Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonkycklingar, vad tänka på?  (läst 6125 gånger)

nina77

• Hälsingland
Kalkonkycklingar, vad tänka på?
« skrivet: 13 jun-11 kl 13:37 »
Hej!!
JAg har blivit erbjuden att köpa 2 kalkonkycklingar på 8 v. Ska föda upp dem till slakt är det tänkt. Jag har höns sen innan. Tänkte skilja av en grupp med köttrastuppar från flocken och mata dessa med kalkongöd, för att få dom att växa bättre. Går det bra att sätta ihop kalkonerna med dessa, eller är det bättre att ha dem med hönsflocken? Nåt annat jag ska tänka på när det gäller kalkoner? Glömde fråga vad det var för ras, men det är väl nån broilersort kan jag tänka mig. Han som har dom köper in för att slakta dom sen.

Mvh Nina

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Kalkonkycklingar, vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 21:06 »
Yngre kalkoner är känsliga för drag så håll dem torrt och inte dragit.
Jag använder start foder till mina och går över till kalkon göd med de som skall slaktas.

Lycka till.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Kalkonkycklingar, vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 16:00 »
Hakar på här eftersom jag snart ska hämta ett gäng kalkonkycklingar. Jag har köpt Bronze och några broiler. Bronze ska jag ha till gårdsdjur och broilerna ska slaktas. Har också hört att kalkoner är usla mödrar, stämmer det? Ska man kläcka i maskin om man vill utöka beståndet? Allmänt goda råd emottages tacksamt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser