Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg på vetemjöl.  (läst 13046 gånger)

Utekanin.

• Västergötland
Surdeg på vetemjöl.
« skrivet: 10 jun-11 kl 13:24 »
Har gjort surdegsgrund på vetemjöl och försökt baka på bara vetemjöl men det blir inte bra. Degen blir lös eller så jäser den inte, vad gör jag för fel?
När jag bakat på rågmjöl och grahamsmjöl blir det bra, jässer och blir bubblor i grunden på bara ett par dagar.

pyromanen

• Gäst
SV: Surdeg på vetemjöl.
« Svar #1 skrivet: 10 jun-11 kl 13:59 »
Det mycket svårare med vetemjöl och har man väl en så måste den användas mycket snabbare/oftare än rågsurdegen för att överleva. Har get upp vetesur o använder rågsurdegen även till ljusare bröd (men spar alltså bara ny surdeg vid rågbrödsbak).

mikso

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-11 kl 14:39 »
Har gjort surdegsgrund på vetemjöl och försökt baka på bara vetemjöl men det blir inte bra. Degen blir lös eller så jäser den inte, vad gör jag för fel?
När jag bakat på rågmjöl och grahamsmjöl blir det bra, jässer och blir bubblor i grunden på bara ett par dagar.

Om du inte redan gör det kan du väl pröva att mata den med fullkornsvetemjöl. Jag har en vetesurdeg som jag är mycket nöjd med och som jag matar med fullkornsvetemjöl.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jun-11 kl 14:41 »
Om du inte redan gör det kan du väl pröva att mata den med fullkornsvetemjöl.

grahamsmjöl == fullkornsvetemjöl  (:)

mikso

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-11 kl 15:18 »
grahamsmjöl == fullkornsvetemjöl  (:)

Haha. Tack!

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-11 kl 12:39 »
Håller mig nog till grahamsmjöl och rågmjöl i grunden då, låter enklast :) Går ju att göra ganska ljust ändå om man vill någon gång.

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-11 kl 12:44 »
Funderade lite bara...är det för att vetemjölet är så fint som det blir så kompakt och är känsligare, eller är det för att det är mer behandlat? Grahamsmjölet går ju bra även om det är vete.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-11 kl 15:49 »
Jag startar min vetegrund med vetemjöl special + grahamsmjöl (och en skvätt honung) - det brukar fungera fint.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-11 kl 22:29 »
Jag startar min vetegrund med vetemjöl special + grahamsmjöl (och en skvätt honung) - det brukar fungera fint.

Men kan du baka ut brödet på bara vanligt vetemjöl sedan eller blandar du med grahamsmjöl sedan också?

kärringen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jun-11 kl 06:25 »
det finns inte samma jäs styrka i vetet nu som förr vilket gör det svårt att få igång surdeg fortsätt med råg och graham

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 12 jun-11 kl 07:59 »
det finns inte samma jäs styrka i vetet nu som förr vilket gör det svårt att få igång surdeg
Jag har funderat på detta, men är det verkligen så? Mjölproduktionen idag går ju mot mera lättjästa sorter som ger totalt värdelöst pluffsigt bröd som ser ut som det man finner ute i handeln. Borde vara tvärt om alltså? Ökad jäskraft?

Jag undrar om det kanske snarare har att göra med den allt finare utmalningen. Man tar bort alla skaldelar eftersom de kan säljas separat och utnyttjas i andra sammanhang, tex som skrubbmedel inom kosmetiken (Provat vetekli i skrubb nån gång?). Bristen på skaldelar gör att det finns färre mineraler mm i mjölet, vilket ger mindre näring åt jästsvamparna.

Har man problem med vetedegarna kan man prova följande:
Tillsätt 0,5 gram eller litet mer salt till surdegen
Knåda mera (luft i degen för jästsvamparna att förbruka)
Tillsätt några procent sojamjöl i själva huvuddegen och se om det hjälper
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jun-11 kl 10:11 »
Har egen mjölkvarn, så mitt problem att hålla liv i en vetesurdeg beror det inte på att något tagits bort från mjölet. Tror snarare att kulturen äter upp näringen i vetet fortare än i råg, så man måste baka mycket oftare med en vetesurdeg.

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jun-11 kl 12:02 »
Knåda mera (luft i degen för jästsvamparna att förbruka)
Jästsvamparna i surdegen "förbrukar" ingen luft (du menar syrgas?),
jästsvamparna delar en sockermolekyl i två alkohol- och två koldioxidmolekyler (alltså bubblarna i surdegen).
Jästsvampar kan existera aerob och anaerob.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 12 jun-11 kl 15:00 »
Men kan du baka ut brödet på bara vanligt vetemjöl sedan eller blandar du med grahamsmjöl sedan också?

Jag gör fördegen (dagen innan bak) på surdegsgrunden+vetemjöl special+lite rågmjöl (50g).
Själva bakdagen använder jag endast vetemjöl special.
Kör på ett Pain de Martin-recept.

Det går säkerligen att byta ut rågmjölet mot graham eller endast vetemjöl.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 12 jun-11 kl 22:08 »
Jästsvamparna i surdegen "förbrukar" ingen luft (du menar syrgas?),
Ja det var det jag menade. Här i surdegen är ju alkoholjäsningen inte alltid önskvärd, så vi vill ju stödja en aeroba jäsningen.

jenses

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jun-11 kl 23:55 »
Ja det var det jag menade. Här i surdegen är ju alkoholjäsningen inte alltid önskvärd, så vi vill ju stödja en aeroba jäsningen.
Det är ju väldigt omtänksam av dig att motverka alkoholmissbruk,
men det gör ingen skillnad för jästsvamparnas slutprodukter - alkohol och koldioxid blir det alltid.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 13 jun-11 kl 16:22 »
Vetesurdeg kräver mer värme än rågsurdeg som inte är så nogräknad. Det är inte alltid så lätt att åstadkomma 28 grader som vetesurdeg gillar. Ugnen med bara lampan på kan vara en variant.

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 13 jun-11 kl 19:32 »
Vetesurdeg kräver mer värme än rågsurdeg som inte är så nogräknad. Det är inte alltid så lätt att åstadkomma 28 grader som vetesurdeg gillar. Ugnen med bara lampan på kan vara en variant.

Det hjälpte inte då jag bakade på min (men hade inte lampan tänd hela tiden)

Nu har jag satt en ny grund på grahamsmjöl och ska prova att baka den på vetemjöl sedan. Kräver grahamsmjöl också mer värme då eftersom det är vete?

torpare2

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 13 jun-11 kl 21:15 »
Ca 28 grader ska funka bra för graham också. Har du en stektermometer är det ganska lätt att kolla temperaturen. Vetesurdeg är som sagt mycket mer kräsen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 13 jun-11 kl 23:57 »
Det är ju väldigt omtänksam av dig att motverka alkoholmissbruk,
Du är rolig  ;D
Citera
men det gör ingen skillnad för jästsvamparnas slutprodukter - alkohol och koldioxid blir det alltid.

Nej du vill inte ha alkohol som slutprodukt. Du tänker troligen på vanlig jäst, exempelvis Saccaromyces cerevisiae. Men här snackar vi surdeg! I surdeg har du Lactobaciller alternativt Pediococcus. Lactobacillerna använder sig av sockerarterna i degen, exempelvis maltos och bildar syror, främst ättiksyror och mjölksyra.

Om du har "vanliga" jästsvampar i det hela och övermatar dom med socker, en vanlig kontamination, får du istället en alkoholjäsning, som ger en försurning av miljön och som i slutändan kan ha död på surdegskulturens jästsvampar (dom vanliga jästsvamparna är ännu känsligare) och hela processen avstannar. Detta sker om du tillför för litet syre - då ökar nämligen själva biomassan istället för koldioxidproduktion. Denna stora biomassa producerar en massa ättiksyra, mjölksyra och en del alkohol - det är detta du inte vill ha. Det tippar plötsligt och det roliga är slut. Du vill att lactobacillerna överlever tills du har tillräckligt med syra i degen - alkoholjäsning och koldioxid är du inte intresserad av här alls!

Man får hålla koll på syrahalten i surdegen, för att detta inte skall ske. pH-värdet alltså. Problemet med för hög syra i brödet, är att det blir platt. Många försöker mata surdegar med tillsats av "vanliga" jästsvampar, men det är oftast för surt för dem där, det ger alkohol och inget mer av det vi önskar. Sen dör dom.

Det har inget med sädesslaget att göra. Ättiksyra bildas bäst vid 20-25 grader, Mjölksyra bäst vid 37-40 grader. Oavsett sädesslag. Och det är dom båda två du vill ha för att det skall bli en smarrig surdeg och god smak. Skillnaden mellan råg och vete är att rågen inte bildar gluten på samma sätt som vete.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser