Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handarbete  (läst 8235 gånger)

lenane

Handarbete
« skrivet: 18 aug-06 kl 09:43 »
När jag ska koppla av sätter jag mig i det TV-fria vardagsrummet, lägger på en CD, plockar fram en stickning och NJUTER!
Att sticka till barn och barnbarn, att brodera en vacker tavla ger ro i själen.
Finns det fler som är intresserade?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Handarbete
« Svar #1 skrivet: 18 aug-06 kl 15:23 »
O ja! Håller med helt! Rena meditationen!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #2 skrivet: 18 aug-06 kl 19:36 »
Jag älskar att handarbeta, bara jag ahr ro i kroppen att göra det. Det är ju så mycket man vill!!! Ikväll ska jag knåpa på ett par vantar med tunnt garn och mönster i svart/brunt. Jag har hållit på nått år med samma vante....
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 16:34 »
Jag kan trösta dig med att min första stickade tröja tog 13 år att få färdig... Så än finns det hopp ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 31 aug-06 kl 09:08 »
Rena meditationen!

Mja...  :-\ Vid mina miljoner försök att sticka raggsockor har jag inte lyckats få in ordet meditation i processen. Snarare har tankarna - och för all del även det som har hörts utanför mitt huvud - varit sysselsatta med allsköns förbannelser.

Nu har jag, med hjälp av Spraka, insett att det är bra att bli vän med stickor och aviga maskor i ett så simpelt projekt som att sticka en halsduk. Dubbelt garn och feta stickor är definitivt min grej, kan jag säga!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-06 kl 12:20 »
Mja...  :-\ Vid mina miljoner försök att sticka raggsockor har jag inte lyckats få in ordet meditation i processen. Snarare har tankarna - och för all del även det som har hörts utanför mitt huvud - varit sysselsatta med allsköns förbannelser.

Är det stickning du förbannar? När jag ägnar mig åt vedkapning eller annan hjärndöd verksamhet (därmed inte sagt att stickning är en sådan) brukar jag älta jobbstrul, gärna högt. Ofta hittar jag på lösningar också där och då, så egentligen borde jag ha betalt för att kapa ved.

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 31 aug-06 kl 16:23 »
Är det stickning du förbannar? När jag ägnar mig åt vedkapning eller annan hjärndöd verksamhet (därmed inte sagt att stickning är en sådan) brukar jag älta jobbstrul, gärna högt. Ofta hittar jag på lösningar också där och då, så egentligen borde jag ha betalt för att kapa ved.

:-[ Jo, nog har jag svurit över stickor som är uppenbart krokiga vid just aviga maskor eller garn som plötsligt blir tretrådigt och krulligare än en telefonsladd. För tillfället får jag koncentrera mig så mycket på stickningen att jag inte kan lösa världsproblem samtidigt. Men vid vedklyven går det bra att filosofera! Och får jag bara in den rätta Melker-knycken på stickorna, så ska jag nog klara av mer än "och så tråden över stickan och så genom... fan oxå... tråden över och så genom och så av... nej... nu stack maskan..." så småningom.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

idamaria

« Svar #7 skrivet: 01 sep-06 kl 10:54 »
stickningen är inte riktigt min bästa vän, även om ja sakta men säkert håller på o bli mer sams med den, o förhoppningsvis också kan sitta o sticka utan att behöva tänka på vad ja gör.

men annars e handarbeta mer eller mindre det enda ja gör, skinn & pälssömnad må ju vara det roligaste man kan göra :) att väva på bandgrind kan vara riktigt bra terapi för tankarna, det finns inte utrymme för småprat då, men då får man vara ifred med sina tankar :) o när man väl lärt sig mönstret går det så lätt,

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #8 skrivet: 04 sep-06 kl 12:36 »

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 13 sep-06 kl 15:07 »
VARFÖR ÄR DET INGEN SOM HAR BERÄTTAT FÖR MIG HUR KUL DET ÄR ATT STICKA?!

Det går utför med min mentala status...  :-\ Sedan den tidigare nämnda halsduken förfärdigats utan några större problem än två källingar i nystanen, har jag fått abstinens. Jag ägnar nu timmar åt att visionera om tröjor, koftor och västar. Grovt ullgarn. Träknappar. Värme. Doften av eld. Skånsk leråker och småländsk granskog. Soppa och grovbulle. Bleka solen och tändved i korgen. Det är som om allt det goda, tystnaden och ensamheten jag uppskattar, går att associera till en hemmastickad kofta. Och så det knappt hörbara svassandet av raggor på trägolv.

Äh. Jag måste ha hjälp. Jag får helt enkelt ta ledigt från jobbet en dag så att jag kan shoppa garn medan butiken har öppet, annars blir jag nog mer än lovligt nipprig.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #10 skrivet: 13 sep-06 kl 15:53 »
Jag hittade på ett mönster på lättstickade sockor. Sedan slängde jag dem i maskinen och vips så hade jag varma sockor till vintern. Mycket enklare än de sockor jag stickade med 4 stickor tidigare. Här blir det visserligen en sömm, men den försvinner när man tovat till dem.
Mönstret hittar ni på http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
Massor av mönster och inspiration  ;D ;D ;D
Blir kanske årets julklapp...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 13 sep-06 kl 16:44 »
Jag hittade på ett mönster på lättstickade sockor.
:
Mönstret hittar ni på http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Är det tovade tofflor i Eskimo du menar?  
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 13 sep-06 kl 19:36 »
Men... det är ju där jag hänger i timtal varje dag!!!  ;D Gratis mönster till allt man kan behöva. Med flinka fingrar och en inte alltför trög hjärna går det att ändra mönsterna efter behag.

... och när man har hittat rätt storlek kan man förändra modellerna på annat sätt...  ;)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #13 skrivet: 13 sep-06 kl 22:42 »
Manna: Hur går det med de aviga maskorna, får du någon rätsida på dem?   ;)
Och du! Grönlänningarna! Vart tog de vägen?

Här är ett bra mönster på stickade tovade tofflor...
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=60;action=display;threadid=10914

Just nu håller jag på med ett par torgvantar, ni vet sådana med halva fingrar. Fast egentligen är jag lite sugen på en sjal, kanske mosstickad i tunn mohair i något eldrött-orange-cerise... Jag brukar hålla igång flera stickningar samtidigt. Och byter efter vilket humör jag är på.
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 14 sep-06 kl 06:57 »
Manna: Hur går det med de aviga maskorna, får du någon rätsida på dem?   ;)
Och du! Grönlänningarna! Vart tog de vägen?

Rätsida på avigmaskorna? Nu ställer du till det för mig. Än så länge kör jag grundkursen med aviga maskor på avigsidan.  ;)

Grönlänningarna är ju skickade för läääänge sedan! Som den fina person jag är, skickar jag dem en gång till. Håll tummarna!

Lili

« Svar #15 skrivet: 14 sep-06 kl 09:12 »
Japp, det var det tovade tofflorna jag menade.  ;)

Länken som yrian skickade är ju något liknande. Ska nog prova dem med, men... Yrian: Vad är Dam för storlek? Det kan ju vara allt från 37 - 42.

Och nyfiken som jag är: Vad är Grönlänningarna för något?  ::)

/Lili

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 14 sep-06 kl 10:31 »
Lili: Damstorlek i det här fallet är ca 37-38. Det är inte så lätt att veta hur stort det kan bli när man stickar först och sen tovar, det vet jag som gjort tre (3) lovvika-vantar till brorsonen, alla i olika storlek...  :-\

Grönlänningarna?! He, det kan du få se sen när de är klara, jag lägger ut en bild då...  8)
Höns, stickning och pelargoner

Carlsson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 dec-06 kl 22:17 »
Jag har också upptäckt att det är kul att sticka!

Håller just nu på med ett par pulsvärmare och raggsockor, stickade på två stickor. Fixar inte det där med strumpstickor. för många på en gång.
Köper garn på tradera eller http://www.vartoftagarn.se/shop/

vad blir ert nästa projekt?

Lili

« Svar #18 skrivet: 04 dec-06 kl 11:05 »
Väntar på bild på Grönlänningaran  ;D ... När är de klara  ???  Fortfarande nyfiken ;)

Mitt senaste projekt som påbörjades i morse: sjal som jag stickar i brunt värmlandsfårs garn. Det är alltid spännande när man har ett nytt sorts garn.
Har nyss avslutat sockor som ska in i tvättmaskinen för tovning. Även de i värmlandsfårs garn.

;D ;D

Smulis

« Svar #19 skrivet: 27 jul-07 kl 10:27 »
Härligt att hitta en tråd för handerbetssugna. Tog några dagar att hitta denna. Finns ju en del att gå igenom som ny här * fnissar*

Det jag själv pysslar med är mest stickning och pärlbroderier men ibland händer det att jag även virkar och broderar.  Har alltid en stickning på gång likaså pärlbroderier. Utan något att sysselsätta mig med skulle jag bli galen så det har blivit en hel del genom åren *S*

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser