada av att bli av med lite skit.

När du köper vallutsäde, kolla med andra som har samma jord som du vad som funkar bäst, både vad gäller gräs och baljväxter. Sen beror det ju på vad du ska ha vallen till; hö, bete, ensilage och till vilket djurslag. Jag har upp till hälften lusern i en del av mina vallar, funkar bra på min jord.
snus? vad är priset på en pris?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 17:14 »
Precis i den ändan hade jag börjat..... vad sk du ha vallen till? Lite svårt är det att ge råd, om man inte vet det ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 07:22 »
Ja, som rubriken lyder; hö (silage)....... (till får).....

Fordson

« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 08:04 »
Hur stor areal pratar vi om?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 08:11 »
Ja, det var nog det där (till får) som vi undrade över ;)

Jag gissar då att dina får är produserande, går med lamm, och då kan du ju kruta på ordentligt när det gäller vallgrödorna. Klöver låter väl alldeles utmärkt. Både bra gröngödsling och ordentlig kräm i höet. Om du väljer att ta en skörd per år ( den första) och sedan slår av resterande en eller två skördar och låter ligga som gröngödsling kommer din vall att hålla i många år utan extra gödsling. Lucern e det ju ordentlig protein halt i, samt en baljväxt (kvävebindande)oxå passande i detta fallet.

Fordson hann skriva före, men jag postar som det är....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-11 kl 09:33 »
Ca 10 ha gäller det.
Tack för svar hittills!

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 21 jun-11 kl 20:53 »
Tänk bara på att rödklöver i större mängder some är ensilerat skapar hormonstörningar på dräktiga tackor.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 22 jun-11 kl 07:54 »
OK... ja det låter ju inte så bra.... vad händer då?

Fritjoff

« Svar #10 skrivet: 22 jun-11 kl 09:44 »
Fosterutvecklingen kan påverkas. Dödfödda och svaga lamm.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 22 jun-11 kl 10:48 »
Fosterutvecklingen kan påverkas. Dödfödda och svaga lamm.
Jag har lärt mig att rödklöver pga östrogeninnehållet kan ge sämre fruktsamhet och sedan slidframfall under högdräktigheten ???
Enligt de senaste rönen från SLU kan ett ensilage innehålla 20% rödklöver utan att det ska vara någon fara att ge fåren.
Lucern som är insektsangripen har samma verkan som rödklöver.
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-11 kl 23:47 »
Hör med ridskolor och andra stall i din närhet. De kan bli glada av att bli av med lite skit.

Även om jag skulle få tag på hästgödsel så känns inte det så ekologiskt med tanke på allt avmaskningsmedel de använder stup i ett. Jag har helt oförgiftade naturbeten och hagmarker. Så tyvärr!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 jun-11 kl 08:38 »
Nja..... vetrinärerna har ganska bra koll på hästägarnas avmskningsanvändning nuförtiden. Däremot ger de nog hästarna en hel del kraftfoder som inte e kravmärkt ::)

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #14 skrivet: 26 jun-11 kl 12:20 »
Mitt förslag till en växtföljd.
År 1 plöjer du och sår in vitklöver. På hösten plöjs den ner.
År 2 sår du spannmål/engelskt rajgräs+ insådd med vitklöver.
År 3-5 har du en vall som du gödslar med din fårgödsel.
År 6 så gödslar du inte, vitklövern tar nu över och på hösten plöjer du ner vallen och nästa vår så sår du spm/engelskt rajgräs+insådd.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

johan smith

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jun-11 kl 11:33 »
nån klöver blandning är bra för det behöver knappt nån gödsel. gröngödsling är när man putsar betet och klippet är det som gödlsar. ungefär som när klipper gräsmattan utan att ta undan klippet. blir ju då så frodigt och fint då... om du inte vill ha så stor avkastning så kan du odla vete i alla år... första året är inte så mycket ogräs. andra året är det ganska mycket ogräs sen de andra åren är det inte så mycket men då får man 80%av topp skörden...

Står i begrepp att till hösten plöja upp några gamla åkrar som inte blivit plöjda eller gödslade på åratal. Lockas av tanken att slippa/skippa konstgödsel. Har ingen egen gödsel. Hur gör man? Ska jag så något speciellt nästa vår? Eller inte plöja alls och istället köra med kross? Vad gröngödslar? Tacksam för tips och idéer. Har 6 åkrar/gärden som jag kan alternera mellan i nån växtföljd. Jag har inte så stora krav på avkastning men det får ju gärna bli bättre än vad det är idag...
dränga jäveln har talat.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 jul-11 kl 07:56 »
Har en bekant som också hade dåliga vallar och fick rådet av grannbonden att slå det med betesputs i slutet av maj och slutet av augusti i år. Då kommer det bli jättebra gräs nästa år. Detta kanske är det enklaste och billigaste sättet? Dock tappar man ju ett år men blev de andra åren bättre så kunde det funka för mig. Synpunkter på detta?

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 jul-11 kl 16:45 »
Varför skulle det bli bättre av att bara putsa av det?

Fritjoff

« Svar #18 skrivet: 03 jul-11 kl 07:36 »
Varför skulle det bli bättre av att bara putsa av det?

För det främjar tillväxten. Gräset mår bra av att bli avslaget, plantan "breder" ut sig lite och blir starkare. Första året på en vall utan insådd så kan man få en jävla massa ogräs, då måste man putsa det 2-3 gånger första året.

Om man tycker vallen inte är tillräckligt tät eller har mycket ogräs så bör man putsa första året och på så sätt få en bättre förutsättning för en tät och frodig vall nästa år.  Annars låter man bli.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 jul-11 kl 08:15 »
För det främjar tillväxten. Gräset mår bra av att bli avslaget, plantan "breder" ut sig lite och blir starkare. Första året på en vall utan insådd så kan man få en jävla massa ogräs, då måste man putsa det 2-3 gånger första året.

Om man tycker vallen inte är tillräckligt tät eller har mycket ogräs så bör man putsa första året och på så sätt få en bättre förutsättning för en tät och frodig vall nästa år.  Annars låter man bli.

Jo, det är ju sant.  Men på gamla dåliga vallar är jag inte så säker på att det gör nån skillnad. TS har ju inte sagt hur gamla dom är, men dom har inte fått gödsel på 'åratal'.. så en gissning kan ju vara 10-åriga vallar.. och då är jag inte så övertygad om att nån putsning gör varken till eller ifrån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser