Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk sälta!  (läst 22600 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
SV: Vegetarisk sälta!
« Svar #20 skrivet: 15 jun-11 kl 12:43 »
Är rökt salt något man kan köpa?  ???
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 15 jun-11 kl 12:49 »
Jo, det tror jag nog, men då är det väl bara salt och någon tillsatt rökarom.... nåt E-ämne av något slag ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 15 jun-11 kl 13:09 »
Läste nu att jag fått svar på min okunskap..... konstigt jag slänger mig med ganska många vänner, som säger sig vara vegetarianer...... alltid lär man sig något nytt ;)

..... om du vill ha rökt smak på saltet, kanske du kan röka några tomater, mixa dem tillsammans med libbsticka och salt. Bred sedan ut smeten på bakplåtspapper, åsså in i ugnen för att torka. Det kommer bli en hård kaka, som du återigen kör i mixern.... och eftertorkar lite till...... smarrigt tomatsalt, med röksmak ;)

Libbsticka är för övrigt en krydda som kan musta till grytor och annat ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #23 skrivet: 15 jun-11 kl 13:33 »
Libbsticka är grym till buljong och salt. Härlig växt också som växer otroligt och verkar överleva det mesta :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 15 jun-11 kl 14:49 »
det går nog bra att bara röka grovsalt oxå,salt tar ju åt sig bra av röksmaken,lägg lite ene barr kvistar på rökspånen så får dom ännu mera smak. så slipper du E-tjosan och annat skräp. Som jag skrev tidigare... lägg på ett :bakplåtspapper.. kanske en aning *skålat* på något bra vis... så  du har allt salt på ett ställe när du ska ta ur det...
Jag har gjort örtsalt i dag.. det luktar mumma,saltet konserverar ju så knappas behvöer man hålla på och ödsla ugnsvärme/el på det,det blir nog bra ändå,låter den stå utan lock en tid och skaka med jämna mellan rum.
Smaksatte med lökblast,persilja,libbsticka,dill,oregano,basilika,ruccola.. det borde bli ett mustigt salt.. det luktar ljuvligt.
 o:)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Suresh

• -
« Svar #25 skrivet: 19 jun-11 kl 22:26 »
Popcorn och lantchips.

För den kråsmagade kan  man göra egna chips i stekpannan genom att hårdkrydda tunna potatisskivor doppade i olivolja. 

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #26 skrivet: 19 jun-11 kl 22:38 »
Fast jag tycker att att Lakto- ovo-agua-vetarian är ett knäppt ord, för äter man fisk är man ju inte vegetarian.
Jag brukar säga att jag inte äter däggdjur och fåglar, och det har jag inte gjort på 41 år.
OT: Ger inte det upphov till att folk börjar rada upp vilka djur som du då borde äta typ sköldpaddor, så började i alla fall jag genast tänka...  :) Jag säger "jag är vegetarian fast jag äter fisk"
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Suresh

• -
« Svar #27 skrivet: 19 jun-11 kl 22:45 »
OT: Ger inte det upphov till att folk börjar rada upp vilka djur som du då borde äta typ sköldpaddor, så började i alla fall jag genast tänka...  :) Jag säger "jag är vegetarian fast jag äter fisk"

Jag brukar säga att jag äter alla kräk som saknar ryggrad. .De förtjänar inte min respekt. Evertebratwürst, har en Göteborgare svarat på detta.

jenses

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 jun-11 kl 01:10 »
Evertebratwürst, har en Göteborgare svarat på detta.
Notera det sköna exemplet på fel stavning av ordet "Bratwurst" genom självutnämnda språkkonstapeln Suresh.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 20 jun-11 kl 01:22 »
Om sagde Göteborgare tar patent på korven ifråga, lär denne få kalla korven vad han vill. Vi andra kan äta både Wurst och Würstchen som vi vill  ;D

Popcorn och lantchips.

För den kråsmagade kan  man göra egna chips i stekpannan genom att hårdkrydda tunna potatisskivor doppade i olivolja. 
Inte bara potatisar. Alla sorters rotfrukter och särskilt rödbetor är smarriga som chips:
SMASKENS!
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 02:05 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Suresh

• -
« Svar #30 skrivet: 20 jun-11 kl 07:34 »
Notera det sköna exemplet på fel stavning av ordet "Bratwurst" genom självutnämnda språkkonstapeln Suresh.

Och jag som kämpade så länge med att få till umlautet.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #31 skrivet: 20 jun-11 kl 21:32 »
för sälta använder jag oftast oliver, kapris, saltgurka och dyl även ibland soltorkade saltade tomater
om jag vill ha röksmak brukar jag tillsätta lapsang elller annat rökt te (om man inte har tillgång till tex att röka själv eller är för snål för rökta veg produkter eller inte vill köpa rökessens)
för att få det mustigare använder jag torkad svamp (stoor skillnad från fryst faktiskt) har till och med börjat ersätta ca halva "pulverbuljongen" med smulad torkad svamp istället  :-[

åh sojasås är ju både salt och mustigt, brukar ofta använda det också

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #32 skrivet: 20 jun-11 kl 21:37 »
OT:
Jag mal trattisarna i kryddkvarn och använder som strö eller i buljong.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #33 skrivet: 20 jun-11 kl 21:44 »
OT:

jag använder det som automatiskt hamnar längst ner i burken, dom hela vill jag använda till tex soppor
men då har ju jag bara köpt hitills då jag bara känner igen kantarell, taggisar och fjälliga bläckisar  :-[

Suresh

• -
« Svar #34 skrivet: 23 jun-11 kl 15:28 »
OT:

Intressant tips. Jag har ett par liter torkade att förbruka

Mata

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 27 jun-11 kl 14:46 »
Syrade gröna bönor är vansinnigt gott! Jag är beroende. Godare än oliver och kapris tycker jag. Vet inte vad det är med det...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #36 skrivet: 27 jun-11 kl 18:43 »
Syrade gröna bönor är vansinnigt gott! Jag är beroende. Godare än oliver och kapris tycker jag. Vet inte vad det är med det...

Oj, måste provas! Syrar du dem som de är eller kryddar du med något?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 27 jun-11 kl 18:54 »
Saltgurka, inlagd peperoni, oliver, capris, seitan stekt med chilli, sojasås och vitlök, rökt tofu, rökt ost, gunpowder grönt te, rökig whisky.... uhm spårade ur lite med de sista kanske...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Mata

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 01 jul-11 kl 12:59 »
Bönorna blir bra som de är, men salt. Vet inte om det är umami, men jag kan inte sluta när jag börjat äta dem.  :o :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #39 skrivet: 01 jul-11 kl 20:01 »
 ;D Det är väl gott helt enkelt. Eller så är det nåt protein man behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser