Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60303 gånger)

Jennyt

• Västergötland
Jag skulle aldrig lägga en krona till sådan insamling...... men det har ni väl redan fattat  (:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Häng på du, vad är det värsta som kan hända liksom. Att du får lite skäll. Om du skulle bli polisanmäld så startar vi en insamling till böterna.

Men seriöst. Vore det inte smartare, trevligare och roligare att få lite betalt för att hänga upp holkar? Av folk som vill ha dem i sin skog? Om man vill ha fler "kunder" kan man ju gå ner till 20:- per holk.

Varför satsa på det värsta, när man kan satsa på det bästa istället? Och göra folk glada istället för sura.

Eller är det det som är själva poängen? Att göra något som man i förväg vet kan göra andra sura och förbannade, när man istället kunde göra något som gör andra glada och nöjda och som man själv kan ha nytta av?

Imp

Jag gillar fåglar. Hatar byråkrati(Liberalism kallas det oftast) och ständigt marknadstänkande.

Rexiam

Och om det är bolagsskog så är det enligt mig fritt fram för det mesta. Skogsbolagen är giriga as och bör utnyttjas.

Häng på du, vad är det värsta som kan hända liksom. Att du får lite skäll. Om du skulle bli polisanmäld så startar vi en insamling till böterna.

Egendom är stöld.

Så talar en veritabel nolla som själv aldrig kommer att åstadkomma något av betydelse.

Imp

Så talar en veritabel nolla som själv aldrig kommer att åstadkomma något av betydelse.

Har nog åstakommit mer än du någonsin kommer att göra. Ni som dyrkar er egendom är ungefär lika alternativa som valfri liberal riksdagspolitiker(Eftersom det finns ett enda icke-liberalt parti i riksdagen(V) så är det många det. Hoppas ni känner er hemma. Jag känner mig mer hemma med olydiga tonåringar som sätter upp holkar.

Men seriöst, vad skulle ni göra om ni hittade en holk på er mark? Ta ner den? Jag skulle bli glad och nöjd.

Huggorm

• Gäst
Men seriöst, vad skulle ni göra om ni hittade en holk på er mark? Ta ner den? Jag skulle bli glad och nöjd.
Det beror på upphägningsmetod.

Imp

Det beror på upphägningsmetod.

Antar att det beror på vilken sorts träd det sitter på också. Men det var ett bra svar.

Huggorm

• Gäst
Antar att det beror på vilken sorts träd det sitter på också. Men det var ett bra svar.
Visst beror det även på vilket sorts träd det handlar om. Odlade jag till exempel fågelbär för att senare sälja dyrt som möbelvirke, så vill jag varken ha spik eller träplugg i det. Är det en knotig tall som kommer få stå kvar i den bergsskreva det en gång grott, så spelar det mindre roll om där finns spik.

sɹǝpuɐ

• -
Mer intressant är kanske vad som skulle hända om man på sin egen mark stötte på någon som olovandes höll på att sätta upp holkar.

Huggorm

• Gäst
Mer intressant är kanske vad som skulle hända om man på sin egen mark stötte på någon som olovandes höll på att sätta upp holkar.
Betalning i natura ligger väll nära till hands?

Vargerik

• Gäst
Citera
Egendom är stöld.

Det var det finaste jag hört sen... Du skojar, va? :)

sɹǝpuɐ

• -
Betalning i natura ligger väll nära till hands?

Förverkande av personens holkar, verktyg och fordon? I alla fall om personen ifråga börjar jiddra om att "Egendom är stöld".

Huggorm

• Gäst
Förverkande av personens holkar, verktyg och fordon? I alla fall om personen ifråga börjar jiddra om att "Egendom är stöld".
Fordon är väll att ta i, men som sagt, börjar de komma med "egendom är stöld" så är det ju motiverat

sɹǝpuɐ

• -
Hm... Kom personen i bil så skulle man ju också kunna spika upp ett par holkar på bilen? En i varje hjul och en på framrutan och en i bakrutan. Det är kanske snällare?

Jag gillar ju fåglar och skog mer än jag gillar bilar.  ;D

Fast det kanske är bäst att fråga först? Vem vet, personen kanske blir glad över att få fågelholkar på sin bil?

Humle

• Västerbotten
Nåja det enda jag egentligen stör mig på är att det borde vara enklare än idag att ta reda på vem som äger markerna. Att behöva gå till kommunkontoret och leta åt någon som på nåder kan låta en kika på de ekonomiska kartorna varje gång man vill ta reda på vem som äger en viss mark. Jag ska kolla läget, om det finns någon slags självservice där eller om man måste boka tid, fylla i blankett A812b på 5 sidor etc. innan man får kolla på de heliga ekonomiska kartorna.  Det känns lite 1800-tals teknik i dagens samhälle :-*
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Huggorm

• Gäst
Nåja det enda jag egentligen stör mig på är att det borde vara enklare än idag att ta reda på vem som äger markerna. Att behöva gå till kommunkontoret och leta åt någon som på nåder kan låta en kika på de ekonomiska kartorna varje gång man vill ta reda på vem som äger en viss mark. Jag ska kolla läget, om det finns någon slags självservice där eller om man måste boka tid, fylla i blankett A812b på 5 sidor etc. innan man får kolla på de heliga ekonomiska kartorna.  Det känns lite 1800-tals teknik i dagens samhälle :-*
Det gick att göra över internet förr, men lantmäteriet kanske tog bort den servicen.

Imp

Dags för lite bildning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Qu%27est-ce_que_la_propri%C3%A9t%C3%A9%3F
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nning

Ni ska även få ett boktips
http://www.alternativstad.nu/allmanningar.html  om ha överseende om att den handlar mycket om städer. Grundtanken är skitbra.

Och när det gäller bolagsskog så hänvisar jag till
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baggb%C3%B6leri

Ulric Eriksson

• Gäst
Om man skall dra in Proudhon i diskussionen bör man ställa sig frågan om någon har rätt att fördärva frukten av andras arbete under hundra år.

sɹǝpuɐ

• -
Dags för lite bildning

...

Du får nog vara lite mer pedagogisk är jag rädd.

Han den där Proudhon tycks anse att produktiv skogsmark är att anse som "besittning" och alltså inte kan anses vara "stöld". Så varför tar du öht upp begreppet "egendom är stöld" här? Det verkar ju inte alls tillämpbart?

Och vad skulle allmänningar ha att göra med att sätta upp fågelholkar på andras mark?

Och vad skulle "baggböleri" ha med fågelholkar att göra?

Imp

Det var ett allmänt ifrågasättande av den rådande synen på äganderätten som något heligt.

Baggböleri gällde skogsbolagen. Jag gillar inte skogsbolag. Det blir lätt så när man är från Norrland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser