Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mata hägg  (läst 5067 gånger)

Hönshjärna

• Finland
Mata hägg
« skrivet: 14 jun-11 kl 08:56 »
Skall fälla en stor hägg och undrar om man kan mata den till getterna? Har för mig att jag läst någonstans att hägg inte är bra, någon som vet? Då getterna går lösa äter de hägg precis som alla andra träd också och ingen har blivit sjuk.

Mmmm

• Övriga världen
SV: Mata hägg
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 14:51 »
I utländsk (engelsk och amerikansk) litteratur om getter tas alla träd/buskar i släktet Prunus dit t ex hägg, körsbär och plommon hör (och bittermandel, som man ju heller inte bör tugga i sig i några större mängder) upp som giftiga för getter. De sägs vara väldigt giftiga under vissa förhållanden. Det man ska se upp med är "snabbt vissnande men fortfarande gröna löv" t ex om det kommit plötslig frost, stormat så mängder av löv blåst ner eller liknande. Alltså så att löven vissnar och blir "mjuka och sladdriga" istället för att de torkar. Det som händer då är att ett ämne i växten ombildas till blåsyra (cyanväte/vätecyanid) som är jäkligt giftigt (dödar genom andningsförlamning).

Färska löv direkt från buskarna ska inte vara någon fara, inte heller torkade löv. Mina getter har t ex under ca 5 års tid gått i hagar omgärdade med stora fågelbärsträd och ätit både nedblåsta löv, löv direkt från träden och mängder av körsbär med kärnor och allt utan att bli dåliga. De äter också gärna både löv, grenar och bark av hägg.

Mer läsning finns på t ex:

http://www.extension.org/pages/19430/goat-pastures-poisonous-plants-prussic-acid
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/welcome.html

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att getter blivit förgiftade av varken hägg eller dess släktingar här i Sverige, men hade jag varit i din situation hade jag nog ändå varit lite försiktig och inte lagt in hela trädet utan nöjt mig med att ge några få grenar till getterna, inte mer än vad de kan äta upp på en kort stund. Alltså innan löven börjar "slakna".
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 14:57 av Mmmm »

Hönshjärna

• Finland
SV: Mata hägg
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 11:54 »
Tack!
Nu är ju häggen utblommad och bären har börjat växa, det stod i länken att fröet innehåller amygdalin som sedan spjälks av enzymer till blåsyra, vågar jag ändå mata och torka häggen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
JN, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser