Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra på blod?  (läst 5152 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Vad kan man göra på blod?
« skrivet: 13 jun-11 kl 19:20 »
Jag gillar inte blodpudding, eftersom jag avskyr kryddpeppar och nejlika till kött. Antar att man kan göra egen blodpudding utan det?

Vi provade förra veckan att göra Blodburgare a la Afrika (blod från 1 kanin, jordnötter, havregryn, riven morot, lök, afrikanska kryddor) och det blev svingott, så nu är jag sugen på fler tips på vad man kan göra med blodet! Det är ju trots allt ett livsmedel, inte något att skölja ut i vasken bara.

Vad brukar ni göra av blodet?
//Lina

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad kan man göra på blod?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 19:28 »
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 19:31 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Kristofer

« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 19:54 »
Fransk blodkorv med äpple och lök! Det är lite nejlika i kryddningen men kan man bortse ifrån eller ta bort.

Stockros

« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 20:42 »
Oh, så exotiskt med de där blodburgarna! Sicken grej, kan man få ett mer exakt recept? Jag klarar inte av minsta typ av improvisation i köket, det får vara exakta mått om det ska bli ätligt.
Andra exakta recept på blod vore också toppen. Jag trodde man mest åt grisblod, vilket jag i och för sig tyckte var konstigt. Kan man äta blod från alla djur (vi har anka, kanin och höns).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 20:50 »
... Jag klarar inte av minsta typ av improvisation i köket, det får vara exakta mått om det ska bli ätligt.
Inte jag heller!  Emotser med spänning goda recept.  Fast pannkaka med blod var inte min grej, det har jag provat.

Varför skulle man inte kunna äta allt slags blod, om det bara är rent?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 20:56 »
Man kan göra pallt bröd som man hänger upp och torkar  . Tillagning kokar man brödet i vatten och steker i flotte från fläsk  och så har man vit sås också  det är mumma det :D
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 21:07 av pålle »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-11 kl 21:05 »
Nu äter inte jag blodprodukter, men jag kan tänka mig att dom traditionellt använda kryddorna i blodpudding och korv mm kan ersättas med Beri Beri, ett sorts etiopisk peppar. Den smaken tror jag kan passa.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

lialan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 21:11 »
Som norrbottning ligger väl blodpalt nära till hands? Och paltbröd försåss som Pålle redan sagt.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 22:57 »
Men paltbröd eller blodpudding kräver lingon och stekt lök ...

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 23:52 »
Men paltbröd eller blodpudding kräver lingon och stekt lök ...
Det måste va Troll mat för här äts det med vit sås och fläsk å det är så himla gött :D

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 18 aug-11 kl 10:21 »
Just det:  Paltbröd eller blodpudding med knaperstekt bacon, vit sås gjord på stekflottet, stekt lök och en rejäl klick rårörda lingon!  Mat för både troll och kungar, kräver ingen efterrätt!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 01 sep-11 kl 10:51 »
Inte jag heller!  Emotser med spänning goda recept.  Fast pannkaka med blod var inte min grej, det har jag provat.

Varför skulle man inte kunna äta allt slags blod, om det bara är rent?

Jag är 99% improvisation så det är med svårighet jag tar fram exakta recept... det varierar ju så mycket, råvarorna varierar ju i smak och kvalitét och kryddning måste anpassas efter det :P...
//Lina

stellasmatte

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 12 sep-11 kl 13:01 »
Blodplättar är jättegott. Gör en plättsmet som vanligt men ist för mjölk, använd blod+lite vatten. Jag kokar blodkorv tillsammans med älg-kött och blodpaltar Också mycket gott men tar lite längre tid att göra. Blodpuddingen kryddar jag med rödlök och svartpeppar, man tager vad man haver!!!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 12 sep-11 kl 13:07 »
blod är inget för mig, så jag har blod hemma till blodspår med hundarna och hemmagjort hundgodis ;) annars skulle nog jag gjort korv på blodet. det är gott (för de som äter det) som pålägg med lite senap till.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
RickardR, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser