Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder till slaktkyckling?  (läst 2885 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
foder till slaktkyckling?
« skrivet: 19 jun-11 kl 23:03 »
Jag undrar vilket foder jag skall välja för att göda de tuppkycklingar som skall skaktas. Har hittills gett Fenix Start och efter någon månad börjat blanda i hel spannmål i starten. Men jag tycker de växer på tok för dåligt, det tar ofta 4-5 månader innan de har bra storlek trots att det är blandraser med bla. sussex, maran etc.

Jag vill ju inte att de skall se ut som intensivuppdrivna slaktkycklingar som inte kan gå efter 30 dagar, men lite fortare än det gör nu får det gärna gå. Har ni några tips?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: foder till slaktkyckling?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 00:16 »
Har inget konkret tips, men för att få till mer kött på dem behövs troligtvis mycket protein. Är jag på rätt spår då?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 09:48 »
Jag har ingen aning faktiskt. De behöver ju inte bli större totalt igentligen, bara växa aningen snabbare. Det är ju även påfrestande för hönorna att ha för många ungtuppar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 09:53 »
Blanda i kalkongöd i fodret, det har jag fått tips om att göra. Ska försöka skilja av mina tuppar och ha dem med gödkalkonerna, kalkonerna får inte heller rent gödfoder då de växer för fort av det. Jag har dorking som annars är en långsamt växande ras.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 10:03 »
Hur mkt väger dina tuppar när dom slaktas vid 4-5 mån då ?

Mkt protein är förstås en förutsättning för att kunna växa fort.

Men det mesta sitter nog i generna
Dina stammar är kanske inte så snabba även om d e Sussex, kan ju variera..

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 10:08 »
Kalkongöd är en bra idé, var inte säker på att det funkade, men jag skall prova det. Tja vad väger de slaktat, 1-1,5 kg slaktat tror jag att det var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser