Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill få tips på att spara pengar  (läst 18124 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vill få tips på att spara pengar
« Svar #40 skrivet: 18 jun-12 kl 17:49 »
Ja många surrar om dendär kamremmen, att kedja är så mycke bättre. Vad kostar det och vad anser man va dyrt? Kopplingen är dyr på en framhjulsdriven bil men det är ingen som nämner.
Själv har jag än så länge en bil med längsmonterad motor och bakhjulsdrift, det är inte jämförbart. Kamrem ett par tusen och kopplingen 3,5-4 000? Och då är det gjort på verkstad, inget vedbackemontage.

Enkel överslagsberäkning: En ny bil tappar c:a 50% på 3 år. På en bil för en kvarts miljon blir det 3500 i månaden. Lite ränta på det...................... 50-60 tusen om året.
Nej nya bilar kan aldrig bli några sparbössor.
« Senast ändrad: 18 jun-12 kl 18:03 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

silverglans

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 jun-12 kl 19:20 »
Ja många surrar om dendär kamremmen, att kedja är så mycke bättre. Vad kostar det och vad anser man va dyrt? Kopplingen är dyr på en framhjulsdriven bil men det är ingen som nämner.
Själv har jag än så länge en bil med längsmonterad motor och bakhjulsdrift, det är inte jämförbart. Kamrem ett par tusen och kopplingen 3,5-4 000? Och då är det gjort på verkstad, inget vedbackemontage.

Enkel överslagsberäkning: En ny bil tappar c:a 50% på 3 år. På en bil för en kvarts miljon blir det 3500 i månaden. Lite ränta på det...................... 50-60 tusen om året.
Nej nya bilar kan aldrig bli några sparbössor.
min kamrem eller kedja skulle kosta 11.000kr att byta,det hade jag inte råd med på.
att ha en automatbil och växellådan pajjar är heller ingen hit,kostar cirka 20.000kr att fixa det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #42 skrivet: 18 jun-12 kl 22:23 »
När det gäller både kamremmar och kedjor så är det stora variationer mellan olika bilmodeller när det gäller både bytesintervall och hur dyrt och besvärligt bytet är.

På kamremmar så förekommer bytesintervall från 4000 mil upp till 16000 mil om inte ännu mer. Kostnaden för att låta en verkstad göra bytet beror på hur komplicerad motorn är, hur trångt det är runt omkring och hur mycket ovidkommande saker som måste rivas för att komma åt, men man kan nog räkna med att det ligger mellan 3000 och 20000 kr. Kamremsbytet brukar bli dyrare på V-motorer än på en vanlig rak fyra. På dieslar är det som regel både dyrare att byta kamrem och bytesintervallet är kortare än på motsvarande bensinmotorer.

En kamkedja kan i bästa fall hålla motorn ut men det finns också många motorer där kedjan bör bytas efter 10000-15000 mil. Även om haveririsken kanske inte är akut på alla motortyper med kedjedriven kamaxel så kan en sliten kedja medföra oljud och oprecisa ventiltider, det senare kan leda till att motorn går dåligt och/eller att avgasutsläppen blir otrevligare än nödvändigt. Ett kamkedjebyte får man räkna med kostar minst 10000 kr om en verkstad ska göra det, åtminstone om jobbet ska göras seriöst med byte av kedjehjul, glidskenor och sånt.

På gammaldags stötstångsmotorer med kugghjul eller en kort kedja för att driva kamaxeln, så brukar man inte behöva göra något alls åt kamaxeldrivningen i förebyggande syfte.

Får man problem med en automatlåda så kan det såklart bli dyrt om verkstaden inte är kompetent att reparera automatlådor utan bara klarar av att byta den mot en ny eller fabriksrenoverad. Men de absolut flesta automatlådeproblem är ganska lätt lösta om man studerar dem närmare - det rör sig ofta om t ex igensatta filter, olämplig/smutsig olja eller bagatellartade elfel. Dock är det inget som man ska sätta en stressad bilmekaniker med ackordslön på att försöka åtgärda.

silverglans

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 jun-12 kl 23:42 »
När det gäller både kamremmar och kedjor så är det stora variationer mellan olika bilmodeller när det gäller både bytesintervall och hur dyrt och besvärligt bytet är.

På kamremmar så förekommer bytesintervall från 4000 mil upp till 16000 mil om inte ännu mer. Kostnaden för att låta en verkstad göra bytet beror på hur komplicerad motorn är, hur trångt det är runt omkring och hur mycket ovidkommande saker som måste rivas för att komma åt, men man kan nog räkna med att det ligger mellan 3000 och 20000 kr. Kamremsbytet brukar bli dyrare på V-motorer än på en vanlig rak fyra. På dieslar är det som regel både dyrare att byta kamrem och bytesintervallet är kortare än på motsvarande bensinmotorer.

En kamkedja kan i bästa fall hålla motorn ut men det finns också många motorer där kedjan bör bytas efter 10000-15000 mil. Även om haveririsken kanske inte är akut på alla motortyper med kedjedriven kamaxel så kan en sliten kedja medföra oljud och oprecisa ventiltider, det senare kan leda till att motorn går dåligt och/eller att avgasutsläppen blir otrevligare än nödvändigt. Ett kamkedjebyte får man räkna med kostar minst 10000 kr om en verkstad ska göra det, åtminstone om jobbet ska göras seriöst med byte av kedjehjul, glidskenor och sånt.

På gammaldags stötstångsmotorer med kugghjul eller en kort kedja för att driva kamaxeln, så brukar man inte behöva göra något alls åt kamaxeldrivningen i förebyggande syfte.

Får man problem med en automatlåda så kan det såklart bli dyrt om verkstaden inte är kompetent att reparera automatlådor utan bara klarar av att byta den mot en ny eller fabriksrenoverad. Men de absolut flesta automatlådeproblem är ganska lätt lösta om man studerar dem närmare - det rör sig ofta om t ex igensatta filter, olämplig/smutsig olja eller bagatellartade elfel. Dock är det inget som man ska sätta en stressad bilmekaniker med ackordslön på att försöka åtgärda.
hej torbjörn
jag pratar inte igensatta filter ,jag pratar om att den rasar dvs skär ihop,en kugge pajjar osv....det är dyrt.
ja, jag är tjej och har jobbat på verkstad.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 27 jun-12 kl 06:59 »
hej torbjörn
jag pratar inte igensatta filter ,jag pratar om att den rasar dvs skär ihop,en kugge pajjar osv....det är dyrt.
ja, jag är tjej och har jobbat på verkstad.

kugge rasar i en automat? det brukar vara lameller som ger upp.

mitt spartips är att använda så mycket råvaror som möjligt,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

silverglans

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 27 jun-12 kl 16:36 »

ge fan i och ta med plånboken:)

pyromanen

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 27 jun-12 kl 17:03 »
Ha som grundprincip att inte köpa något. Varje gång du känner behov av något, först tänka igenom: finns det en gratis lösning? (klara sig rätt bra utan? containerfynda? använda nåt annat jag redan har? göra en själv av material som finns?  byta sig till av mamma/brorsan/kompisen?, låna?)  Först efter en sån noggran granskning... och ev att ingen lösning finns och att det bedöms viktigt med saken: göra ett undantag från grundprincipen och köpa (begagnad eller nytt av bra kvalité)

Kanske låter det trist men det kan vara rätt kul. - man blir kreativ på köpet och det kan vara stor tillfredsställelse att se hur mycket man faktiskt kan lösa utan pengar.

en annan trevlig bieffekt är att du troligen gör av med mindre pengar än du har och kan spara och ha en bra buffert vilket gör att man inte känner sig fattig utan kan leva gott med vetskapen om att man har råd... då är det lite lättare att känna att man låter bli köpa av eget val, inte av nöd.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 27 jun-12 kl 17:55 »
Gör en budget, för bok över utgifterna så du vet exakt var pengarna tar vägen om någon väcker dig mitt i natten. Handla inte mat som inte sen äts upp. Laga mat från grunden, baka matbröd, dra ner på kött och ät baljväxter istället (nyttigare dessutom). Plocka bär och svamp.  Alkohol, godis, tobak och läsk är dyrt! Låt om möjligt bli att köpa nya kläder, kör fulla tvättmaskiner, häng. Håll koll på telefonräkningen byt till bästa abonnemang, behövs fast telefon? Kolla bankens avgifter byt om det behövs, förhandla om eventuella lån. Ge fan nya i elektronikprylar, utom om du värmer upp mat och vatten på elspis då är det lönsamt med en billig vattenkokare och en billig micro. Se till att eventuella tonåringar inte durschar och badar absurt mycket. Hund och kattmat kan vara dyrt och är inte nödvändigtvis bättre ju dyrare det är. Frosta av frysen och damsug kylens baksida.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #48 skrivet: 27 jun-12 kl 18:22 »
Många om utgifterna ni snackar om här visste jag knappt fanns. Jag har som livsstil sen många år att bara handla det som behövs. Det går också att bli skuldfri utan att slita häcken av sig. Så är det ju ql när banken protesterar när de ser amorteringsplanen ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

silverglans

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 28 jun-12 kl 11:59 »
Många om utgifterna ni snackar om här visste jag knappt fanns. Jag har som livsstil sen många år att bara handla det som behövs. Det går också att bli skuldfri utan att slita häcken av sig. Så är det ju ql när banken protesterar när de ser amorteringsplanen ;D

Vi valde att betala ränteskillnadsersättning för att
Bli skuldfria :D
de tappade hakan när vi kom och sa att vi ville
Betala av bostadslånet,de trodde mig vi skulle
backa när de berättade om ränteskillnadsersättningen
Men vi ringde en kvart innan,och tog reda på vad den låg på:)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 28 jun-12 kl 12:44 »
Vilka bra tips folk har! Här kommer några till:
Köp en rejäl frys, då kan du köpa storpack när det är säsong eller extrapris och sen frysa i mindre portioner.

Frysbox kan man hitta billiga begagnade på blocket. Om man dessutom inte har bråttom så kan man kolla av där lite då och då och hitta nåt i närheten.

En annan sak som kan vara vettig om man tänker sig möjligheten att ta vara på mat är en torkapparat. Förvisso dyr i inköp, men grym till mycket grönsaker... Man kan ju även bygga sig torkollor att använda med nån slags värme och luftcirkulationskälla... Fanns en smart hembyggd lösning i en gammal åter, med ett fönster som fungerade som solfångare och ledde in varmluft under ollorna. Det går att torka massor av grönsaker, och det krymper i volym också, så det blir inte så meckigt att förvara... Att använda torkade grönsaker i grytor är superenkelt. Det största jobbet, skärande och hackande har man ju gjort bort innan man torkade!

Lyckas man komma över en konserveringsapparat så är det guld! Det är roligt att koka in mat, och det är så enormt enkelt att ha färdigmat hemma. Om man kommer hem sent, inte har förberett nåt så slipper man köpa en pizza på vägen om man vet att man har inkokt fläsklägg och rotmos!

Skogsvilde

• -
« Svar #51 skrivet: 28 jun-12 kl 13:47 »
Man skall noga tänka sig för innan betalar av sitt bostadslån.
Detta då man får avdrag för räntekostnadera och detta överstiger med råge intäkten från ett sparande av samma summa.
Dvs hög inkomst bra med lån, liten obra med lån.
Men inte nödvändigtvis.

silverglans

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 28 jun-12 kl 14:28 »
Man skall noga tänka sig för innan betalar av sitt bostadslån.
Detta då man får avdrag för räntekostnadera och detta överstiger med råge intäkten från ett sparande av samma summa.
Dvs hög inkomst bra med lån, liten obra med lån.

aldrig bra me lån,bara banken som tjänar på det!  (:)

1000kr amortering
1000kr ränta
ELLER
dessa 2.000kr att använda själv!  ;D
(sätt vilken summa du vill på räntan och amortering)
« Senast ändrad: 28 jun-12 kl 14:31 av silverglans »

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 28 jun-12 kl 15:24 »
aldrig bra me lån,bara banken som tjänar på det!  (:)

1000kr amortering
1000kr ränta
ELLER
dessa 2.000kr att använda själv!  ;D
(sätt vilken summa du vill på räntan och amortering)
amorteringen kan du inte räkna då den pengen går till dig själv.
Kostnaden för räntan får du tillbaka till semesterkassan.
Så man får behålla sina 2000 och slipper skatta för dom. och dessutom gör en bra hacka på evt försäljning.
men men...   det är kanske bara aktuellt för dom verkligen har möed av sedlarna.
Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 28 jun-12 kl 16:16 »
Nu skulle ju TS gå ner i arbetstid, och därför få lägre inkomst. Då kanske det är bättre att ha sparande än lån, av den enkla anledningen att om nåt krisar så är det lättare att ta av sparade pengar, än att som låginkomsttagare öka på lånet.. Och i vilket fall som helst så är nog räntejoxet bara en liten del av det där med att leva billigare...

På tal om det där med att minska på bilåkande så kan det nog i vissa fall vara fördelaktigt att beställa vissa saker över nätet, om man då kan spara in en resa. Planera resande och ärenden för att minimera resandet är också vettigt, och nåt jag behöver öva på.

Snowy

• -
« Svar #55 skrivet: 28 jun-12 kl 17:02 »
Bästa sättet att spara är ofta att göra sig av med bilen. Maken till pengaslukare finns knappt.
oja, det hade jag gärna gjort! Verkstadsbesök, försäkringar och bensin drar mycker pengar. Men tyvärr bor jag på landet och måste ha bil för att ta mig till jobbet. Inte så kul att cykla 8 mil de dagar jag jobbar :)

silverglans

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 28 jun-12 kl 17:04 »
amorteringen kan du inte räkna då den pengen går till dig själv.
Kostnaden för räntan får du tillbaka till semesterkassan.
Så man får behålla sina 2000 och slipper skatta för dom. och dessutom gör en bra hacka på evt försäljning.
men men...   det är kanske bara aktuellt för dom verkligen har möed av sedlarna.
du vet att du bara får tillbaka 30% utav dina låneräntor??

pyromanen

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 28 jun-12 kl 19:13 »
Tror "tänket" eller förhållningssättet till pengar är en nyckel. väldigt väldigt många lever med ett "månadstänk":, si o så mycket får jag ut varje månad och sen anpassar jag utgifterna så de ligger på ungefär samma eller strax under.  Men då är man förbaskad beroende av den månadsinkomsten och sårbar för små förändringar.
Såg senast igår eller förgår ett inslag på nyheterna om nån "stackars" anställd inom vården som varit sjukskriven och inte fått ut 80% av sin lön eftersom hon tjänade över 27 000/månad. Utbetalningarna av sjukersättningen hade kommit lite sent och var altså inte 80% och då hade hon varit tvungen att låna pengar på banken för att betala sina räkningar!  Undertonen i inslaget var att det var för dåligt att inte sjukersättningn är 80% även för de som tjäner över 27 000 i månaden. 
Min åsikt är att tjäner man mer än 27 000 då har man all möjlighet i världen att spara undan minst 10 000 i månaden och all möjlighet att ha mycket god marginal. Och att "herregud" vad beroende och osjälvständiga en del är om de drar på sig så mycket kostnader och bara utgår från att samhället alltid kommer rycka in o rädda deras ekonomi ...

I en bondeekonomi tänker man inte i månadsinkomst!  Om man säljer hela överskottsskörden i september så bränner man inte av alla pengarna då, för man vet att det blir många månader utan inkomst. Man bränner inte ens av årets pengar, för det kanske blir jättedålig skörd nästa år. Eller man kanske måste köpa in plantor om 3 år vilket är en jätteinvestering...

Jag tror att mycket löser sig om man kan  bli medveten om att det finns annat sätt att tänka än detdär "månadstänket". Slutar tänker "si o så mycket har jag råd att handla för varje månad  och sen gör det.  Istället bara köper det som behövs och klarar av att se pengarna växer lite på kontot utan att direkt tänka ut vad man vill brassa av dom på.  En fördel är att man behöver alldrig sitta o vända på varje krona i slutet på månaden. Man behöver inte ens bry sig om när lönen kommer, för det spelar ingen roll.

W. B

• Danmark
« Svar #58 skrivet: 28 jun-12 kl 19:23 »
Tack för riktigt bra råd pyromanen. Att inte behöva oroa sig för hur många dagar det är kvar till nästa lön är bland det bästa som finns.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #59 skrivet: 28 jun-12 kl 19:25 »
När man bor i husbil är det solpaneler och vindsnurror som gäller för att få ström, som sparas i "bodels-batterier" Vet inte vad det heter på riktig svenska, eller hur det funkar, men det gör det.
Lyse med LED-lampor och datorn (TV) drivs med converter (växelriktare el. vad det heter) från 12V till 19V.

Mat lagas på, och husbilen värms med GAS.

www.husbilsklubben.se kan man läsa och fråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser