Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper man Lammnät?  (läst 3838 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Var köper man Lammnät?
« skrivet: 08 jun-11 kl 19:58 »
Hej!
Var köper man lammnät och hur ser det ut egentligen?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

regnpipan

• Gäst
SV: Var köper man Lammnät?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 20:12 »
Menar du vanligt 90 eller 100 cm högt fårnät så kan man köpa det på t.ex. granngården. Men om du ger en vink om vart du bor (mer specificerat än Blekinge alltså) så kanske någon har ett mer specifikt tips på var man kan köpa nät till bättre pris än det Granngården brukar ta ut.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 20:56 »
Om det handlar om elnät, "flexinät", så vill jag varna för den modellen som har lika mjuka trådar vertikalt som horisontellt.  Det kan ske hemska olyckor, med döda killingar som följd.  De nät som har styva plaststag som lodräta "trådar" är betydligt säkrare.  Dessa finns i två olika höjder, och getter har ingen egentlig svårighet att hoppa över någon av dem, om de tycker att det verkligen behövs.  Om de trivs bra i sin hage, går de snällt för det lägre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 21:28 »
Jag menar ett nät som är mycket tätare nertill än ett vanligt fårnät. Ca 5cm och så ökar det på upptill. Tror att de brukar vara 100cm högt.
Har hittat ett på internet från bole, men jag skulle vilja veta hur de ser ut. Helst känna på dem innan jag köper.
Inget elnät.
Bor i västra blekinge
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jun-11 kl 17:34 »
köpte mitt på jula, och det funkar bra på mina getter. Du kan gå in på julas hemsida och titta där hur det ser ut.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 10 jun-11 kl 18:43 »
Jag hittar det inte i katalogen.  Kan Du möjigen lägga ut en länk?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 jun-11 kl 18:09 »
Har köpt 200m lammnät på Stängselfabriken i Vinslöv.  Totalt 2120kr. Billigase jag har hittat!
Hoppas att det är ett bra nät nu också. Men det får väll tiden utvisa. Stängslar för fullt just nu.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jul-11 kl 22:48 »
Är de lodräta stagen av styv plast eller samma material som de vågräta (minus elledarna)?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 09:29 »
Allt är samma material. Galvaniserad ståltråd tror jag att man säger. Det är alltså inget elnät.
Det är 14 vågräta trådar på en meters höjd.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 10:05 »
Aha, då var det inte alls det jag söker.   :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
Nataks, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser