Stolen är absolut viktigast! Min står ute i det s k trädgårdslandet och där kan jag sitta läääänge och titta och småprata med fåglarna. Har gjort en liten skiss över det kommande hönshuset och faktiskt finns en stol inplanerad redan på ritningsstadiet. Ett litet solsegel och ett saftbord ska oxå få plats, sedan är paradiset nära!
Jag känner så väl igen mig. När jag hade höns så bodde jag nästan i hönshuset. Jag brukade gå upp tidigt på morgonen bara för att kunna vara med mina höns, man blir ju som en i flocken Längtar tills jag kan spendera all min lediga tid i ett hönshus igen
Hej!Jag har haft en frigående flock med åsbohöns nu i över 30 år. Det är som en del av mitt liv. Rogivande. Jag "vaknar" omedelbart på natten och på dan om "fel" ljud hörs från hönsen. Då behöver dom "hjälp" och det får dom omedelbart! Är det för "tyst" för länge är detta också en anledning till koll. Vi fungerar bra ihop- Jag och mina "löss". Inte helt fel med ett nyvärpt frukostägg emellanåt. Inga sura miner från hönornas sida har jag märkt, fast det är klart - dom är i längden mycket smartare än oss!
En sak jag tycker är lite konstigt är att så många människor verkar tro att höns är så korkade och tråkiga. Av alla timmar jag spenderade ihop med mina höns så tror jag inte att jag har haft en enda tråkig minut. Höns är faktiskt rätt smarta, en kväll när jag hade glömt att stänga dörren till mitt hönshus så gick min dåvarande höna Astrid och hoppade på vårat dörrhandtag tills jag gick och stängde deras dörr, väldigt fascinerande!
Ja, detta med samarbetande hönor är ett privilegium att ha. Det är så intressant att studera deras olika roller, deras tydliga språk mot varann och otroliga förmåga att förstå varann och hjälpas åt.Som mest denna säsong har jag haft 10 hönor med kycklingar samtidigt. Jag har iof ett stort hönshus men med agressiva önor skulle det ändå inte fungera. Det är så fascinerande att se denna hjord av ca. 50 kycklingar springa fram och åter beroende på vilken höna som kluckar. Oh, vad glad jag blir för din skull Susanne!- Vilken skillnad mot för några år sedan...